عطاالله هاشمی :

پرداخت طلب گندم‌کاران منوط به درآمدهای پایدار دولت شود/ چهار فاکتور تعیین قیمت خرید تضمینی گندم

کد خبر: 311379
|
14:33 - 1403/06/17
نسخه چاپی
پرداخت طلب گندم‌کاران منوط به درآمدهای پایدار دولت شود/ چهار فاکتور تعیین قیمت خرید تضمینی گندم
رئیس بنیاد گندم‌کاران کشور گفت: از مسئولان خواسته‌ایم پرداخت به گندم‌کاران منوط به واریز سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نشود و این پرداخت از کانال درآمدهای پایدار دولت صورت گیرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشـور و عضو شـورای معاونان وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های جاری به گندم‌کاران و قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده اظهار کرد: گندم‌کاران همواره تمام تلاش خود را کرده‌اند تا وظایف خود در تأمین امنیت غذایی کشور به بهترین نحو اجرایی کنند.

وی تأکید کرد: با این وجود کشاورزان انتظار دارند دولت بر اساس قانون عمل کند و همان‌گونه که در قانون ذکر شده طلب خود را در قبال تحویل گندم داخلی طی ۴۸ ساعت دریافت کنند، در حالی که هم اکنون هستند کشاورزانی که ۳ ماه است گندم خود را به سیلوها تحویل داده‌اند؛ ولی ریالی دریافت نکرده‌اند.

هاشمی با اشاره به اینکه کشاورزان برای تهیه کود و سم و نهاده‌های اولیه سال بعد نیاز به سرمایه برای تهیه این نهاده‌ها را دارند گفت: این امر تا حدی موجب نارضایتی کشاورزان شده که امید داریم این اتفاقات موجب کاهش تولید گندم در سال آینده نشود.

وی با اشاره به اینکه درصدی از طلب گندم‌کاران جنوب کشور در استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان و بوشهر پرداخته شده ولی گندم کاران غرب، مرکز و شمال غرب کشور هنوز از دریافت همین مبلغ بی‌بهره هستند افزود: اکنون گندم‌کاران نزدیک به ۱۲۰ همت طلب خود از دولت را دریافت نکرده‌اند؛ اما از سوی دولت و وزیر کشاورزی قول داده شده که این پرداخت طی روزهای آتی انجام می‌شود و تخصیص پرداخت صورت گرفته و در مسیر طی مراحل اداری است.

پرداخت طلب گندم‌کاران منوط به درآمدهای پایدار دولت شود

رئیس بنیاد گندم‌کاران کشور اظهار کرد: بنیاد گندم کاران طی روزهای اخیر با کمیسیون کشاورزی مجلس و سازمان برنامه بودجه جلساتی داشته و از آنها درخواست کردیم پرداخت به گندم کاران منوط به واریز سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها نشود زیرا این سازمان به واسطه مشکلاتی در واریز وجوه طبق برنامه عمل نمی‌کند و ما از مسئولین اجرایی و نظارتی در کشور درخواست کردیم تا در سال‌های آینده پرداخت طلب گندم کاران را منوط به سازمان امور مالیاتی و درآمدهای پایدار دولت کنند.

وی در خصوص قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی آینده اظهار کرد: کمیسیون های تخصصی تشکیل شده و به توافق‌های قیمتی اولیه هم رسیده‌ایم و وزیر جدید کشاورزی هم قول‌هایی در خصوص نهایی شدن مبلغ به کشاورزان داده‌اند که با نهایی شدن جلسات این عدد پس از هفته دولت اعلام خواهد شد.

چهار فاکتور تعیین قیمت خرید تضمینی گندم

هاشمی در رابطه با قیمت مد نظر کشاورزان گفت: با توجه به تورم و افزایش هزینه‌های تولید و نیز بر اساس چهار شاخص اصلی قیمت اتحادیه، قیمت جهانی گندم، اعمال نرخ تورم و هزینه تولید به علاوه سود متعارف است که این فاکتورها موجب شد سال گذشته قیمت پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد که انتظار داریم با توجه به آمار تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی قیمت خرید تضمینی در سال جدید تعیین شود.

وی گفت: البته اگر این اتفاق نیفتد بهترین راه محاسبه مجدد بهای تمام شده با فاکتورهای ذکر شده است.

میزان تورم برخی از فاکتوهای تولید گندم در سال گذشته

هاشمی توضیح داد: کود در یک سال گذشته حدود ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و همین هزینه‌ها در سایر نهاده‌ها نیز به نسبت سال گذشته افزایش‌هایی داشته است که در قیمت گذاری باید مد نظر قرار گیرد و از دیدگاه اتحادیه و کشاورزان اگر قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۳۰ درصد افزایش یابد کشاورزان متضرر خواهند شد.