باهنر: احتمال می​دهم که مدعیان تقلب پشیمان هستند

کد خبر: 31999
|
13:59 - 1392/04/17
نسخه چاپی
محمدرضا باهنر در نشست خبری خود توصیه​هایی را به حسن روحانی ارائه کرد.
محمدرضا باهنر در ادامه نشست خبری امروز خود گفت: تشکیل حزب فراگیر از آرزوهای ما است. نظام مردم سالاری ما نیاز به چند حزب فراگیر و قدرتمند دارد. هم اکنون بیش از ۲۰۰ گروه و جریان سیاسی فعال از وزارت کشور مجوز گرفته اند ولی این احزاب، احزابی نیستند که حرف سنگین با آرای ۴۰ درصدی داشته باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: توصیه به خود و دوستانم این است که باید حزبی فراگیر تشکیل شود. آقایان عارف و لاریجانی نیز بحث هایی را در این باره مطرح کرده اند. فکر می کنم در ۴ یا ۸ سالی که پیش رو داریم، فضا برای خیلی از کارها از جمله تشکیل احزاب خوب و قوی و شناسنامه دار آماده می​شود. اگر زمانی به ۲۰ حزب هم وزن برسیم به آن سازمان حزبی نمی گوییم. البته در گذشته هم به این فکر بوده ایم و اساسنامه و ومرام نامه هم پیش بینی کرده ایم اما به واسطه مسائل فتنه نتوانستیم کاری کنیم. چرا که کار را در فضای شلوغ نمی توان آغاز کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصولگرایان مانند اصلاح طلبان لایه های مختلفی دارند. اصولگرایان هم به دو جریان رادیکال و میانه رو تبدیل می شوند.

وی در توصیه​ای به اصلاح طلبان گفت: همواره این مشکل را داشته​ایم که تعریف مشخصی از اصولگرایی و اصلاح​طلبی ارائه نشده است. باید این موضوع خیلی روشن و شفاف شود. اگر این اتفاق رخ بدهد ممکن است خود اصلاح طلبان هم به این نتیجه برسند که باید به دو گروه رادیکال و میانه رو تبدیل شوند.

باهنر افزود: اگز بنا باشد برای تاسیس یک حزب، محور یک آدم باشد؛ حتما این حزب سرانجامی مانند باقی احزاب خواهد داشت. از این رو باید تفاهمی وجود داشته باشد. ۴ یا ۵ حزب قدرتمند باید داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالاتی که به کابینه آتی اشاره داشت، گفت: مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید ۱۲ مرداد باید خدمت مقام معظم رهبری انجام شود و رئیس جمهور و مسئولان دعوت شوند. یکی دو روز بعد از آن مراسم تحلیف در مجلس برگزار می شود که احتمالا روز ۱۳ مرداد برگزار می شود. پس از آن رئیس جمهور ۱۰ روز برای معرفی وزیران و مجلس نیز ۱۰ روز برای بررسی صلاحیت آنها زمان دارند و احتمالا تا اوایل شهریور ادامه پیدا خواهد کرد.

باهنر تصریح کرد: مذاکرات و رفت و آمدها با دولت طبیعی است و کسانی که با آقای روحانی ملاقات می کنند ممکن است افرادی را به ایشان معرفی کنند. ما به دوستان خودمان گفتیم که پاشنه در اتاق آقای روحانی در حال کنده شدن است. آقای روحانی آدم ها را می شناسد اما این طبیعی است که هر کسی می رود چند آدم را معرفی کند. بنده که به دیدنشان رفتم به او گفتم شما آدم ها را می شناسید و روحانی گفت اگر کسی به ذهنت می رسد معرفی کن. پس این مسائل طبیعی است.

وی درباره تغیر ساختار جبهه پیروان که محسن کوهکن به ان اشاره کرده بود، گفت: جبهه پیروان حزب نیست. این جبهه برای همکاری ها میان احزاب ایجاد شده است. جبهه به مانند یک حزب نیست و از تجمع ۱۵ حزب تشکیل می شود و طبیعی است که هر زمانی که جلو برویم نیاز به اصلاحات داشته باشد. اگر قرار باشد جبهه بماند، همین جبهه خوب است؛ اما تا کنون برای تبدیل به حزب فراگیر بحثی نشده است.

باهنر درباره شروط مجلس برای وزیران دولت روحانی گفت: این موضوع به عنوان یک طرح مطرح است. بعید می دانم به این دولت برسد. البته توصیه ما این است که رئیس جمهور کابینه ای را معرفی کند که شناسنامه کاری دقیقی داشته باشند. اما شرط گذاری برای کابینه بعید می دانم به این دوره برسد.

وی درباره تحلیل از نتیجه انتخابات ۹۲، گفت: فکر می کنم در ۱۶ سال گذشته متاسفانه مردم دچار افراط و تفریط بوده اند. فکر می کنم هم اکنون مردم به اعتدال رو آورده اند و روحانی هم سمبل اعتدال شده است. اما این که بگویم اصلاح طلبان بردند یا باختند؟، از تحلیل های زیر بحث اعتدالی است. من با آقای روحانی نیز ۱۶ سال در مجلس همکار بوده ام و برداشت بنده این است که اگر شعارهای اعتدالی داده​اند، اما این ها شعارهای انتخابابی وی نبوده و روحانی ذاتا معتدل است و تلاش می کند از نیروهای توانمند گروه های مختلف استفاده کند.

وی گفت: دولت فراجناحی یعنی از همه جناح ها می شود استفاده کرد. اما در شرایطی که افراد منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح بدهند، استفاده از افراد رادیکال با تفکر روحانی هم خوانی ندارد.

باهنر افزود: درباره سیاست خارجی ۲ یا ۳ جمله بیشتر نداریم. یک این که ما از حق غنی سازی خودمان صرف نظر نمی کنیم. نکته دوم این که ما از این علم و دستاورد استفاده غیر صلح آمیز نخواهیم کرد و نکته سوم هم این که به شرط این که طرف های مدعی ما این حق را بر ما قبول کنند و بپذیرند و خدشه در آن ایجاد نکنند، ما اجازه نظارت و راستی آزمایی را می دهیم. زمانی می گفتند «بنشین و بتمرگ و بفرما» یک معنی دارد و ما می توانیم این ۳ جمله را به شکل های مختلف بگوییم! رقیبان ما هم می توانند جملات را با راه های مختلف مطرح کنند. فکر می کنم استفاده از ادبیات فاخر و حقوقی و رعایت نظم بین المللی مسائلی است که از عهده تیپی همچون آقای روحانی بر می آید. اگر طرف مقابل هم گفتمان خود را اصلاح کند، به آینده امیدوار هستیم. به نفع نظام بین المللی است که پرونده هسته ای ایران به آژانس برود.

وی درباره مسائل اقتصاد داخلی کشور هم گفت: مسائل متفاوت و ممکن است برخی در ۴ ماه حل شود و برخی نیز به زمان طولانی تری نیاز دارد. اتفاقات اخیرا معلوم شد که همه گرانی​ها ریشه اقتصادی ندارد و برخی ریشه روانی و فرهنگی اجتماعی دارد.

نماینده مردم تهران افزود: زمانی می گوییم تورم نقطه به نقطه سال ۹۱ که ۴۰ درصد شد، نباید دیگر تکرار شود. اما «ارزانی»، تورم منفی است و هیچ جای دنیا چنین چیزی نداریم. ارزانی مورد نظر، کمتر گران شدن است و تورم مد نظر در کشور تک رقمی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار انتخابات کشور ساختاری است که امکان تقلب معنا دار در این ساختار وجود ندارد. در گذشته هم گفته ایم که متاسفانه هوای نفس باعث شد آقایان این اتهامات را به نظام وارد کنند. کسانی که سردمدار این موضوع بودند احتمال می دهم به اتفاق از حرف زده شده پشیمان هستند و خواهشم از رسانه ها و دوستانی که در جریان فتنه دلسوزی کردند و نصیحت کردند این است که اگر کسی خواست به اشتباه خود اعتراف کند، ما نگوییم شما همانی هستی که فلان کار را انجام داده اید. برداشت من این است که بیشتر این افراد پشیمان شده اند و برخی شهامت اقرار صریح را ندارند و باید به آنها نیز فرصت بدهیم.

وی تاکید کرد: به روحانی پیشنهاد می کنم که پایه گذار جلسه ای باشد و روسای جمهور گذشته کشور را ببینند و از نظرات آنها استفاده کنند.
منبع: خبرآنلاین

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها