افشای برنامه های جاسوسی امریکا کشورهای امریکای لاتین را خشمگین کرد

کد خبر: 33632
|
13:56 - 1392/04/20
نسخه چاپی
افشای برنامه‌های واشنگتن در زمینه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات تلفنی و اینترنتی افراد از سوی افشاگر جنجالی امریکایی خشم کشورهای امریکای لاتین را برانگیخته است.

کلمبیا که نزدیکترین متحد امریکا در امریکای لاتین به شمار می‌‍رود روز چهارشنبه (19 تیر) با ابراز نگرانی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر هدف قرار گرفتن این کشور در جاسوسی‌های الکترونیکی امریکا گفت از واشنگتن می‌خواهد در این باره توضیح دهد.

وزارت خارجه کلمبیا با انتشار بیانیه‌ای «اجرای اقدامات جاسوسی که مغایر با حق افراد در برخورداری از حریم شخصی و معاهدات بین‌المللی ارتباطاتی است» را رد کرد.

ادوارد اسنودن ماه گذشته اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را درباره برنامه‌های جاسوسی الکترونیک امریکا در سطح جهانی افشا کرد.

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی امریکا از برنامه جاسوسی اینترنتی این آژانس موسوم به «پریسم» که به جمع آوری اطلاعاتی درباره تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی افراد در یک مقیاس گسترده اختصاص داشت پرده برداشت.

آژانس امنیت ملی امریکا قادر است احکام محرمانه دادگاهی خطاب به شرکت‌های اینترنتی نظیر گوگل و فیس بوک برای دسترسی به ایمیل‌ها، چت‌ها، تصاویر، فایل‌ها و ویدئوهای آپلود شده از سوی کاربران خارجی را ارائه کند.

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی اسنودن فاش شد این برنامه جاسوسی اکثر کشورهای امریکای لاتین را هدف قرار داده و مقادیر گسترده‌ای اطلاعات در سطح وسیع از تحولات در این منطقه جمع آوری کرده بود.

این افشاگری‌ها سایر کشورهای منطقه از جمله شیلی، مکزیک و برزیل را به محکوم کردن فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن و درخواست ارائه توضیح از سوی امریکا وادار کرده است.

از آن‌جایی که مقام‌های امریکایی پس از ورود اسنودن به روسیه برای جلوگیری از ادامه سفرهای وی گذرنامه‌‌اش را باطل کردند این افشاگر امریکایی هنوز در فرودگاهی در مسکو به سر می‌برد.
 
منبع: قدس آنلاین

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها