مروری بر حاشیه سازی های احمدی نژاد در گفتگو های تلویزیونی

کد خبر: 42876
|
11:01 - 1392/05/07
نسخه چاپی

 


حاشیه‌سازی و جنجالی بودن وجه بارز مردی است که 8 سال ریاست پاستور را عهده‌دار بود و در کمتر از 10 روز دیگر کلید ساختمان سفید را به دست روحانی می‌دهد تا مسیری متفاوت را در سیاست یا بیرون از سیاست دنبال کند.
 
به گزارش نامه، محمود احمدی‌نژاد اگر یکباره و بدون نام و نشان به ریاست جمهوری رسید اما در 8 سال ریاستش آنگونه بود که شاید تا سال‌ها نامش نه در تحلیل‌های سیاسی که در اذاهان مردم باقی بماند. اقدامات رییس دولت و اظهاراتش چه در مواجهه با قوای دیگر چون مجلس، در مواجهه با حلقه اطرافیانش و چه در تصمیم‌گیری‌‌ها و اقدامات همه و همه از احمدی نژاد مردی حاشیه ساز در این 8 سال ساخت.

و در این میان مصاحبه‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای احمدی‌نژاد همواره محفلی برای برخی اظهارات جنجالی رییس دولت در همه این سال‌ها بوده است. مصاحبه‌هایی که خصوصا در دولت دوم وی روند بیشتری یافت و هر بار با برخی اظهارات جنجالی همراه بود. و حال گویی قرار است احمدی نژاد برای اخرین بار از صفحه تلویزیون با مردم سخن بگوید.

در زیر به برخی از این نوع مصاحبه‌های حاشیه ساز اشاره شده است؛

افشای اسامی کابینه و سنت‌شکنی دیگر با اعلام اسامی 3 وزیر زن!

29 مردادماه سال 88 که محمود احمدی نژاد سکان دولت دهم را تازه به دست گرفته بود، عنوان شد که با مردم در یک برنامه تلویزیونی گفت وگو خواهد کرد، این گفت وگو در بحبوحه حوادث پس از انتخابات سال 88 می توانست برای خیلی از مردم جذاب و جای سوال باشد که احمدی نژاد قرار است چه بگوید؟ گفت‌وگو لغو و اعلام شد که به علت تراکم برنامه ها، گفت وگوی رئیس جمهوری به پنج شنبه موکول شده است. فردای آن روز محمود احمدی نژاد در یک حرکت بی سابقه به جای آنکه اسامی وزرای کابینه جدید خود را به مجلس بدهد آن را از طریق تلویزیون اعلام کرد و اعتراض بهارستان نشینیان را برانگیخت.

اما آنچه در میان اسامی وزرای اعلام شده تعجب برانگیز شد، حضور سه زن در میان وزرایاعلام شده بود که برای اولین بار در تاریخ انقلاب رخ می‌داد. اتفاقی که انتقاد مراجع و علمای کشور را هم برانگیخت. احمدی نژاد اما می‌گفت« اگر مأموریت‌های سنگین انسانی هم بخواهیم باید خانم‌ها را برگزید، این عده از دوستان گفتند چرا در این زمان به خانم‌ها مسئولیت وزارت داده‌ای که من در پاسخ گفتم پس چه موقع باید مدیریت وزارتخانه‌ها را به زن‌ها داد. برخی فکر می‌کنند وقتی خانم‌ها در مجموعه‌ای حضور داشته باشند، در آنجا فضای منفی به وجود می‌آید در حالی که تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها حضور داشتند اتفاقاً فضا اخلاقی شده است.»

مجلس در میان وزیران زن فقط به مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشنهادی بهداشت رای داد و چند سال بعد احمدی نژاد او را از کار برکنار کرد تا نشان دهد اطاعت وزیران از او، بیشتر از جنسیت وزیران در کابینه برایش اهمیت دارد.

گفتگویی که سرآغاز مناظره طلبی اقتصاددانان مجلس با رییس دولت شد
محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای سال 88 باردیگر به قاب تلویزیون آمد تا اینبار نیز در سخنانی جنجالی دادِ بهارستان نشینان را درآورد. آنجا که در سخنانی گفت«کسانی که مدعی تورم 50 تا 70 درصدی هستند، اطلاعات کافی اقتصادی ندارند حتی اگر اسمشان اقتصاددان باشد. معلوم است که علم اقتصاد ندارند. کسی که می‌گوید قیمت‌ها 5 هزار درصد افزایش خواهد داشت و بعد 5 هزار درصد را 500 برابر شدن می‌داند. معلوم نیست کجا درس خوانده‌اند تفاوت وجود دارد. اولاً 5 هزار درصد 500 برابر نیست. 50 برابر است. بین 50 تا 500 خیلی متفاوت است. در ثانی حتی بعد از 5 سال هم قیمت‌ها حتی 50 برابر نخواهد شد.

فردای این گفت وگوی تلویزیونی احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم سه تن از چهره های اقتصادی مجلس احمدی نژاد را دعوت به مناظره درباره هدفمندی یارانه ها کردند.


اعلام اجرای قانون هدفمندی از طریق تلویزیون!

تنها اعلام اسامی کابینه در گفتگویی زنده، اما اوج هنرنمایی رییس دولت نبود. او در قالب همین گفتگوها اجرای یکی از مهمترین بخش‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها را علنی کرد.

رییس‌جمهور در یکی از شامگاه‌های آذرماه 89 در گفت وگوی تلویزیونی آغاز اجرای مهم ترین بخش از قانون هدفمند کردن یارانه ها را از یکشنبه 28 آذرماه اعلام کرد. «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از مدت ها پیش شروع شده است و ما اکنون آزادسازی قیمت ها نداریم بلکه تعدیل و اصلاح قیمت‌ها از ابتدای روز 28 آذرماه اجرایی می شود.

رییس‌جمهور با اعلام اینکه از فردا یارانه نقدی دو ماهه واریز شده به حساب مردم قابل برداشت است، از مردم درخواست کرد برای دریافت پول های واریزی عجله نکنند، زیرا برخی واحدهای اقتصادی برای مردم بسته های مناسبی در نظر گرفته اند.

وی همچنین در سخنان خود از مردم خواست تا به برخی از شایعات در خصوص افزایش قیمت‌ها گوش نکنند. شایعاتی که به فاصله ای نزدیک به واقعیت تبدیل شد و رشد تورمی و گرانی زیادی را به کشور تحمیل کرد.

احمدی نژاد چند روز بعد در سخنانی در جمع نخبگان سمنان در اظهاراتی جنجال برانگیز اظهار کرد هدفمندی یارانه ها را امام زمان هدایت می کند و پول یارانه ها مربوط به بیت المال امام زمان است. سخنانی که با موج شدید از انتقادات روبرو شد.

گفتگویی که هیچگاه برگزار نشد!
29 فروردین ماه 91 نیز اعلام شد احمدی نژاد قرار است در قالب نطقی تلویزیونی اجرای فاز دوم هدفمندی که مجلس با اجرای آن به دلیل مشکلات فاز اول مخالفت کرده بود را علنی کند. موضوعی که به سرعت با واکنش روبرو شد و این گفتگو هیچگاه انجام نشد تا فاز دوم در نهایت با پافشاری مجلس در این دولت به مرحله اجرا نرسد.


تحریم‌ها کاغذپاره یا عامل مشکلات؟

چندروز مانده به سفری دیگر به نیویورک؛ شهریور 91. احمدی‌نژاد قرار بود باز هم با مردم سخن بوید و اینبار مشکلات اقتصادی محور اصلی سخنان رییس دولت.  احمدی نژاد در آن برنامه تلویزیونی مشکلات اقتصادی به وجود آمده را ناشی از تحریم ها دانست و گفت که «قسمتی از مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از فشار دشمن بود؛ البته باندهایی نیز در داخل آمدند و فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی بازار را دچار مشکل کردند و بعد دولت را مورد هجمه قرار می دهند؛ البته مشخص است که این افراد چه کسانی هستند. البته در این یک‌سال و نیم اخیر دولت دستش بسته بود، اما بالاخره دستش باز می‌شود و این افراد را شناسایی کرده و جلوی آنها را می‌گیرد و به ملت معرفی می‌کند».

رییس جمهور می‌گفت« مشکلات اقتصادی درون کشور علاوه بر فشارهای دشمن به برخی باندهای داخلی مرتبط است که برای رسیدن به اهداف سیاسی- اقتصادی خود بازار را خراب کردند. جالب ترین نکته این است که این عده بعد از خراب کردن بازار به دولت هم فحش می دهند.

چند روز بعد نه تنها اقتصاددانان و سیاسیون، که در خطبه های نماز جمعه حتی خطیبان نماز جمعه کشور هم به این گفت وگو واکنش نشان دادند و اظهار داشتند که مشکلات اقتصادی به وجود آمده ناشی از سومدیریت هاست نه تحریم ها.

کلید واژه انتخابات آزاد به سخنان رییس دولت هم راه یافت!
در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و در شرایطی که همگان از تلاش دولتی ها برای حضور در انتخابات سخن می گفتند رییس دولت در شامگاهی زمستانی در دی ماه از طریق قاب تلویزیون به جمع مردم اما تا ضمن دفاع از عملکرد اقتصادی و سیاسی دولتش گریزی نیز به مباحث انتخاباتی بزند.

احمدی نژاد در این گفتگو ابتدا مجلس را به باد انتقاد گرفت و از ورود این قوه به مباحث اقتصادی چون جلوگیری از فاز دوم هدفمندی انتقاد کرد« دولت به دنبال این بود که تمام طرح را یکجا اجرا کند ولی مسائلی پیش آمد و رفت و برگشت‌هایی شد و تنها بخشی از طرح به اجرا درآمد.» وی از تلاش نمایندگان برای اصلاح قانون هدفمندی انتقاد کرد و اظهار داشت« قانونی که هنوز برای حرکت گرم نشده است و تازه حرکت خود را آغاز کرده آن را اصلاح کنیم کار انجام نمی‌شود.البته من هیچکدام از دوستانی که این کار را انجام داده‌اند مقصر نمی‌دانم این طرح مخالفان جدی اقتصادی البته به صورت محدود و مخالفان جدی سیاسی داشت. مخالفان سیاسی اینقدر تحلیل‌های غلط به داخل جامعه پمپاژ و تکرار کردند که ما نیز توان برخورد با آن را نداشتیم چراکه باید کار مملکت را رها می‌کردیم و تولید خبر دروغ نیز در کشور ما هزینه ندارد در نتیجه بسیاری از دوستان ما در مجلس و جاهای دیگر تصور می‌کردند که یک اتفاق منفی بزرگ در حال رخ دادن است و هیچ وقت نمی‌شود به چنین صورتی یک کار تحولی را جلو برد.»

رئیس‌جمهور ادامه داد: «اقتصاد کشور باید از یک نقطه مدیریت شود. قانونگذاری و ریل‌گذاری باید انجام شود. نمایندگان مجلس دوست ما هستند و ما همه در یک مجموعه هستیم اما ما باید مرز‌بندی‌ها را رعایت کنیم.»

انتخابات دیگر محور سخنان رییس دولت در آن شب زمستانی بود. احمدی نژاد با بیان اینکهف انتخابات هم صحنه بین‌المللی را دگرگون می‌کند و هم صحنه داخلی را، گفت«انتخابات هم متعلق به مردم است و به اعتقاد من باید یک انتخاباتی پرشور داشته باشیم و به طور مثال اگر 49 میلیون واجد شرایط داریم باید 49 میلیون شرکت‌کننده هم داشته باشیم. انتخابات حق مردم است، انتخابات باید آزاد باشد و هیچکس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند و ملت هم اجازه چنین کاری را به کسی نمی‌دهد و ما هم در همین رابطه در خدمت ملت هستیم.»

گفتگوی تلویزیونی که قطع شد!
اسفندماه 91 و چند هفته بعد از قائله یکشنبه سیاه مجلس و رونمایی از مدل دیگری از بگم بگم های احمدی نژاد در صحن مجلس و سخنرانی انتخاباتی 22 بهمن، احمدی نژاد باز هم به تلویزیون آمد تا با مردم سخن بگوید. اینبار اما قرار بود علاوه بر مرتضی حیدری دیگر خبرنگاران رسانه ها نیز از ریی سدولت سوالاتشان را بپرسند. در بخش نخست این گفتگو، حیدری سوالات خود را با محورهای مختلف مطرح کرد که احمدی‌نژاد نیز پاسخ‌های مفصلی را ارائه کرد ولی در بخش دوم که قرار بود سوالات رسانه‌های دیگر پخش شود به یکباره با ارائه زیرنویسی ارائه شد ادامه گفتگو را پس از پخش سریال خواهید دید.

فردای آن روز مشخص شد که علت قطع گفتگوی تلویزیونی رییس دولت سوال خبرنگاری بوده است که در آن برخی وعده های دولت از جمله اشتغال و آوردن نفت بر سر سفره مردم را به وی یادآوری کرده و رییس دولت که این سخنان را بیانیه رسانه طیف سیاسی مرتبط با این خبرگزاری می دانست نه سوال در بخش مربوط به اشتغال از ایجاد بیش از 6 میلیون شغل سخن گفته بود« «گفتید بیکاری، ما گفتیم سه میلیون شغل ایجاد می کنیم، با اجازه جنابعالی 6 میلیون شغل ایجاد کرده ایم، بیش از 6 میلیون شغل در این 7 سال ایجاد شده است، بیش از متوسط همه سال ها و همه دولت ها در کشور. بله بسیاری از جوانان مثل جنابعالی در دوره رشد جمعیت بالا هستند و هم اکنون وارد بازار کار و ازدواج و زندگی شده اند. اینها آمار رسمی کشور است.»

بنا به گفته احمدی نژاد او هیچگاه وعده هایی چون آوردن نفت بر سر سفره مردم هم نداده بود.

احمدی نژاد اما در این گفتگو که بنا به گفته بسیاری گفتگویی انتخاباتی بود وعده هایی چون افزایش یارانه و استخدام و .. را نیز داد« حتما پرداخت یارانه افزایش می‌یابد.» « دولت این امکان را فراهم کرده که همه متقاضیان در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر کسی با روشی در گذشته وارد سیستم شده از حق بالاتر برخودار نباشد.»

گفتگویی برای دفاع از عملکرد 8 ساله یا نیشتر به اصولگرایان؟

آخرین مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد به 12 تیر 92 باز می‌گردد، گفتگویی که بنا به اخبار قبل از آن قرار بود به گزارش رییس دولت از اقدامات 8 سال ریاست جمهوری‌اش اختصاص یابد. احمدی نژاد اما در این گفتگو باز هم نیشتری را به اصولگرایان زد تا خوراک و بحث سیاسی جدیدی را با اظهارات خود سبب‌ساز شود. آنجا که او از ماجرای به ریاست جمهوری رسیدن سخن گفت و در ضمن آن هرگونه حمایت اصولگرایان برای رسیدن به این جایگاه را منکر شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ گروهی از بنده در سال ۸۴ حمایت نکرد افزود: «معتقد بودم که رئیس جمهور نباید وام‌دار کسی باشد، چرا که وام‌داری به احزاب و گروه‌ها اجازه نمی‌دهد که به اهداف و آرمان‌های بلند اندیشید.»

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر در سال ۸۴ مطمئن بودید که رئیس جمهور می‌شوید گفت: بنده ۱۰۰ درصد مطمئن بودم که رئیس جمهور خواهم شد. وی در ادامه هرچند کوتاه اما کنایه‌ای این را نیز گفت که «مدتی است که ئر مباحث پرونده هسته‌ای دخالتی ندارم» سخنی که با توجه به سمت رییس دولت در شورای عالی امنیت ملی عجیب به نظر می‌رسید.

رییس‌جمهور در این سخنان باز هم به شیوه‌ همیشگی خود را خادم مردم دانست، و گفت« باید خادم بود وگرنه می‌توان یک سیب‌زمینی را گذاشت و به آن گفت رییس‌جمهور» رییس دولت اما در این گفتگو آمارهای اقتصادی را از میزان واگذاری‌ها، درآمدهای نفتی، معوقات بانکی و ... ارائه داد که بسیاری از آنها به نقد اقتصاددانان و کارشناسان درآمد، چه آنجا که عنوان کرد دولتش بدهی ندارد و تورمی را ایجاد نکرده و چه جایی دیگر که عنوان کرد درآمدهای نفتی افزایش نداشته است.

احمدی نژاد حال امشب بار دیگر قرار است با مردم سخن بگوید؛ سخنی که شاید آخرین گفتگوی وی در قاب تلویزیون با مردم باشد. اینبار هم قرار است گفتگو به گزارش دهی از عملکرد 8ساله اختصاص یابد اما شاید اینبار نیز کنایه ها وانتقادات رییس دولت روانه دیگر قوا و نهادها و سیاسیون شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب