گلایه اصناف از تسهیلاتی که تقریباً هیچ بود؛

چشم کسبه به دست دولت خشک شد/ بیش از ۵۰ درصد مشاغل از کرونا آسیب جدی دیدند

کد خبر: 306538
|
15:49 - 1399/10/03
نسخه چاپی
چشم کسبه به دست دولت خشک شد/ بیش از ۵۰ درصد مشاغل از کرونا آسیب جدی دیدند
اصناف یکی از اقشاری هستند که در بحبوحه ی همه گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدند و رکود و تعطیلی بر کسب و کار آنها حاکم شد اما علیرغم وعده و عیدهای حمایتی، نسبت به عدم اهتمام جدی دولت در حمایت از صنوف آسیب دیده گلایه مند هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازدیارآفتاب؛ آسیب های اقتصادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست و عبور از این بحران چاره ای به غیر از افزایش حمایت های کلان از سوی دولت ندارد. 

بعد از معضل شیوع ویروس کرونا در ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل هایی برای تعطیلی واحدهای صنفی، مراکز خرید و پاساژها صادر شد تا بدین ترتیب میزان شیوع ویروس ناشناخته کرونا به حداقل برسد و مقرر شد تا اقدامات حمایتی مانند استمهال سررسید اقساط تسهیلات بانکی و پرداخت تسهیلات برای صاحبان صنوف و مشاغل انجام شود اما مساله اصلی این روزهای اصناف بسیار فراتر از این تصمیمات اصطلاحا حمایتی است که دولت مصوب کرده اما تا کنون به مرحله اجرا نرسیده اس.

عدم استقبال اصناف از تسهیلات کرونایی

براساس اعلام مرکز آمار  شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد و در حالی که خسارت ماهانه تعطیلات ناشی از کرونا برای واحدهای صنفی بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان برآورد می شود تسهیلاتی ۱۲درصدی برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از سوی دولت در نظر گرفته شد که مورد استقبال اصناف قرار نگرفت.

براساس اعلام مسئولین اتاق اصناف ایران بسیاری ثبت نام نکردند و بسیاری دیگر هم در میانه فرایند دریافت وام با مشکلاتی مواجه شده و این تسهیلات را دریافت نکردند تا جایی که بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، تنها حدود 7 درصد دریافت کرده‌اند.

بر اساس نتایج نظرسنجی اتاق اصناف ایران از اصناف بزرگ‌ترین عامل‌عدم استقبال از این تسهیلات، «متناسب نبودن میزان تسهیلات با خسارات وارده» بوده است. همچنین «درخواست وثایق بانک‌ها»، «تاخیر در عملیاتی شدن وعده دولت در پرداخت وام» و «بالابودن سود نرخ تسهیلات» عمده‌ترین دلایل عدم استقبال از تسهیلات دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بوده‌اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی و روسای برخی از اتحادیه های صنوف شهرستان اراک به گفتگو پرداختیم و از آن ها در رابطه با حمایتهای دولت از اصناف آسیب دیده پرسیدم هر چند کلید واژه مشترک در صحبت های همه آنها این گلایه بود که «دولت هیچ حماتی نکرد» اما انتظاراتی را داشتند که در صورت توجه دولت می تواند بخشی از بار آسیب های چندماه اخیر بر دوش آنها را بکاهد.

تا به امروز حمایتی از اصناف نشده است/ بیش از 50 درصد اصناف از کرونا آسیب جدی دیدند

جمشید زند رئیس اتاق اصناف اراک در گفتگو با دیارآفتاب در رابطه با وعده های حمایت از اصناف در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: متأسفانه تا به امروز حمایتی از اصناف نشده است و ما همچنان منتظر هستیم که تصمیمات درستی در این حوزه گرفته شود و بتواند از اصناف حماتی صورت بگیرد چراکه عدم‌حمایت از اصناف باعث خواهد شد زنجیره توزیعی که ثابت کرد در این ایام حامی اصلی دولت و مردم است دچار مشکل شود.

وی با بیان اینکه ما بیشتر بحث های تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی، حمایت در بخش قانون کار را مدنظر داریم افزود: 60 هزار واحد صنفی در استان مرکزی فعال هستند و بیش از 50 درصد آن‌ها از کرونا آسیب دیدند، صنف تالارهای پذیرایی حدود 10 ماه است که دچار تعطیلی کامل هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی تصریح کرد: صنوف تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و پوشاک و صنایع‌دستی بیشترین آسیب را از این شرایط دیده‌اند.

زند خاطرنشان کرد: اصناف از ابتدای این بیماری در عدم شیوع کرونا نقش مؤثری داشتند چه در ابتدا که کارگاه‌هایی برای تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده راه‌اندازی شد و چه در رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها توانستند نقش بسزایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: اصناف در این مدت علیرغم مشکلات تحت‌فشارهای مالیاتی، بیمه و سایر مسائل بوده‌اند و اگر حمایتی از آن‌ها صورت نگیرد بخش عمده‌ای از این صنوف ورشکسته و از چرخه خارج خواهند شد.

شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت‌وآمدها برای پیشگیری به ویژه در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای کسب وکارهای خرد و کارگران فصلی است، باعث شده فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران دچار آسیب‌های جدی شوند، اما این افراد آسیب دیده عمدتا نسبت به مبلغ و شرایط تعیین شده برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا گلایه دارند.

۱۴ گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شناخته شدند که این تسهیلات به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آن‌ها شاغل و بیمه باشند؛ در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است.

وام کرونا تاوان یک ماه اجاره را هم نمی دهد/ دولت برای مالیات سال 99 حمایت کند

جعفر مددی رئیس اتحادیه پوشاک اراک در گفتگو با دیارآفتاب ضمن ابراز گلایه از عدم حمایت دولت گفت: پوشاک فصلی است و باید در همان فصل به فروش برسد و اگر فروخته نشوند روی دست کاسب خواهند ماند و با توجه به شیوع کرونا از اسفندماه و اینکه اوج کسب‌وکار پوشاک در این ماه است و همچنین تعطیلی فرودین متأسفانه هم اجناس ماند و هم چک‌های کسبه برگشت خورد.

مددی ادامه داد: بیشتر این صنف جوان هستند و مستأجر لذا هزینه‌های سنگینی را متحمل شدند و خیلی آسیب دیدند اما چون بحث سلامت مردم در میان بود همه همکاری کردند چراکه اصناف همیشه پای‌کار بودند اما متأسفانه حمایتی از ما نشد، تعداد کمی از این صنف تسهیلاتی را دریافت کردند که مبلغ یا 6 یا 12 میلیون تومان آن‌هم بسیار کم بود.

رئیس اتحادیه پوشاک اراک تصریح کرد: مغازه‌داری که ماهی 7 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند این وام تاوان یک ماه آن را هم نمی‌دهد، حداقل باید تسهیلاتی در حدود 50 میلیون تومان با بهره کم پرداخت می‌شد که این کار نشد، حتی خیلی‌ها را داشتیم که تعطیل شدند یا پروانه کسب خود را باطل کردند.

وی با بیان اینکه در شهرستان اراک 1400 واحد صنفی پوشاک تحت نظر اتحادیه داریم افزود: برای مالیات سال 98 علیرغم شیوع کرونا از اواخر سال و اوج کار اصناف هیچ حماتی نشد ولی امیدواریم برای مالیات سال 99 کمکی بکنند.

حمایت از صنوف آسیب دیده اصلا انجام نشد/ دولت مالیات سال 99 را بر مبنای 6 ماه محاسبه کند

حسن شمس رئیس اتحادیه صنف قنادان آبمیوه و بستنی اراک نیز به خبرنگار دیارافتاب گفت: قرار بود دولت حمایتی از صنوف خسارت‌دیده از کرونا داشته باشد که این کار اصلاً انجام نشد و از بابت پرداخت وام کاری صورت نگرفت حتی ما پیگیری کردیم و گفتند تعلق نمی‌گیرد یا فعلاً بودجه‌ای نیامده است.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیدم در بحث هزینه‌های دولتی مثل مالیات آن را حداقل بر مبنای 6 ماه سال پیش‌بینی کنند ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم هرچند این تصمیم باید کشوری باشد.

شمس تصریح کرد: خیلی از اصناف مستأجر هستند و با اینکه درآمدی نداشته‌اند کرایه را از جیب پرداخت کردند و در عمل هیچ وامی هم به ما تعلق نگرفت، حتی واحدهایی را در فروشندگان آبمیوه و بستی داشته‌ایم که به‌کلی تعطیل‌شده‌اند.

وی در رابطه با تعداد واحدهای فعال تحت نظر این اتحادیه در شهرستان اراک اظهار کرد: 200 واحد آبمیوه بستنی، حدود 120 کافه و 200 قناد، 220 فتیرپز و حدود 30 فانتزی و 70 واحد آجیل‌فروشی مجوز دار زیرمجموعه این اتحادیه فعال هستند.

رئیس اتحادیه صنف قنادان آبمیوه و بستنی اراک گفت: چون اکثر واحدهای ما تولیدی هستند یکی دیگر از پیشنهادات در رابطه با تخفیف تصاعدهایی است که به قبوض برق، آب و گاز تعلق می‌گیرد، از طرفی نمی‌توان مالک واحدهای تجاری را ملزم کرد که کرایه دریافت نکنند اما دولت می‌تواند از سهم خود تخفیفانی را برای اصناف در نظر بگیرد.

کرونا اما صدمات سنگین مالی به تالارها که دارای حجم عظیمی از سرمایه گذاری هستند وارد کرده و منجر به اخراج کارکنان این واحدها شده است اما با توجه به استمرار این بیماری این صنف همچنان در تعطیلی کامل به سر می برند.

حتی یک ریال تسهیلات نگرفتیم/صنف تالارهای پذیرایی ورشسکته شد!

محمدعلی ملکی نژاد رئیس اتحادیه صنف غذاخوری‌، رستوران و تالارهای اراک نیز به خبرنگار دیارآفتاب گفت: هیچ حماتی از این صنف صورت نگرفته است و همکاران ما کاملاً ورشکست شده‌اند، در سطح کشور و استان هیچ تسهیلاتی حتی یک ریال به صنف ما داده نشد و حتی برخی رستوران‌های و غذا پزی‌هایی که باز هستند وضعیت مطلوبی ندارند.

اما این شرایط درحالی گریبان اصناف را گرفته است که دولت نیز برنامه موثر و مشخصی برای حمایت از این قشر ندارد و تنها به پرداخت اندکی تسهیلات جبران خسارت کرونا به برخی از اصناف بسنده کرده است، گذشته از این به نظر می‌رسد در شرایطی که اکثر مشاغل به طرق مختلف از کرونا آسیب دیده‌اند، برخی از این مشاغل حتی مشمول همین اندک تسهیلات کرونایی هم نشدند.

با وجود همه موارد ‌گفته شده مشاغلی هم که متقاضی دریافت وام کرونا بودند با مارپیچی از مشکلات در برورکراسی اداری پرداخت این وام‌ها روبرو شدند و این حمایت دولت عملا در مر حله اجرا فقط درجا زد.

در هر صورت آنچه مسلم است اینکه همکاری اصناف نقش مؤثری را در زمینه کنترل بیماری کرونا داشته و این قشر در شرایط اقتصادی فعلی علیرغم تمام مشکلات تلاش کردند تا دست دولت در تأمین و توزیع اقلام اساسی بسته نباشد اما حالا انتظار دارند مسئولین نیز شرایط آنها را به صورت واقع بینانه ببینند و حمایت های عملی را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب