دبیرکل ناتو: روسیه به مسیر دیپلماسی بازگردد/ سخنگوی کرملین: آماده مذاکره به صورت مشروط هستیم

کد خبر: 307874
|
16:12 - 1400/12/05
نسخه چاپی
دبیرکل ناتو: روسیه به مسیر دیپلماسی بازگردد/ سخنگوی کرملین: آماده مذاکره به صورت مشروط هستیم
دبیرکل ناتو: روسیه به مسیر دیپلماسی بازگردد/ سخنگوی کرملین: آماده مذاکره به صورت مشروط هستیم : رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

بر اساس گزارش «راشاتودی»، پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که صدای انفجار در پایتخت، کی‌یف، کراماتورسک (شرق)، خارکف (شمال شرقی)، اودسا (جنوب) و بردیانسک (جنوب شرقی) و همچنین در منطقه فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل در کی‌یف شنیده شد.

۱۵:۴۷سخنگوی کرملین: روسیه به صورت مشروط آماده مذاکره با اوکراین است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در سخنانی اظهار داشت: روسیه آماده مذاکره با اوکراین است مشروط بر اینکه کی یف بی طرف باشد و با استقرار تجهیزات ناتو در خاک کشورش مخالفت کند.

وی با اعلام این خبر افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدت زمان عملیات نظامی در اوکراین را طبق اهداف خود مشخص خواهد کرد.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: هدف خنثی سازی و از بین بردن توانمندی‌های نظامی کی یف است زیرا اوکراین تهدیدی برای امنیت ملی ما به شمار می‌رود.

۱۵:۳۰اردوغان: از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با زلنسکی گفت: ما معتقدیم که اوکراین در حال دفاع از وحدت اراضی خود در برابر نیروهای نظامی روسی است. از همین روی، آنکارا از کی‌یف در برابر مسکو حمایت می‌کند.

۱۵:۲۲صدراعظم آلمان: از پوتین می‌خواهم حمله به اوکراین را فوراً متوقف کند

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: از پوتین می‌خواهم که فوراً حمله به اوکراین را متوقف سازد.

بر اساس این گزارش، صدر اعظم آلمان اظهار داشت: پس از حمله روسیه به اوکراین، برگزاری جلسه ویژه و فوق العاده پارلمان آلمان در روز یکشنبه را خواستار شدم. جان بسیاری از افراد در نتیجه جنگ در اوکراین با خطر مواجه شده است.

۱۵:۱۷دبیرکل ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ افزود: مسکو مسئول حمله نظامی به اوکراین است. ما حمله نظامی به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانیم. ما تعرض به حاکمیت یک کشور مستقل را محکوم می‌کنیم.

دبیرکل ناتو یادآور شد: ما برای دفاع از متحدانمان اقدام می‌کنیم.

۱۴:۳۶«ناتو» به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. ناتو ضمن محکوم کردن این عملیات، مسکو را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ناتو در بیانیه خود آورده است: رفتارهای غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال خواهد داشت. مشارکت بلاروس نیز در جنگ علیه اوکراین غیرقابل توجیه است.

ناتو افزوده است: روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف سازد. ما خود را متعهد به حمایت از وحدت اراضی اوکراین می‌دانیم. روسیه باید نیروهایش را مرزهای اوکراین و داخلِ این کشور، بیرون بکشد.

۱۴:۳۵سفیر روسیه در انگلیس احضار شد

وزارت خارجه انگلیس در پی حمله صبح امروز روسیه به اوکراین، سفیر مسکو در لندن را احضار کرد.

پیش از این بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس حمله روسیه به اوکراین را فاجعه‌ای برای قاره اروپا خوانده بود و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده بود.

۱۴:۲۳بسیاری از نظامیان اوکراینی سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بسیاری از نظامیان اوکراینی پایگاه‌های خود را ترک و سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند.

این وزارتخانه تأکید کرد که نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک با تجاوزگری ارتش اوکراین مقابله می‌کنند. ارتش روسیه نیز از مردم لوهانسک و دونتسک در برابر تجاوزهای ارتش اوکراین حمایت به عمل می‌آورد.

این وزارتخانه همچنین عنوان کرد که نیروهای ارتش روسیه به هیچ وجه ساختمان‌ها و مناطق مسکونی را مورد هدف قرار نمی‌دهد. حملات تنها منحصر به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی است.

۱۴:۰۸تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی از خط مقدم عقب نشینی کردند

«ایوان فیلیپو ننکو» سخنگوی نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک گفت که گروه زیادی از نیروهای اوکراینی در حال ترک جبهه مقدم در خطوط تماس هستند.

بر اساس اطلاعات امنیتی، عقب نشینی قابل توجهی از سوی نظامیان اوکراینی در طول خط تماس انجام گرفته است.

برخی اطلاعات تأیید می‌کند که این نظامیان به طور دسته جمعی از اجرای دستورات فرماندهی سرباز می‌زنند و پُست های خود را ترک می‌کنند.

۱۳:۵۲پکن: روسیه کشوری بزرگ است و تصمیماتش را به صورت مستقل اتخاذ می‌کند

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: به کار بردن واژه «تهاجم و تجاوز نظامی» در خصوص عملیات روسیه سخت گیرانه است. به کار بردن این اصطلاح، متعصبانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: روسیه یک کشور بزرگ است. دولتمردان این کشور تصمیمات استراتژیک خود را به صورت مستقل اتخاذ می‌کنند. آنها برای اتخاذ تصمیماتشان به موافقت یا مخالفت چین نیازی ندارند.

این مقام چینی با بیان اینکه پکن از نزدیک تحولات اوکراین را دنبال می‌کند، اظهار داشت: ما طرف‌های مختلف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و معتقدیم که نباید اوضاع در اوکراین از کنترل خارج شود.

۱۳:۴۶«بوریس جانسون» خواستار نشست فوق‌العاده ناتو شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که در خصوص حمله روسیه به اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار کند.

وی در حساب شخصی خود در توئیتر با اعلام این مطلب افزود: عملیات جدید روسیه در اوکراین یک فاجعه برای قاره ما به حساب می‌آید. این موضوع را با رهبران گروه ۷ در جریان می‌گذارم و همچنین از سران ناتو می‌خواهم که در اسرع وقت نشست فوق‌العاده برگزار کنند.

۱۳:۳۴قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با روسیه

ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که در پی حمله صبح امروز روسیه به اوکراین، روابط دیپلماتیک با مسکو را قطع کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه صبح امروز دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

 

۱۰:۵۸بمباران پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا

نیروهای نظامی روسیه پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا را بمباران کردند.

۱۰:۵۸ورود نیروهای زمینی روسیه از مرز کریمه به داخل اوکراین

نیروهای نظامی روسیه از طریق شبه جزیره کریمه در حال ورود به اوکراین هستند که در ادامه فیلم آن را مشاهده می‌کنید.

۱۰:۴۹ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد و با مقامات کی‌یف اعلام همبستگی کرد. رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گفت: ما در پاریس برای توقف جنگ در اوکراین تلاش خواهیم کرد. عملیات روسیه در اوکراین از دیدگاه ما محکوم است. ما خواستار توقف هرچه سریع‌تر جنگ هستیم.

پیشتر «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

۱۰:۴۷زلنسکی از تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با پوتین خبر داد

رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

۱۰:۲۲عدم حمله روسیه به ساختمان‌های مسکونی

شبکه المیادین اعلام کرد: دور از انتظار است که ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی مورد حمله قرار گیرد. همچنین رئیس کمیته بازار مالی دوماً روسیه گفت: بانک مرکزی برای سناریوهای مختلف آماده است و وضعیت نقدینگی را تحت کنترل خواهد داشت.

۱۰:۱۷بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۵ بامداد به تأسیسات نظامی و فرودگاه‌های اوکراین در تعدادی از شهرها حمله کرده‌اند.

 

 

۱۰:۱۶هجوم مردم اوکراین به فروشگاه‌ها

همزمان با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آخرین خبرها حاکی از آن است که مردم این کشور به صورت گسترده به فروشگاه‌ها یورش برده‌اند.

۹:۵۵جلسه فوق‌العاده نخست وزیر انگلیس

در پی افزایش تنش و درگیری در اوکراین، نخست وزیر انگلیس جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. لوهانسک آغاز یورش به یک شهر تحت کنترل اوکراین در دونباس را اعلام کرد.

۹:۴۰خودداری نخست وزیر هند از اظهار نظر در خصوص عملیات روسیه

نیویورک تایمز: نخست وزیر و وزارت خارجه هند که به طور معمول به روسیه برای تأمین تجهیزات نظامی نیازمند هستند، اظهار نظری در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین در زمینه آغاز عملیات نظامی در اوکراین نکرده‌اند.

۹:۳۶پوتین: به دنبال اشغال اوکراین نیستیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی تأکید کرد: ما به دنبال اشغال اوکراین نیستیم و هرگونه دخالت نظامی خارجی را فوراً پاسخ می‌دهیم. رئیس جمهور روسیه در این سخنانی اظهار داشت: به نظامیان اوکراینی توصیه می‌کنم که سلاح‌هایشان را روی زمین بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند. کسانی که به این توصیه عمل کنند می‌توانند مناطق محل درگیری را از راه دریایی ترک کنند.

پوتین عنوان کرد: مسئولیت هر گونه خونریزی احتمالی در جنگ کنونی بر عهده نظام حاکم در اوکراین است. ما خود را برای هر گونه سناریویی آماده کرده‌ایم. کسانی که برای جلوگیری از عملیات روسیه در اوکراین تلاش می‌کنند با پاسخی مواجه خواهند شد که در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اند.

۹:۳۴وزارت دفاع روسیه: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد. گارد مرزی اوکراین در هنگام ورود ارتش روسیه هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نداد. نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک از نیروهای اوکراینی خواستند که سلاح‌های خود را تحویل دهند.

 

۹:۳۴تکذیب ادعای سرنگونی جنگنده روسی

ارتش اوکراین گفته است که پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است. با این حال، روسیه ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی یک جنگنده روسی را تکذیب کرد.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. رئیس منطقه کریمه هم می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می‌شود.

۹:۲۷رئیس جمهور اوکراین: جهان از ما حمایت کند

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز پنجشنبه سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: من همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه توسط رهبران جهان شدم. من به رهبران جهان گفتم: فوراً تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

۸:۵۹جو بایدن: تحریم‌های سختی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. بایدن گفت: تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: آمریکا به حمایت‌های خود از اوکراین ادامه می‌دهد. رئیس جمهور اوکراین از من خواست تا با صراحتِ تمام در رابطه با حمله روسیه به اوکراین، با جهانیان سخن بگویم.

وی در ادامه افزود: متحدان آمریکا نیز اقداماتی را علیه روسیه انجام خواهند داد. بدون شک، آنها هم همچون ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سختی را علیه روسیه و مقامات این کشور در نظر خواهند گرفت.

صبح امروز وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

نقاطی از کشور اوکراین که گفته می‌شود تا به این لحظه مورد حمله قرار گرفته است

۸:۵۹سخنان بایدن، استولتنبرگ و نماینده آلمان در سازمان ملل

بایدن: ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به صورت متحد و قاطع به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو: حمله بی پروا روسیه به اوکراین را به شدت محکوم می‌کنم.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل: از روسیه می‌خواهیم فوراً عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند.

۸:۵۳واکنش وزارت خارجه اوکراین

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. جهانیان به کمک اوکراین بیایند و جنگ را متوقف سازند.

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است. یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

۸:۴۵حمله نیروهای «لوهانسک» به «شاستیا» اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

 

 

۸:۳۳وزارت دفاع روسیه: زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از بین می‌بریم

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: از سلاح‌های دقیق علیه زیرساخت‌های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی در کار نیست.

۸:۳۱شنیده شدن صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول

خبرنگار تاس تأیید کرد که صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول در نزدیکی کی‌یف شنیده شده است. تعداد زیادی خودروی شخصی از کی‌یف پایتخت اوکراین خارج می‌شوند.

۷:۳۱آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین

پوتین تأیید کرد که روسیه یک عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین با هدف حفاظت از ساکنان دونباس آغاز کرده است. وی از سربازان اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند پوتین گفت روسیه اجازه نخواهد داد که ناتو در مرزهایش به صورت نظامی مستقر شود. او گفت که ناتو از خطوط قرمز عبور کرده است. روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد، بلکه از خود در برابر خطر چالش‌های خارجی دفاع می‌کند. تلاش‌های روسیه برای توافق بر سر تضمین‌های امنیتی شکست خورده و وضعیت خطرناک‌تر شده است.

در حال تکمیل است…

 


شبکه اطلاع رسانی راه دانا/
 

    پربازدیدترین ها