کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با دانا:

موافقان پاسخ دهند؛ چگونه بدون «FATF» میلیاردها دلار کالا خریدیم؟/ برخی حتی یک LC هم گشایش نکرده‌اند

کد خبر: 306540
|
15:52 - 1399/10/03
نسخه چاپی
موافقان پاسخ دهند؛ چگونه بدون «FATF» میلیاردها دلار کالا خریدیم؟/ برخی حتی یک LC هم گشایش نکرده‌اند
کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: چرا اجازه خرید ۴۳ میلیارد دلار کالا صادر کردند و برای واردات کالاهای دیگر از ماجرای FATF حرفی نمی زنند اما در موضوع واکسن کرونا را ادعا می کنند که به خاطر عدم قبول FATF از سمت ایران، واکسن ها را به ما نمی‌دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دوباره این روزها موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) داغ شده است. بعد از موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی افراد از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و دولت هم در حال بهره برداری سیاسی از آن است.

این افراد مدعی هستند واکسن کرونا را به دلیل نپیوستن ایران به FATF به ما نمی‌دهند و مشکل در خرید این واکسن را متوجه FATF می‌دانند و از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.

علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه، در توییتی نوشت: به خاطر این که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.
 
علی ربیعی سخنگوی دولت هم روز گذشته در این مورد گفت: در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تأمین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود، متأسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند.
 
اما این اظهارات چقدر با واقعیت هم خوانی دارد؟ آیا دولت به دلیل اهداف خودش از موضوع واکسن کرونا بهره برداری سیاسی می‌کند؟ چقدر از سخنان علی مطهری و یا آقای ربیعی حقیقت دارد؟ ساسان شاه ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا این اظهارات را رد کرد.
 
 
چطور فقط واکسن کرونا را نمی‌توانیم بخریم؟
 
ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد FATF و سخنان سخنگوی دولت و علی مطهری، گفت: با این اظهارات بلافاصله این سوال مطرح می‌شود که چگونه ما نزدیک ۴۳ میلیارد دلار کالا از خارج خریداری و وارد کشور کردیم؟.
 
وی افزود: این آقایان که می‌گویند تجهیزات پزشکی و یا واکسن را نمی‌توانند خریدار کنند اما بگویند این همه اقلام مانند خودرو، گوشی موبایل، محصولات کشاورزی و... که وارد کشور می‌شود؛ چگونه انجام شده است.
 
این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: آیا به ما اجازه واردات واکسن کرونا را به دلیل FATF نمی‌دهند اما چرا اجازه خرید نهاده‌های دامی آن هم تا ۲ میلیارد صادر کردند در حالی گرانی و کمبود گوشت در کشور بدتر از موضوع واکسن کروناست؛ یعنی اگر یک روز گوشت در کشور نباشد، مشکل شدیدتری داریم. برای چه مواد غذایی را به ما می‌دهند.
 
شاه ویسی توضیح داد:چگونه واردات کالاهای دیگر از FATF  پرش می‌کنند اما واکسن را به خاطر FATF نمی‌دهند.  الان همه چیز را می‌توانیم خرید کنیم؛ خب پول آن چگونه پرداخت و کالا وارد کشور می‌شود؛ آقایان بهتر است این سوال را پاسخ دهند
 
 
شبی که جلوی واردات کالاهای پزشکی را گرفتند
 
وی ادامه داد: اینگونه نیست و می‌توانیم موضوع را فتق و فصل کنیم؛ مثلا آن شبی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برخی تجهیزات پزشکی و لباس‌های ویژه مراقبت کارد درمان را از کره خریده و پول آن هم پرداخت و همه اقدامات برای واردات انجام شده بود؛ اما چه اتفاقی افتاد که در آخرین ساعات مقامات کره جلوی آن را گرفتند.
 
شاه ویسی اضافه کرد: کره‌ای‌ها به آن شرکت ستاد اجرایی فرمان امام کالاها را ندادند و گفتند که شما مشول تحریم‌ها هستید و اسم آن را هم دقیقا عنوان کردند که به دلیل تحریم‌هاست.
 
 
یک جا می‌خواهم و یک جا نمی‌خوام/ ۱۲ هزار پیام ایران از طریق سوئیفت خواند شد
 
این کارشناس اقتصادی گفت: سفیر سوئیس در وسط حیاط وزارت خارجه چند وانت‌بار تجهیزات و دارو را آورد که آرم صلیب سرخ و کشور سوئیس روی آن بود و با افتخار عنوان کردند که حدود ۵۰۰ هزار دلار کالا به ما دادند و اسم آن را هم اینستکسی گذاشتند؛ چطور از طریق این کانال می‌توان کالا وارد شود که نیازی هم  به FATF  ندارد.
 
وی بیان کرد: وقتی این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم، به نظر می رسد موضوع «یک جا می‌خواهم و یک جا نمی‌خوام» وجود دارد؛ همین الان سوئیفت ما خوانده می‌شود؛ مثلا دیروز ۱۲ هزار پیام ما را در سوئیفت خواندند؛ این چگونه انجام شده است؟.
 
شاه ویسی تصریح کرد: امروز می‌توانید به مقصد هر کشوری از داخل ایران مثلا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار پول انتقال دهید و انجام می‌شود.
 
این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: FATF از اسفند ماه ۹۸ ایران را در لیست سیاه قرار داده و تا امروز ۹ ماه گذشته است، البته نمی‌گویم اثری ندارد، اما رئیس کل بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت گفتند اثر ندارد و تراز تجاری کشور مثبت است.
 
وی افزود: آقایان طوری سخن می‌گویند که انگار هیچ کسی نمی‌فهمد و فقط اینها می‌فهمند؛ در حالی که برخی از اینها حتی تا یک ال سی هم گشایش نکردند و یا اینکه یک ارتباط سوئیفت را ندیدند و نمی‌دانند چگونه برقرار می‌شود؛ بعد این موضوعات را مطرح می‌کنند.
 
 
چرا برخی در داخل دائم بر طبل FATF می‌کوبند؟
 
شاه ویسی ادامه داد: البته کار گروه ویژه اقدام مالی سر بزنگاه‌ها برخورد سیاسی می‌کند و ساختاری سیاسی دارد؛ هر چند می‌گویند اینها بلد نیستند و سواد ندارند و نمی‌دانند FATF بانکی است، اما بهتر است بدانند افسران امنیتی سازمان سیا و نهادهای امنیتی همراه با وزارت خزانه داری آمریکا این گروه و چارچوب فعالیت آن را ایجاد و تولید کردند که مبتنی بر اقتصاد سیاسی بین‌المللی است.
 
وی در مورد اینکه چرا برخی در داخل دائم بر طبل FATF می‌کوبند، بیان کرد: رویکرد و تفکر حاکم بر دولت فعلی، رویکرد انفعالی در مقابل پارادایم‌های تفکر لیبرالی در سطح بین‌الملل است. و این انفعال را در برجام، سند ۲۰۳۰ و سایر حوزه‌ها مشاهده کردیم که رهبری مستیما جلوی اجرای سند ۲۰۳۰ ایستادند؛ اما هنوز آثار آن را در برخی برنامه‌های دولت مشاهده می‌کنیم.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی وادادگی دارند، تصریح کرد: وادادگی این است که می‌گویند در تعاملات بین‌الملی وظیفه داریم موضوعات را قبول کنیم و این را وظیفه خودشان می‌دانند و رسانه‌هایشان آنقدر این حرف‌ها را تکرار می‌کنند که قبح آن شکسته شود.
 
انتهای پیام

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب