دلایل مخالفان و موافقان قرائت گزارش حادثه قم؛

آیا قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن در شرایط فعلي به صلاح است؟

کد خبر: 42465
|
14:09 - 1392/05/06
نسخه چاپی
تعدادي از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن در صحن علنی موجب ایجاد التهاب در سطح جامعه خواهد شد و برخی دیگر از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه مجلس و شناساندن مسببان این حادثه به مردم معتقدند که این گزارش باید در صحن علنی مجلس قرائت شود.
گروه سیاسی مشرق-22 بهمن سال 1391 همانند سال‌های گذشته مراسم راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی، در شهرهای مختلف کشور با شور و هیجان بیشتری نسبت به قبل برگزار شد اما در این روز و در جریان سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر قم، تعداد قليلي از جاهلان و افراد نادان با اهانت به رئيس قوه مقننه سبب برهم زدن این مراسم شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از این اتفاق در روز 28 بهمن 91 در خصوص این موضوع فرمودند: اين كارهائى كه در قم اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. آن كارهائى كه در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. بارها به مسئولين و كسانى كه ميتوانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كسانى كه اين كارها را ميكنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند، خب نكنند. مى‌بينيد كه تشخيص ما اين است كه اين كارها به ضرر كشور است، اين كارها به نفع نيست.

پس از موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب درباره آن، موضوع به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع و این کمیسیون نیز کمیته‌ای ویژه را تشکیل داد تا به بررسی مسئله پرداخته و گزارشی در این‌باره تهیه کند.
 

این کمیته که ریاست آن به‌عهده منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی بود، پس از چند ماه بررسی مسئله بی‌احترامی به رئیس مجلس، نهایتاً گزارشی تهیه و ماوقع را شرح داده و در آن اسامی برخی مسئولان استانی را در وقوع این حادثه نام برده و موضوع را متوجه اشتباهات آنها کرده است.


برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که این گزارش باید از طریق مقامات قضایی مورد پیگرد و ارزیابی قرار گیرد.
 
بر اساس این گزارش پس از کش و قوس‌های فراوان در مجلس شورای اسلامی برای قرائت این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته چکیده این گزارش در اختیار نمایندگان قرار گرفت و قرار شد این گزارش این هفته در صحن علنی مجلس قرائت شود. این تصمیصم موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است.

با مخالفت‌های چند روز اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی چهره‌های سیاسی، احتمال این وجود دارد که قرائت این گزارش از دستور کار صحن علنی خارج مجلس شود.


دلایل برخی مخالفان قرائت گزارش
 


*احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات و نتیجه‌گیری گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم با یکدیگر تناقض دارد، گفت: مشکل مردم معیشت و اقتصاد است نه حادثه ۲۲ بهمن قم.

*محمدرضا پورابراهیمینماینده مردم‌کرمان با اشاره به قرائت‌گزارش حادثه 22 بهمن قم در صحن علنی مجلس،‌‌ اظهار داشت: با توجه به در پیشِ‌رو بودن مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب و لزوم آرامش کشور برای تشکیل کابینه، شرایط فعلی مناسب قرائت گزارش حادثه قم نیست و بهتر است که این‌گزارش بعد از تشکیل دولت بررسی شود.


*حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فرعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی مجلس، گفت: طرح این‌گونه مسائل موجب شکاف بیشتر بین جریان اصولگرایی می‌شود.

وی ادامه داد: قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی به نفع جریان‌های سیاسی نخواهد بود و فقط موجب آسیب رساندن به وفاق و انسجام بین نیروها می‌شود.

*حسینعلی حاجی دلیگانیعضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم قرائت این‌گزارش به انشقاقی در درون مجلس منجر شود‌‌ و لذا زمان مناسبی برای مطرح شدن‌گزارش حادثه قم نیست.

*سید مهدی هاشمینماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قرائت گزارش ۲۲ بهمن قم را به مصلحت نمی‌دانم، افزود: شرایط موجود ایجاب نمی‌کند که جامعه دچار التهاب سیاسی شود.


دلایل برخی موافقان قرائت گزارش


 



*حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصل قرائت گزارش بر اساس آیین نامه داخلی مجلس ضروری است و جدای از بحث تاکید آیین نامه باید به این توهین به ریاست مجلس رسیدگی جدی شود تا از بروز این دست از رفتارها جلوگیری شود.


*عزت‌الله یوسفیان ملادر خصوص اصرار و تاکید برخی افراد و چهره ها برای عدم قرائت کامل گزارش حادثه 22 بهمن قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تحقیق و تفحص صراحت دارد که گزارش تحقیق و تفحص باید در صحن قرائت شود . 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس در ادامه افزود: هیچ کجای قانون نامی از تحقیق و تفحص محرمانه برده نشده است و در هیچ کجای قانون نیز ذکر نشده است که بخشی از گزارش می تواند محرمانه باشد یا اسامی نباید قرائت شود.

*فرهاد بشیرینماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: قوانین در کشور ما به خصوص قوانین و آیین نامه مجلس صریح و شفاف است و به همین دلیل باید قرائت گزارش نیز شفاف ، روشن و صریح باشد.

*سید‌باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسناد، مدارک و فیلم سخنرانی محر‌کان حادثه ۲۲ بهمن قم موجود است و گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس کاملا دقیق و قانونمند تدوین شده است به گونه‌ای که جای شک و شائبه‌ و سنگ‌اندازی عاملان و با‌نیان را باقی نمی‌گذارد.


*سید‌حمید‌رضا طباطبائی نائینینایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه گزارش کمیته بررسی کننده حادثه 22 بهمن قم بر مبنای موازین قانونی تدوین شده است، تاکید کرد: این گزارش که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رای گذاشته شد و برای قرائت در صحن به تصویب رسید دارای سندیت برای همه نمایندگان مجلس است. 

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس، گفت: همچنین بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش نهایی شده کمیته حقیقت‌یاب باید در صحن علنی مجلس قرائت شده و به اطلاع نمایندگان مجلس به عنوان وکلا‌ی ملت ایران و برگزیده مردم برسد.

*مهدی پورفاطمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که اسامی افراد  و عاملان حادثه ۲۲ بهمن قم باید در صحن علنی مجلس قرائت شود، گفت: اسامی عاملان این حادثه باید برای نمایندگان و مردم مشخص شود و دستگاه قضا نیز باید با این گروه های خودسر برخورد کنند.

محمدعلی اسفنانیسخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه مسئولان بعد از قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم، باید ریشه افراط را در کشور بخشکانند، گفت: اعلام اسامی عاملان فتنه قم، ساحت دین را از افراطیون پاک می‌کند.

*روح الله بیگینائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معرفی عاملان فتنه قم، ام القرای جهان اسلام را از خوارج خالی می‌کند، گفت: قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم فرصت مناسبی است که ریشه افراط آن هم با ظاهر دینی‌اش از بین برود.


آنچه در اين بين بايد به آن توجه شود، يكي نكردن اصولگرايي و انقلابي‌گري با اقدامات افراطي و بي‌مبناي عده قليلي از بي‌خبران و جاهلان است و مسوولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌بايست به اين مسئله توجه داشته باشند كه مبادا بر اساس خواست رسانه‌هاي ضد انقلاب و بعضي از رسانه‌هاي بيمار داخلي، جريان اصولگرايي و انقلابي با عملكرد اين عده يكسان تلقي بشود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب