اختلاف بین وزارت دارايی و وزارت جنگ اسرائیل

کد خبر: 43028
|
15:05 - 1392/05/07
نسخه چاپی
روزنامه البیان چاپ امارات متحده عربی نوشت بودجه نظامی جدید رژیم صهیونیستی، بحث و جدل گسترده ای بین وزارت دارایی و وزارت جنگ این رژیم ایجاد کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه البیان، بودجه نظامی پیشنهادی اسرائیل برای سال مالی 2013-2014 که در ماه ژوئیه در شور نخست به تصویب کنست رسید و اکنون قرار است پس از دو دور بررسی دیگر به قانون تبدیل شود، بحث و جدل گسترده ای بین وزارت دارایی و وزارت جنگ اسرائیل ایجاد کرد.

مجله تخصصی نظامی «جینز دیفنس» در گزارش اخیر خود نوشت موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل با کاهش چهار میلیارد و چهارصد میلیون شیکل (یک میلیارد و دویست میلیون دلار) از بودجه وزارت جنگ بین سال های 2012 تا 2014 موافقت کرده است زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وعده داده است بین سال های 2015 تا 2018 بودجه این وزارتخانه به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت. بخش اعظم کاهش بودجه مربوط به سال 2014 خواهد بود زیرا قرار است بودجه وزارت جنگ از 58 میلیارد و 400 میلیون شیکل در سال 2013 به 55 میلیارد و 700 میلیون شیکل در سال 2014 کاهش یابد.

این ارقام در قالب بودجه ای ریاضتی مطرح شده است که هدف آن حل مشکل 40 میلیارد شیکل کسری بودجه اسرائیل است. با این حال بودجه نظامی اسرائیل بیشترین بودجه در دولت خواهد بود که شش ممیز سه دهم درصد تولید ناخالص داخلی و پانزده درصد هزینه های دولتی در سال 2013 را تشکیل می دهد.

پیش بینی می شود بحث و جدل بین وزارت دارایی و وزارت جنگ اسرائیل ادامه پیدا کند زیرا وزارت جنگ هشدار داده است کاهش بودجه این وزارتخانه،‌ اوضاع امنیتی و توانایی ارتش برای مقابله با تهدیدات منطقه ای را تهدید می کند. موسسه «آی اچ اس گلوبال انسایت» اعلام کرد تحولات سیاسی در مصر و جنگ داخلی در سوریه و تهدیدات مستمر حزب الله در لبنان و فعالان فلسطینی در نوار غزه، به این معنا است که خطرات امنیتی زیادی همچنان اسرائیل را تهدید می کند.

ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل اخیرا اعتراف کرد اسرائیل همچنان با تهدیداتی مواجه است ولی تاکید کرد اوضاع امنیتی اسرائیل هم اکنون در باثبات ترین وضع از سال 1948 تاکنون قرار دارد.

اولمرت در خصوص تهدیدات احتمالی گفت شرایط ایجاب می کند اوضاع در سوریه را از نزدیک زیر نظر داشته باشیم ولی نه بشار اسد و نه رهبران احتمالی آینده سوریه از قدرت و نیرو و منابع لازم برای جنگ با اسرائیل در آینده نزدیک برخوردار نخواهند بود.

در خصوص مصر نیز اولمرت به توافقنامه رسمی که همچنان بین اسرائیل و مصر وجود دارد اشاره کرد و گفت رهبران مصر به جای وارد شدن به ماجراجویی هایی که ممکن است به فاجعه برای مصر تبدیل شود بهتر است بر مسائل اجتماعی داخلی متمرکز شوند.

کاهش یک میلیارد و دویست میلیون دلار از بودجه نظامی اسرائیل در دو سال آینده در صورتی تاثیر زیادی خواهد داشت که کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل کاهش یابد. ارزیابی های کنگره آمریکا نشان می دهد امکان دارد کمک نظامی به اسرائیل 155 میلیون دلار کاهش یابد. علاوه بر آن، همکاری آمریکا و اسرائیل در زمینه دفاع موشکی، کمک نظامی موقت محسوب می شود و ممکن است هفت و هشت دهم درصد کاهش یابد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب