دانا گزارش می‌دهد؛

حُبابِ حیاتِ سالمندان در یلدایِ آخرین سالِ قرن

کد خبر: 306528
|
15:17 - 1399/09/30
نسخه چاپی
حُبابِ حیاتِ سالمندان در یلدایِ آخرین سالِ قرن
مهمترین رکن یلدا دست‌بوسی و به خدمت رسیدن سالمندان است و شکننده‌ترین طیفی هم که ابتلای آنان به کرونا راحت فراهم می‌شود هم سالمندان‌اند؛ پس وجدان حکم می‌کند که شب‌نشینی یلدایی را عامل مرگ عزیزان سالمند نکنیم؛ توصیه ای که علم پزشکی هم بر آن صحه می گذارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه به انتها رسیدن قرن سیزدهم شمسی، ظهور و بروز بیماری‌یی نو پدید به نام کرونا، سبک و سیاق زندگی را برای مردم کشورمان و صد البته قاطبه مردم جهان تغییر داد؛ تغییری که بیشتر از اینکه متاثر از جبر باشد، رهرو عقل است و منطق.
چرا که پیش از این نیز بشر همواره برای بقاء تغییر را پذیرفته است. شاهد آن تاریخ پرو پیمانی از رخداد هایی است که با ظهور یک بیماری یا جنگ و یا هر عامل بیرونی دیگر منجر به تغییر رویه و تغییر سبک زندگی انسان‌ها در زمان‌های متفاوت شده است.

این مقدمه برای بررسی مراسم یلدای آخرین سال قرن است که امسال متفاوت‌تر از چندهزار سال گذشته برگزار خواهد شد؛ یلدایی که در هر ساله تحت بدترین شرایط نیز با دور هم جمع شدن های اعضای خانواده تا حد امکان گرامی داشته شد.
 
اما آنگونه که از اظهارات متولیان سلامت بر می آید باید امساال خلاف آیین و سنن گذشته و عکس رویه معمول و متعارف سالیان قبل رفتار کرد. 
 
گرچه ممکن است برای برخی از هموطنان مان تنها ماندن در بلند ترین و باستانی ترین شب سال مشکل و طاقت فرسا باشد؛ اما اگر بر این رفتار دیگرگونه‌ تنها به تضمین صحت و سلامت بزرگان هر خانوار توجه شود، اقتاع کننده خواهد بود و این یعنی اتخاذ تصمیم بین بد و بدترین حال. بی تردید می توان بلند ترین شب سال را با حال بد سپری کرد اما خدای ناکرده در صورت عمل نکردن و فقدان سالمندی عزیز در خانواده باید هر شب سال و سالیان بعد را در بدترین حال ممکن گذراند و به تعبیر حافظ شیرین سخن: «فرصت شمار صحبت کز این دوراهه منزل/ چون بگذریم دیگر نتوان به هم رسیدن»
 
شبِ درازی که می‌تواند به ‌اندوهی طولانی مبدل شود
 
من باب یاد آوری بد نیست که به اظهارات مهم ترین مراجع سلامت کشور استناد کرد و بخشی از اظهارات آنها را اگر شده حتی در مقام بازخوانی آورد.
 
وزیر بهداشت در گزارشی که از 26 آذر ماه در رابطه با وضعیت بیماری کرونا گزارش کرد با تصریح بر این نکته که، نگران دورهمی‌های شب یلدا هستیم، خاطر نشان کرده: «وضعیت بیماری و مرگ و میر بیماران در کشور فراز و فرود داشته و خوشبختانه به شدت نزول پیدا کرده است. این قابلیت خوشبختانه برای ما فراهم شده که به لحظه و در طول 24 ساعت شبانه‌روز، وضعیت بیماری در شهرهای کشور را رصد کنیم و بنده هر شب تا پاسی از نیمه شب وضعیت کشور را با همین سامانه رصد می‌کنم.»
 
نمکی در ادامه اظهاراتش می افزاید: «امروز گزارش‌هایی از جهش و موتاسیون ویروس در اروپا به ما رسیده و ویروس کرونا، خطرناک‌تر و بیماری‌زا تر و با قدرت سرایت بیشتری بروز و ظهور پیدا کند و اگر آتش این اتفاق بسیار ناگوار، دامن ما را گرفت، روزهای بسیار سخت و سهمگینی را در پیش خواهیم داشت. به همین دلیل نباید برای ایام خوشِ گذرا به دام روزهای سخت و سنگین بیفتیم.»
 
وی در رابطه با نکته ای که مجبان نگرانی متولیان بهداشت و درمان کشور را فراهم کرده، میگوید: « یکی از ایامی که ما را نگران کرده، شب یلدا است. تقاضا می‌کنم که مردم عزیز این هشدار خدمتگزار کوچک شان را بسیار جدی بگیرند. به عنوان نمونه بیش از 65 درصد از موارد ابتلا در استان خراسان جنوبی که بنده به آنجا سفر کرده بودم، به دلیل دورهمی و گردهمایی‌های خانوادگی و شب‌نشینی‌ها بود.»
 
وزیر بهداشت درخاتمه به مردم اینگونه توصیه کرده است: «نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان، به‌اندوه طولانی برای خانواده‌ها تبدیل شود و بزرگان و پیشکسوتان را از دست بدهیم و مدت‌ها سیاهپوش لحظه‌هایی شویم که غفلت کردیم.»
 
حریرچی: مهم‌ترین نگرانی ما فصل سرما و شب یلداست
 
برای نخستین بار ایرج حریرچی در روز 19 آذر ماه با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر، از مخاطراتیکه ممکن است پس از شب یلدا دامنگیر وزارت بهداشت شود، سخن گفت.  
 
حریرچی در این برنامه مهم‌ترین دغدغه و نگرانی کنونی را فصل سرما و شب یلدا دانست و در این رابطه می گوید: «درخواست ما از مردم این است که شب یلدا را به سال بعد موکول کنند. چرا که در حال حاضر هیچ داروی شیمیایی، گیاهی، سنتی و غیر سنتی مؤثر بر کرونا وجود ندارد.»
 
معاون کل وزارت بهداشت در بخش دیگری از این گفت و گو خاطر نشان می کند: «اگر قرار است یک نفر وارد خانه ما شود که از اهالی خانه نیست، همه باید ماسک بزنند.»
 
زالی: دورهمی‌های شب یلدا ما را نگران کرده!
 
همزمان با معاون کل وزارت بهداشت ، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم در گفت‌وگویی که 19 آذرماه با رسانه ها داشت به روشنی گفته است: «نگران یلدا هستیم؛ چرا که مهمانی ها و دورهمی‌های شب یلدا ما را نگران کرده است.»
 
وی در ادامه می‌افزاید: «تردد ها در شهر تهران افزایش یافته است و ما نگران جولان کرونا در مهمانی ها و دورهمی های شب یلدا هستیم. مردم محدودیت‌ها را در شب یلدا جداً مراعات کنند.»
 
 
توکلی: نگران تشدید بیماری به دنبال مهمانی های شب یلدا هستیم
 
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران نیز در روز 26 آذر ماه با صراحت اعلام کرده: «نگران تشدید بیماری به دنبال مهمانی های شب یلدا هستیم. گرچه پس از مدتی که شاهد روند کاهشی آمار بودیم، اکنون روند ثابت شده و دیگر نزولی نیست، بنابراین در شرایط شکننده فعلی نگران عدم کنترل اوضاع و شب یلدا هستیم.»
 
وی در ادامه عنوان می‌کند: قطعا مردم باید شب یلدا در منزل خودشان بمانند. گرچه نگرانی عمده ما برای شب یلدا افراد دیابتیک، سالمند، بیماران مزمن و... هستند. اکثر مرگ و میرهای کرونا در بین افراد بالای ۶۵ سال است و باید در ارتباط با آنها دقت بیشتری داشته باشیم تا مبتلا نشوند.
 
 
 
 
یگانه یلدایی که جان سالمندان را تهدید می‌کند!
 
در طول سالیان گذشته داستان‌ها و پیشینه‌های بی‌شماری در خصوص شب یلدا ساخته و پرداخته اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از دلایل علی-معلولی ابتدایی عاری‌اند.
اما یکی از مهمترین ارکانی که بسیاری از این نظریه پردازان نامدار و گمنام در ان اشتراک نظر داشته اند، جمع شدن اعضای هر خانواده در منزل بزرگانی چون پدربزرگ ها و مادر بزرگ هاست و برگزاری جشنی که از لازمه‌های آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است.
 
جالب اینجاست که در سال های گذشته رسانه هایی چون صدا و سیمای جمهوری اسلامی از چند روز مانده با یلدا جوانان را تشویق می کرد که ترتیبی اتخاذ کنند تا شب یلدا را در کناز بزرگتر ها بگذرانند و با این محور برنامه های شاد و مفرحی ترتیب می دادند. اما امسال همین رسانه جوانان را از حضور در منازل سالمندان بر حذر می دارد. چون رسالت رسانه سلامت جامعه را در پی دارد و امسال از آنجایی که سالمندان بیشتر از سایر رده های سنی در معرض ابتلا به کرونا هستند و امکان تهدید حیات انان می رود، رسانه ها نیز همسوی با سفیران سلامت مردم را به برگزاری یلدا در قرنطینه دعوت میکنند تا انشالله همچنان سایه سالمندان عزیز بر سر جامعه ما سبز بماند و مستدام باشد.
 
بی تردید یلدای امسال برای پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و پدران و مادران سالمندی شبی کسل کننده خواهد بود. چرا که بیماری مهلک کرونا در وهله اول جان سالمندان عزیز را تهدید می‌کند. پس ناگفته پیداست که برگزاری هر دور همی و مهمانی تحت هر اسم و عنوان و با هر تدبیر و دوراندیشی، نقش یک سوء قصد به جان سالمندان، از جمله پدر، مادر، پدر بزرگ یا مادر بزرگ و... را خواهد داشت. 
 
به ویژه اینکه در ماه های گذشته تجربیات تلخی در این زمینه داشته ایم. مثلا مردمی که به رغم هشدار های موکد پلیس و متولیان سلامت به سفر رفتند و این رفتار آنها که عاری از هر مسئولیت پذیری اجتماعی بود، جان بسیاری از هموطنان را گرفت. راستی در چنین مواقعی مقصر کیست؟ و آیا چنین مرگ هایی در دادگاه وجدان انهایی که چارچوب ها را شکستند و نسبت به هشدارها لاقید و بی تفاوت بودند مصداق قتل عمد نیست؟ 
 
حال به استناد ضرب المثل" عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود"، باید بپذیریم که یک بار هم که شده باید دست به دست هم دهیم تا فاجعه ای دیگر رقم نخورد و سیر جان باختگان کرونایی کماکان رویه‌ای نزولی طی کند تا انشالله به زودی شاهد ریشه‌کنی این بیماری صعب العلاج و مرموز باشیم.
 
انتهای پیام/ خ

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب