کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:

خلأ قانونی در فضای مجازی تهدیدگر امنیت

کد خبر: 311380
|
15:36 - 1403/06/17
نسخه چاپی
خلأ قانونی در فضای مجازی تهدیدگر امنیت
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ورود به فضای مجازی، به‌مثابه ورود به خاک یک کشور است، گفت: وجود هرگونه خلأ قانونی در این حوزه، تهدیدی جدی برای امنیت و تمامیت ارضی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اسلام آباد خبر ،نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: امروزه فضای مجازی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده و همچون فضای واقعی در زندگی تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ماهیت سیال و پویای فضای مجازی که محدودیت‌های زمانی و مکانی ندارد، بر تفاوت‌های بنیادین حاکمیت در این فضا با فضای واقعی تأکید کرد و افزود: لذا ضرورت طراحی و اجرای مدل‌های حکمرانی کارآمد در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

وی گفت: عدم وجود حکمرانی مؤثر در فضای مجازی، همانند هر جامعه‌ی بدون قانون، می‌تواند به آشوب و بی‌نظمی گسترده‌ای منجر شود؛ این وضعیت نه‌تنها به امنیت و آسایش شهروندان آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مخربی نیز به همراه داشته باشد.

شفیعی خاطرنشان کرد: همان‌طور که به منظور تنظیم روابط در قانون اساسی برای تأمین حق مردم، دولت، فعالان اقتصادی قوانینی مشخص شده، در فضای مجازی هم باید این حقوق تعریف شود و حاکمان بتوانند یک حقوق مدون در نظر بگیرند چون به همان نسبت که این فعالیت‌ها در فضای سنتی وجود دارد در فضای مجازی هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه باید حکمرانی در فضای مجازی تداوم داشته و از پویایی برخوردار باشد چون فضای مجازی در حال تحول است بنابراین دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت ارتباطات و فن‌آوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراجا، وزارت امور خارجه باید طرح‌ها و برنامه‌های مدون ارائه دهند.

شفیعی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری همواره فضای مجازی را با اهمیت دانستند و در یک برهه از زمان یک تعبیر گلایه‌آمیز فرمودند که حکمرانی در این فضای مجازی ول و رها شده است بنابراین وظیفه مسئول و دست‌اندرکاران است که به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مقام رهبری در دیدار با دولت چهاردهم بر مسئله فضای مجازی تأکید کرد و فرمودند که دیگر این فضا، مجازی نیست این‌قدر در زندگی مردم عینیت پیدا کرده بلکه یک واقعیت رو به توسعه در زندگی مردم است.

شفیعی با اشاره به اینکه وجود هرگونه خلأ قانونی در این حوزه، تهدیدی جدی برای امنیت و تمامیت ارضی کشور محسوب می‌شود، افزود: ورود به فضای مجازی، به‌مثابه ورود به خاک یک کشور است و دولت‌مردان موظفند با اعمال قوانین جامع و کارآمد، از حاکمیت ملی در این عرصه حفاظت کنند و برای این حریم ارزش و اعتبار قائل باشند.

وی با بیان اینکه فیلترینگ یکی از روش‌های مدیریت فضای مجازی است، گفت: این رویکرد نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بار مالی اضافی بر دوش کاربران تحمیل لذا باید به‌دور از فضاسازی و فشار برخی افراد، به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه جدی شده و قوانین جامع و مستحکمی در این حوزه تدوین و اجرا شود.

انتهای خبر/