تنها خواسته خانواده جانباختگان متروپل پایمال نشدن خون عزیزانشان است

کد خبر: 308300
|
20:41 - 1401/03/12
نسخه چاپی
تنها خواسته خانواده جانباختگان متروپل پایمال نشدن خون عزیزانشان است
تنها خواسته خانواده جانباختگان متروپل پایمال نشدن خون عزیزانشان است : زینب اختری گفت: حادثه متروپل یک ضایعه جبران‌ناپذیر است چرا که تعداد زیادی از مردم یک یا چند عضو خانواده خود را از دست داده اند اما همچنان می توان نور امید و همدلی را در میان مردم مشاهده کرد و تنها یک خواسته داشتند و آن هم این بود که خون عزیزانشان پایمال نشود. ما پیام مردم خوزستان را به مسئولین مرکز خواهیم رساند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زینب اختری مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگاررهیاباظهار کرد: در زمان بحران و حوادث در ابتدا باید فقط نیازهای اولیه آسیب دیدگان تامین شود که در حادثه متروپل شامل کمک به مصدومین، جست و جوی مفقودین، پایدارسازی ساختمان و آواربرداری است و ما به عنوان یک مجموعه‌ فعال در حوزه بانوان در آغاز سانحه در میدان حاضر نشدیم تا خدمات رسانی توسط کارشناسان حرفه ای به نحو مطلوب صورت گیرد.

وی افزود: پس از اینکه فعالیت نیروهای آتش نشانی، امدادگران هلال احمر، بسیج و سپاه در میدان حادثه طبق یک نقشه کارآمد تعیین شد و شرایط ثبات پیدا کرد با دانشگاه علوم پزشکی آبادان و فرمانداری، هماهنگی‌هایی جهت تشکیل ستاد بحران در حوزه خانواده‌ با حضور کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی انجام شد.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: در ابتدا گروهی به صورت داوطلبانه با خانواده های داغدار و آسیب دیده تماس گرفتند و سپس بازدید از این خانوارها در دستور کار قرار گرفت.

 

اختری ادامه داد: تمام مشکلات این خانوادها طی تماس، بازدید و تحقیق از اهالی محله در دسته بندی هایی شامل مالک یا مستاجر بودن، تعیین سرپرست خانوار، افراد تحت تکلف فرد جانباخته، امکانات و معیشت تقسیم بندی شد سپس هماهنگی های لازم با کمیته امداد، معاون وزیر کار، رئیس سازمان بهزیستی، مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد کرامت آستان قدس رضوی جهت رفع این نیازها انجام گرفت.

 

وی بیان کرد: حضور و بازدید از محل حادثه و مرکز اورژانس اجتماعی آبادان، نشست با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان و داوطلبان تیم مداخلات خدمات سلامت روان نیز از دیگر اقدامات بود.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ادامه داد: اکثر جانباختگان و مصدومین حادثه کارگران اهالی مینوشهر هستند که در این ساختمان مشغول به کار بوده اند که به صورت ویژه با خانواده های این افراد صحبت شد و مسائل و مشکلات آن ها مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت. دو خانم باردار نیز در میان این خانوارها بودند که به صورت ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

 

اختری اضافه کرد: به عنوان مثال خانم بارداری در این حادثه همسر خود را از دست داده بود و به علت شوک این اتفاق، در مرحله انکار قرار داشت که یک تیم از روانشناسان مجرب دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای حل این مسئله اعزام شدند.

 

وی عنوان کرد: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد همراه با یک روانشناس متخصص در جهت کمک و حمایت از خانواده‌های داغدار و آسیب دیده متروپل، بازدیدهای خود را آغاز کردند. 

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: این حادثه ۳۷ مصدوم برجای گذاشت که دو نفر از آن ها در بیمارستان بستری هستند که برای پرداخت هزینه درمان به سازمان بهزیستی معرفی شدند. همچنین لیست افرادی که تحت بیمه قرار ندارند به مجموعه‌های وزارت کار ارائه شد.

 

اختری بیان کرد: در زمان بازدید از خانواده های داغدار علاوه بر مشکلات معیشتی که با آن رو به رو شده اند؛ یک مطالبه اصلی را بیان می کردند و آن محاکمه مقصرین حادثه متروپل است.

 

وی ادامه داد: حادثه متروپل یک ضایعه جبران‌ناپذیر است چرا که تعداد زیادی از مردم یک یا چند عضو خانواده خود را از دست داده اند اما همچنان می توان نور امید و همدلی را در میان مردم مشاهده کرد و تنها یک خواسته داشتند؛ " نگذارید خون عزیزمان پایمال شود". ما پیام مردم خوزستان را به مسئولین مرکز خواهیم رساند.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور عنوان کرد: رخداد این فاجعه برای امروز و دیروز نیست بلکه سال های قبل شکل گرفته و نتیجه‌ آن، امروز بروز پیدا کرده است و اکنون باید ساختمان ها و پروژه های مانند متروپل شناسایی شوند و از یک حادثه دیگر جلوگیری به عمل آید.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور افزود: مردم می‌توانند در شناسایی و سوت زنی این سازه ها کمک کنند و دولت نیز پیگیر این قضیه است تا ساختمان های پر خطر به صورت ایمن تخریب یا مقاوم سازی شوند.

 

اختری در ادامه ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، گفت: پس از شروع فعالیت در دولت به صورت ویژه در سندهای بالادستی سه دسته بندی با نام بانوان، دختران و خانواده شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه دختران به عنوان سرمایه‌گذاران یک جامعه شناخته می شوند، افزود: در ابتدا شناسایی مجموعه های فعال تربیتی در این حوزه در دستور کار قرار دارد و در پایان نیز الگوهای موفق معرفی خواهند شد.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ادامه داد: همچنین طبق یک سری برنامه ریزی های انجام شده محفل هایی دخترانه شکل خواهد گرفت تا با به اشتراک گذاشتن تجربیات، یک نقطه آغاز ارتباطی و تربیتی شکل گیرد.

 

اختری در راستای اجرایی‌سازی قانون جوانی جمعیت نیز بیان کرد: در وزارت کشور و تمامی استان ها قرارگاهی با این موضوع تشکیل شده است که موظف به نظارت، برنامه‌ریزی و اجراسازی این قانون هستند.

 

وی اضافه کرد: بانوان دفاتر استانداری، دبیران قرارگاه جمعیت استانی هستند و استاندار نیز رئیس این مجموعه است که وظیفه پیگیری و اجرای قانون جوانی جمعیت را بر عهده دارند. 

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: همچنین حمایت هایی در زمینه معیشت خانواده ها، هزینه درمان ناباروری و باروری طبق قانون ارائه می شود که خانواده ها با توجه به نیازهای خود می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

اختری ادامه داد: شکایات مردمی نشان از عدم ابلاغ دستورالعمل ها دارد که وظیفه ما پیگیری این موارد می باشد.

 

وی ادامه داد: از هر استان نیز گزارش ها جمع آوری و به وزارت کشور ارائه می شوند سپس در ستاد ملی جمعیت و قرارگاه با حضور وزیر کشور و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بررسی و پیگیری های لازم صورت می گیرد.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور افزود: یک سری مجموعه‌هایی هستند که به صورت خودجوش در قالب بنیادها و گروه‌های مردمی در راستای قانون جوانی جمعیت در حال فعالیت هستند که برای شرکت در جلسات قرارگاه دعوت می شوند تا از طریق این مجموعه ها نظارت دقیق تری در بحث تخصیص تسهیلات و حمایت ها صورت بگیرد.

 

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها