وقتی برنامه اوقات فراغت ایرانی‌ها از آنسوی مرزها دیکته می‌شود؛

بازی‌های رایانه‌ای وارداتی؛ بازی با آینده جوانان/ جای خالی بازی‌های متناسب با فرهنگ بومی کاملا مشهود است

کد خبر: 306543
|
15:57 - 1399/10/03
نسخه چاپی
بازی‌های رایانه‌ای وارداتی؛ بازی با آینده جوانان/ جای خالی بازی‌های متناسب با فرهنگ بومی کاملا مشهود است
[بازی‌های رایانه‌ای وارداتی؛ بازی با آینده جوانان/ جای خالی بازی‌های متناسب با فرهنگ بومی کاملا مشهود است] بیشتر بازی‌های رایانه ای و موبایلی که در بازار ایران موجود است، با محتوای خارجی و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و جای خالی بازی ها با محتوای ایرانی اسلامی که حاوی نکات آموزنده برای فرزندانمان باشد واقعا احساس می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بازی های رایانه ای یکی از سرگرمی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است، این بازی های مهیج و پر کشش، ساعت ها کودک و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده و از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می برد و در این گیر و دار چیزی را به او می آموزد یا چیزی را از او می گیرد.

این بازی ها در کنار محاسنش، گاه آثار مخرب روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد که با توجه به ظرافت فکر و ذهنشان، جبران آن شاید برای همیشه ناممکن شود.

وظیفه والدین و دست اندرکاران امور فرهنگی باید به استفاده کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای چه در جامعه چه در خانواده، سمت و سو داده و آنها را به محلی برای پیشرفت و خلاقیت تبدیل کنند تا بتوانند از آثار مخرب این بازی ها بکاهند.

جای خالی بازی های رایانه ای با محتوای ایرانی واقعا احساس می شود

محمدیان یکی از شهروندان بیجاری در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در این روزهای کرونایی که موجب تعطیلی مدارس و کشاندن آموزش ها به فضای مجازی شده است، فرزندان ما بیشتر وقت خود را در گوشی یا کنار لبتاب یا رایانه هستند و با بازی های آنلاین خودشان را سرگرم می کنند.

وی افزود: متاسفانه بیشتر بازی های رایانه ای با محتوای خارجی هستند و جای خالی بازی های رایانه ای با محتوی ایرانی اسلامی که حاوی نکات آموزنده برای فرزندانمان باشد واقعا احساس می شود.

مواجهه مدیران فرهنگی دولت کنونی با بازی های رایانه ای چشمگیر نیست

فاطمه ابراهیم زاده کارشناس امور خانواده بیان داشت: دنیای امروز بچه ها ، با گسترش روز افزون رایانه ای زمین تا آسمان با دهه های گذشته فرق کرده و تغییرات روحی و فرهنگی نسل کودک و نوجوان در سایه ابزار جدید، کاملا نرم و البته سریع اتفاق می افتد.

وی افزود: با نگاهی به انبوه بازی های رایانه ای موجود در بازار در می یابیم که قریب به اتفتق این بازی ها وارداتی است و محصول کشورهای دیگر با فرهنگ های مختلف است.

کارشناس امور خانواده گفت: برای ساخت بازی های رایانه کشورهای غربی به اهدافی که داشتند رسیده اند، اما متاسفانه کشور ما در این زمینه تا کنون به پیشرفت قابل توجهی نرسیده است و شرکت هایی که در این زمینه مشغول فعالیت اند و تولیداتی هم عرضه کرده اند که متاسفانه پاسخگوی نیازهای نسل امروز جامعه نیست و باید برای این امر حیاتی، توسط مسوُولان ذیربط، تدابیری اندیشه شود.

استفاده بی ضابطه مقاطع سنی از بازی های رایانه ای معضلی که نیازمند توجه والدین است

ابراهیم زاده ادامه داد: از سال 1393، تولید بازی های رایانه ای به سمت بازی های موبایلی شیب محسوس داشت که رفته رفاه بیشتر بازار بازی چه در زمینه تولید و چه مصرف، حتی در تبلیغات به سمت بازی های موبایلی رفت.

وی عنوان کرد: استفاده بی ضابطه مقاطع سنی مختلف از این بازی ها معضلی است که در حال حاضر گریبانگیر فرزندان ما شده است، بعنوان مثال یک کودک 8 تا 10 ساله از یک بازی اکشن و خشنونت بار که سراسر آن پر از کشت و کشتار و فجایع غیر قابل تحمل است استفاده می کند.

کارشناس امور خانواده بیان داشت: این گونه استفاده های نابجا و حتی بجای بیش از حد می تواند آسیب های روانی، تربیتی مانند تقویت پرخاشگری و ایجاد روحیه انزوا طلبی در کودکان را زنده کند.

ابراهیم زاده اضافه کرد: تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان، افت تحصیلی، اعتیادبه بازی های رایانه ای، تاثیر منفی بر روابط خانوادگی و بروز مشکلات جسمی از آثار مخرب بازی های رایانه ای و موبایلی برای کودکان و نوجوانان است.

ساخت بازی های رایانه ای و موبایلی در انحصار کشورهای غربی است

این کارشناس امور خانواده بیان داشت: در حال حاضر کشورهای غربی انحصار ساخت بازی های رایانه ای وموبایلی را در دست گرفته اند و علاوه بر درو کردن پول بچه ها و واریز آن به حساب شرکت های خارجی ، در حال تسخیر فرهنگ و ذهن فرزندان ما هستند که این مهم نیازمند توجه بیشتر والدین و مسوولان فرهنگی برای ساخت بازی های موبایلی و رایانه ای جذاب برای کودکان و نوجوانان است.

عوارض جسمی که بازی های رایانه‌ای و موبایلی به دنبال دارد

ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه اعتیاد به بازی های رایانه ای در کنار آثار مخرب روحی ، مشکلات جسمی هم به دنبال دارد ، گفت: مشکلات بینایی، صدمات اسکلتی ، مشکلات پوستی، ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصا در کودکانی که صرع دارند از مهمترین عوارض اعتیاد به بازی های رایانه ای و موبایلی است.

وی بیان داشت: از دیگر عوارض جسمانی که به دنبال استفاده بیش از حد رایانه و برنامه های موبایلی به وجود می آید ، چاق شدن کودکان و نوجوانان بعلت کم تحرکی در استفاده بیش از حد از این وسایل است.

بنابراین گزارش، خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازی های رایانه ای همانند بسیاری دیگر از پیدها های عصر فناوری و اطلاعات ، به زندگی ما و فرزندانمان راه پیدا کرده است ، لذا والدین و دست اندرکاران امور فرهنگی و آموزشی باید برنامه ریزی صحیح راه را برای استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از این بازی ها هموار کنند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب