هویت بخشی به ایرانیان در دولت احمدی نژاد

کد خبر: 33819
|
21:50 - 1392/04/20
نسخه چاپی
احمدی‌نژاد می‌فهمد که منشور کوروش چه اعتباری در افکار عمومی مردم جهان دارد و نمی‌تواند این واقعیت را به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور صاحب تاریخ و تمدن بزرگی چون ایران نادیده بگیرد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازشبکه ایران ، خسرو معتضد، پژوهشگر و استاد تاریخ در گفت‌وگو با ایران درباره احیای مفهوم «هویت ملی» در دولت احمدی‌نژاد گفت: متأسفانه عده ای با شنیدن مواضع بنده در مورد هویت بخشی به ایرانیان در دولت احمدی‌نژاد چوب و چماق‌ها را عیان می‌کنند. اما به نظر من همین سفرهای استانی احمدی‌نژاد به نوعی تقویت روحیه ملی و ایرانی بود چرا که او در مقام عمل و نه فقط حرف ثابت کرد که ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهد این‌که همه اقوام و اقشار مختلف مردم در دورترین نقاط کشور مقام اول اجرایی کشور را از نزدیک ببینند و با او درد دل کنند به تقویت هویت ملی کمک می‌کند و به نظر من سفرهای استانی حرکت بزرگی در این راستا بود.

استاد معتضد ادامه داد: آنهایی که می‌گویند چرا احمدی‌نژاد بر ایران و هویت ملی تأکید می‌کند بدانند که در همین کشور امارات نقشه‌ای منتشر شده که کشور آذربایجان را تا نزدیک زنجان پایین آورده است. یا برای مثال همین اعراب در هر نشستی که با مقامات ایرانی دارند می‌گویند این سه جزیره خلیج فارس را به ما بدهید. اگر روزی یک نادانی پیدا شد و این کار را کرد می‌گویند خوزستان را هم بدهید!

خسرو معتضد گفت: اگر احمدی‌نژاد صحبت از تاریخ و تمدن ایرانیان می‌کند همان‌طور که خودش نیز چند روز پیش بر آن تأکید کرد به معنای نژادپرستی نیست چون ایشان خوب فهمیده که ایران یک نژاد نیست. انسان کافی است یک بار از موزه مترو پولیتن دیدن کند تا مشاهده نماید مردم جهان با چه دیدی به عظمت ایران می‌نگرند. در آن دورانی که ما در خواب غفلت بودیم آثار ما را دزدیدند و در آنجا جمع کرده‌اند. احمدی‌نژاد اما می‌فهمد که منشور کوروش چه اعتباری در افکار عمومی مردم جهان دارد و نمی‌تواند این واقعیت را به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور صاحب تاریخ و تمدن بزرگی چون ایران نادیده بگیرد.

این پژوهشگر تاریخ تاکید می‌کند: افتخار کردن و عشق ورزیدن به سرزمین، تاریخ، زبان و مذهب ملی هیچ ربطی به نژادپرستی ندارد. ما امروز در جهان، نژاد انگلیسی یا امریکایی نداریم بلکه آن‌ها سعی می‌کنند هویت ملی خود را تقویت کنند. در مقابل اما اگر ما ایران را کمرنگ کنیم نژادپرستی و قوم‌گرایی محلی را تقویت کرده‌ایم و این سبب می‌شود اقوام مختلف پیش از این‌که بگویند ما ایرانی هستیم بگویند ما بلوچ یا عرب یا آذری یا کرد یا ترکمن هستیم. اما در یک خانواده بزرگ ایرانی ممکن است عروس عرب یا داماد آذری یا بلوچ داشته باشیم و همه هم خود را ایرانی می‌دانند. اگر شما توجه به هویت ملی را بکوبید همان ایده لوییس یهودی تقویت می‌شود که می‌گفت ایران از آنچه الان هست خیلی بزرگ‌تر است و بهترین کار برای از بین بردن نفوذ ایران این است که ایران را مانند یوگسلاوی تجزیه کنیم. یوگسلاوی کشوری بود که در سال 18 میلیارد دلار درآمد توریستی داشت و توانست در جنگ جهانی دوم مقابل آلمان و ایتالیا بایستد و بعد از جنگ توی دهان استالین بزند اما امروز از نقشه جهان محو شده است. بنابراین آنهایی که می‌گویند ایران را برجسته نکنید نمی‌دانند چه بلایی بر سر ایران می‌آورند. این‌ها ناخواسته وطن‌پرستی افراطی از نوع محلی را در نقاط مختلف ایران تقویت می‌کنند، بنابراین تقویت مفهوم هویت ملی توسط احمدی‌نژاد باید امری بجا، دقیق و قابل ستایش تلقی شود.
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها