کارشناس مسائل بین‌الملل:

ضرب‌الاجل ایران در پی عملی نشدن برجام/دولت چگونگی لغو تحریم‌ها را شفاف‌سازی نکرد

کد خبر: 293820
|
08:53 - 1394/08/24
نسخه چاپی
ضرب‌الاجل ایران در پی عملی نشدن برجام/دولت چگونگی لغو تحریم‌ها را شفاف‌سازی نکرد
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی با ادامه سیاست‌های ضد ایرانی به توافق هسته‌ای بی اعتنایی نشان می‌دهند، گفت: ایران باید یک ضرب‌العجل تعیین کند که در صورت عدم حرکت مثبت در راستای لغو تحریم‌های اقتصادی در یک بازه زمانی مشخص به حالت قبل از توافق و به نقطه صفر بازگردد.

به گزارشاسلام آباد خبر  به نقل از «رازق» علیرغم اینکه ایران و گروه 1+5 به متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافته اند اما غرب و در راس آن امریکا نه تنها اقدام عملی در جهت اجرای مفاد برجام برنداشته اند بلکه آمریکا همچنان از اعمال فشار علیه ایران و پابرجا بودن وضعیت تحریم تا زمان اجرایی شدن کامل برجام از سوی ایران تاکید دارد.

هچنین چندی پیش، گروه فشار حامی تحریم‌های ایران که شواهدی از ارتباطاتش با دولت آمریکا هم وجود دارد، بر روی وب‌ سایت خود اعلام کرده کمپینی بین‌المللی با هدف هشدار به شرکت‌های سراسر جهان، درباره خطرات حقوقی، مالی و اعتباری تجارت با ایران راه انداخته است.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های خارجی، امضای برجام میان ایران و گروه 1+5را چراغ سبزی برای ورود به بازار ایران دیده‌اند و تأکید کردند این کمپین در پی گوشزد کردن این نکته به شرکت‌های بین‌المللی است که تحریم‌ها هنوز پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.

علاوه بر این، اوباما رییس جمهور آمریکاروز سه‌شنبه «وضعیت اضطراری» در روابط با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد و در نامه‌اش به کنگره، نوشته است که روابط تهران و واشنگتن «هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.»

با این شرایط به نظر می رسد سیاست های خصمانه آمریکا در مواجهه با ایران و وضع تحریم های اقتصادی علیه ما همچنان ادامه دارد و یا اینکه دولتمردان آمریکایی سعی بر این دارند که با ایجاد جنگ روانی که طی چندین سال اخیر نیز دایما از آن بهره برده اند، فشارها علیه ایران را بیش از پیش افزایش دهند.

تحریم های اقتصادی ابزار غرب برای فشار بر روی ایران

حسن هانی زاده کارشناس مسایل بین المللی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» مساله تحریم های اقتصادی را به عنوان یک ابزار فشار علیه جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: طی سالهای پس از انقلاب، غرب همواره از این ابزار برای تحت فشار و سلطه قرار دادن ایران استفاده کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی روزهای اخیر باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده علیرغم توافق ایران و 1+5، مجددا حالت فوق العاده علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد و این نشان از تلاش آمریکایی ها برای استفاده مستمر از اهرم فشار برضد ایران است.

آمریکایی ها به دنبال باج خواهی از ایران هستند

کارشناس مسایل بین الملل این عمل آمریکایی ها را به باج خواهی تشبیه و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در قبال متن برنامه جامع اقدام مشترک با گروه 1+5 عمل کرده اما دولتمردان آمریکایی با ادامه سیاست های ضد ایرانی، به نوعی نسبت به توافق مذکور بی اعتنایی نشان می دهند.

وی تصریح کرد: با اینکه ایران گام های مثبت و عملی برای اجرای هرچه بهتر برجام برداشته است اما هیچ حرکت محسوسی از سوی کشورهای غربی به خصوص آمریکا برای لغو تحریم ها و عمل به متن برجام مشاهده نشده است.

تحریم های اقتصادی علیه ایران همچنان باقی است

هانی زاده با بیان اینکه این یک آزمون دشوار برای کشورهای غربی است، گفت: ملاحظه می شود که غربی ها در این آزمون نیز شکست خورده اند لذا از آنجایی که ایران به تعهدات خود عمل کرده و نیز آقای یوکیو آمانو مدیرکل آژآنس انرژی هسته ای این امر را تایید کرده اند، اما تحریم ها از سوی غرب علیه ایران همچنان باقی است.

وی ادامه داد: با توجه این مسایل ایران باید یک ضرب العجل برای کشورهای غربی تعیین کند که در صورت عدم حرکت مثبت در راستای لغو تحریم های اقتصادی در یک بازه زمانی مشخص، ایران بار دیگر به حالت قبل از توافق و به نقطه صفر بازخواهد گشت.

وی تصریح کرد: به همین دلیل دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده باید فعال تر عمل کرده و به لزوم لغو هرچه سریعتر تحریم ها تاکید کند در غیراینصورت همین شرایط و بهانه جویی ها و سیاسی کاری های آمریکا کماکان ادامه دارد و هیچ تحریمی لغو نخواهد شد.

دولت شفاف سازی دقیقی از چگونگی لغو تحریم ها ارائه نکرد

کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه ابهامات زیادی در خصوص لغو تحریم های اقتصادی وجود دارد، گفت: دولت شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص برای مردم نداشته و هنوز معلوم نیست تحریم ها دقیقا در چه حوزه های برداشته شده و سود و زیان ناشی از آن طی دوران پس از توافق چه بوده است.

وی ادامه داد: مردم ایران پس از توافق منتظر تغییرات ملموسی در حوزه اقتصادی بودند اما نه تنها این امر محقق نشده بلکه هر روز با ادعاهای غرب و به خصوص آمریکا در مورد وضع تحریم ها و حالت فوق العاده اقتصادی جدید علیه ایران، این نگرانی برای مردم دوچندان شده که احتمال دارد قدمی از سوی غرب برای لغو تحریم های اقتصای صورت نگیرد.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد