نام سیدمحمد خاتمي در ليست مدعوين وجود دارد

کد خبر: 43659
|
09:31 - 1392/05/09
نسخه چاپی
حضور خاتمي در مراسم تحليف حسن روحاني همچنان مهم‌ترين خبر روز سوگند ياد كردن رييس‌جمهور منتخب است. اگر در دولت‌هاي قبل تعداد ميهمانان خارجي و سطح مدعوين مساله‌يي مهم براي رييس دولت قلمداد مي‌شد اما در اين دوره چشم رسانه‌ها و فعالان سياسي نه به دعوتنامه‌هاي خارجي كه به دعوتنامه‌هاي داخلي است. بر خلاف گذشته در اينكه مقامات بلندپايه سياسي بسياري براي آمدن به تهران و شركت در مراسم تحليف مشتاق هستند محل اختلاف نظر هيچ كس نيست.

اما آنچه در روزهاي گذشته خبرساز شده و ابتدا هشدار و سپس تهديد افراطيون اصولگرا را به دنبال داشته است حضور سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور پيشين كشورمان در مراسم تحليف روحاني است.

اصولگرايان ابتدا پس از آنكه از منابع موثق‌شان محتواي جلسات احتمالي اطرافيان رييس‌جمهور و ايشان را خبر‌دار شدند و گمان بردند سيد محمد خاتمي ممكن است در ليست مدعوين قرار گيرد شروع به دلسوزي و بعد هشدار دادن كردند. آنها سعي داشتند برداشت خود از اعتدال را به رييس‌جمهور منتخب تفهيم كنند و البته دوستانه به او هشدارهايي بدهند.

با اين حال سطح سخنان افراطيون اصولگرا نسبت به رييس‌جمهور منتخب از هشدارهاي دلسوزانه فراتر رفت. هر چه سطح عصبانيت و برنامه‌ريزي اصولگرايان افزايش يابد طبيعي است كه مي‌توان احتمال حضور خاتمي در مراسم تحليف را هم رو به افزايش تعبير كرد.

روز گذشته داريوش قنبري، سخنگوي فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم با بيان اينكه، مجلس جاي بحث، تبادل نظر و حل مشكلات كشور است به انتقاد از سخنان روح‌الله حسينيان پرداخت و گفت: مجلس جاي گوجه پرتاب كردن نيست. بيان اين ادبيات آن هم از يك نماينده با كسوت روحاني جاي تعجب دارد.

قنبري تصريح كرد: استفاده از اين ادبيات در شأن مجلس جمهوري اسلامي نيست و حضور افراد خارجي در مراسم تحليف رييس‌جمهور از اختيارات آقاي روحاني است و وي تشخيص مي‌دهد چه كسي را دعوت كند و چه كسي را دعوت نكند و قطعا ايشان نيز مصالح كشور را در اين زمينه رعايت مي‌كنند.

نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم درباره احتمال حضور سيد محمد خاتمي در مراسم تحليف رييس‌جمهور جديد گفت: تصميم اين كار با آقايان خاتمي و روحاني است اما بر اساس آنچه شنيده‌ايم رييس‌جمهور اصلاحات در ليست مدعوين مراسم تحليف حضور دارند.

عضو فراكسيون اقليت مجلس هشتم با انتقاد از ادبيات تندروها به ويژه روزنامه كيهان در قبال دولت روحاني تصريح كرد: اين آقايان در زماني كه روحاني در انتخابات پيروز شد، دستپاچه شدند و رفتاري دوگانه را از خود بروز دادند.

قنبري افزود: آنها مي‌خواستند پيروزي روحاني را به نام خود مصادره كنند اما رفتار منطقي رييس‌جمهور منتخب باعث برملا شدن اين طرح آنان شد و پس از آن حملات به حسن روحاني به مديريت كيهان آغاز شد.

اين استاد علوم سياسي با بيان اينكه وزن اين جريان در انتخابات رياست‌جمهوري مشخص شد، گفت: اين آقايان چه كاره هستند كه براي روحاني تعيين تكليف مي‌كنند؟ كيهان و دوستانش بهتر است به بررسي دلايل شكست تلخ‌شان در انتخابات از جريان اعتدال بپردازند و اينقدر مواضع خود را تكرار نكنند.

روز گذشته همچنين پايگاه خبري انتخاب در گزارشي از تشكيل جلسات «تندروهاي مجلس» براي ايجاد تشنج در مجلس در صورت حضور خاتمي خبر داد. بر اساس خبر انتخاب طي روزهاي گذشته، طيف تندرو و اقليت جريان اصولگرا، خبرها درباره حضور خاتمي در مراسم تحليف را محكوم كرده‌اند. برخي منابع خبري نيز از تشكيل جلسات اين جريان، در راستاي ايجاد تنش، تشنج و جنجال در مراسم تحليف - در صورت حضور خاتمي - خبر مي‌دهند. خاتمي ضمن اطلاع از جنجال‌هاي قطعي طيف تندرو در مجلس، شخصا حضور در مراسم تحليف را رد كرده است. يك منبع مطلع نيز با بيان اينكه نظر خاتمي «عدم شركت در مراسم تحليف است» گفت: البته هر احتمالي وجود دارد، شايد ايشان سيگنال‌هايي از مجلس دريافت كنند كه براي حضور در مراسم تحليف، مصمم شوند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها