بررسی چالش های اجرای قانون نهضت ملی مسکن؛

از مشکل تامین زمین تا نبود اعتبارات مورد نیاز/چشم نگران نیازمندان جامعه به پروژه نهضت مسکن

کد خبر: 308640
|
07:29 - 1401/05/28
نسخه چاپی
از مشکل تامین زمین تا نبود اعتبارات مورد نیاز/چشم نگران نیازمندان جامعه به پروژه نهضت مسکن
به دنبال تلاش‌های نمایندگان مجلس با تصویب قانون نهضت ملی مسکن، دولت مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شد که متاسفانه اجرای این قانون از همین ابتدا با چالش هایی مواجه شده است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یکی از مشکلاتی که عموم مردم جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و جوانان با آن مواجه هستند، مقوله تامین مسکن است که متاسفانه در دولت قبلی مورد بی مهری قرار گرفت و همین عدم توجه دولت قبلی سبب ایجاد مشکلاتی جدی برای آحاد جامعه شد تا جایی که اکنون شاهد جولان اجاره بهای مسکن و رکود بازار مسکن هستیم.

خوشبختانه یکی از اقدامات خوب نمایندگان مجلس تصویب قانون نهضت ملی مسکن است که به دنبال آن دولت مکلف به ساخت سالانه یک میلیون مسکن شده با این حال به دلایلی از جمله کمبود زمین و مشکلات تامین آن در برخی استانها از جمله کرمانشاه و نیز تامین اعتبارات مورد نیاز آن گونه که باید شاهد پیشرفت این پروژه و اجرای قانون مذکور نبوده ایم.

عدم پاسخگویی مسئولان راه و شهرسازی استان کرمانشاه 

اگرچه متولی اجرای قانون نهضت ملی مسکن در استان‌ها اداره کل راه و شهرسازی است پیگیری های مکرر خبرنگار مرصادنیوز به منظور اطلاع از آخرین وضعیت اجرای قانون نهضت ملی مسکن به نتیجه نرسید و مسئولان این اداره کل در استان کرمانشاه پاسخگو نبودند هرچند که پیش از این معاون اسبق حوزه بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان از کمبود زمین در سطح کرمانشاه و تلاش برای پیگیری این موضوع سخن گفت.

طرح نهضت مسکن در برخی استان‌های کشور فاقد پیشرفت فیزیکی است/ ضرورت همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مذکور

اسماعیل حسین زهی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: رئیس جمهور طی دو تا سه هفته اخیر در رابطه با اجرای قانون نهضت ملی مسکن به دستگاه های اجرایی تذکر داد که زمین های مازاد خود را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

وی افزود: در برخی از استانها پروژه های تعریف شده در قالب قانون نهضت ملی مسکن پیشرفت های خوبی دارد اما در برخی استان‌های دیگر پیشرفت فیزیکی ندارند یا حتی این طرح آغاز نشده است.

حسین زهی تصریح کرد: با توجه به ثبتنام بیش از پنج هزار متقاضی نهضت ملی مسکن، باید تا پایان امسال حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در قالب قانون مذکور تحویل می شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن حداکثر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

حسین زهی تصریح کرد: امیدواریم قانون نهضت ملی مسکن که رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی هم پیگیر اجرای آن هستند، به زودی عملیاتی شود در غیر این صورت همکاری بانک ها را می طلبد که آنها نیز به این موضوع ورود کنند.

وی افزود: همچنین باید به منظور تامین مسکن برای مددجویانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، تدابیری اندیشیده شود.

آغاز عملیات اجرایی ۲ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر کرمانشاه

شمس اله خدادادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت به عنوان کارگزار وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه های مرتبط با نهضت ملی مسکن فعالیت دارد.

وی افزود: در استان کرمانشاه نیز در ۳۱ شهر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در هفت فاز ثبتنام به عمل آمده که ۳۰ شهر آن جزو شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بودند.

خدادادی تصریح کرد: در فازهای ثبت‌نامی یک تا پنج پس از پالایش متقاضیان طی مرحله اول در  ۹ شهرستان توسط اداره کل راه و شهرسازی زمین به میزان ۹.۱هکتار تامین و در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت که طراحی مکان پروژه ها در آن زمین ها انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: عملیات اجرایی دو هزار واحد مسکونی در زمین های مذکور آغاز شده و به تناسب شهرهای مختلف شامل آماده سازی سایتها، پی کنی، اجرای فنداسیون، ستون و سقفها است.

خدادادی تصریح کرد: در فازهای شش و هفت شمار افراد ثبت‌نامی در ۳۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۶۲ هزار نفر بوده که پس از اخذ استعلام متقاضیان توسط وزارت راه و شهرسازی، انجام عملیات ارسال پیامک برای مراجعه به ۱۴ شعبه بنیاد مسکن انجام شد و تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک متقاضیان حائز شرایط در سامانه ها صورت پذیرفته که تا بیست و چهارم ماه جاری بیش از ۱۵ هزار نفر متقاضی تایید نهایی شدند.

وی افزود: مراحل تامین زمین برای متقاضیان تایید نهایی شده در شهرهای دارای ثبت‌نام توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست پیگیری است و مراحل طراحی پروژه ها نیز در شهرهایی که زمین مناسب تهیه و به بنیاد مسکن تحویل شده، در دست اقدام است.

خدادادی خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات درنظر گرفته شده برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب قانون نهضت ملی مسکن، پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد بوده که پس از عقد قرارداد تسهیلات با بانک، طی مراحل اجرای پروژه قابل دریافت است و باقیمانده هزینه ساخت باید توسط متقاضیان به تدریج طی مدت زمان ۲۴ ماه دوره ساخت تامین شود.

به گزارشمرصادنیوز، تصویب قانون نهضت ملی مسکن بارقه امیدی در دل نیازمندان و محرومان جامعه ایجاد کرد که پس از سال‌های بی سرپناهی صاحب مسکن شوند برهمین مبنا متولیان امر باید بیش از پیش در راستای تحقق این امیدآفرینی بکوشند.

 

انتهای پیام/

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها