هر پیک کرونا با عادی‌انگاری ناشی از کاهش تلفات رقم خورد/ چرا بازگشایی مدارس می تواند سفره رنگین «اومیکرون» شود؟

کد خبر: 307556
|
14:20 - 1400/09/21
نسخه چاپی
هر پیک کرونا با عادی‌انگاری ناشی از کاهش تلفات رقم خورد/ چرا بازگشایی مدارس می تواند سفره رنگین «اومیکرون» شود؟
هر پیک کرونا با عادی‌انگاری ناشی از کاهش تلفات رقم خورد/ چرا بازگشایی مدارس می تواند سفره رنگین «اومیکرون» شود؟ : عضو ستاد مقابله با کرونا گفت: کاهش تلفات کرونا در این روزها باعث گسترش عادی‌انگاری شده؛ از طرفی بی علامت بودن سویه های جدید از جمله اومیکرون که همزمان با بازگشایی مدارس است ممکن است در تلاقی با این عادی ‌انگاری فجایع سنگینی را رقم بزند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با دلائل عادی ‌انگاری مردم در رابطه با احتمال ابتلا به کرونا به ویژه ابتلا به کرونای سویه اومیکرون گفت: مردم ما در مقابل سویه اومیکرون تا حدودی خاطرشان جمع است. به این دلیل که این سویه کیلومترها آنطرف تر از مرزهای کشورمان ثبت شده و با دستوراتی که مسئولان و متولیان بهداشت و درمان در رابطه با قرنطینه مرزها صادر کرده اند، این آسودگی بیشتر می شود.

 

وی در ادامه افزود: از طرفی مردم در اخبار و اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا می شنوند که خوشبختانه هر روز تعداد مرگ و میرهای کرونایی کمتر شده و همچنین شهرهایی که در وضعیت قرمز به سر می بردند الحمدلله به صفر رسیده و در حال حاضر شهری نداریم که گرفتار وضعیت قرمز باشد.  

 

عادی انگاران از اخبار دچار سوءتفاهم می شوند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در تکمیل اظهاراتش خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از مردم ما در مواجهه با اطلاعاتی که از طریق اخبار رسانه های دریافت می کنند دچار سوءتفاهم هایی می شوند که در همین مدت شیوع کرونا این سوءتفاهم ها مشکلات بسیاری را برای کادر درمان و همکاران ما در وزارت بهداشت به وجود آورده است. خب طبیعی است که اخبار باید واقعیت های موجود از یک اتفاق را به مردم اطلاع دهد؛ تا به اینجا رسانه کار خود را انجام میدهد. اما مشکل اینجاست که مردم اطلاعات اخبار را تفسیر به رأی می کنند مثلا اگر خبری از کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی اطلاعات بدهد، این دست از مردم رأی صادر می کنند که کرونا دارد تمام می شود و جالب اینجاست که به دیگران هم با اصرار می گویند که خودم شنیدم که اخبار گفت کرونا مثلا نفس های آخرش را می کشد. در حالیکه اخبار فقط از کاهش مرگ و میرها گفته و این افراد هم دروغ نمی گویند، فقط دچار سوءتفاهم شده اند و به خیال شان آمده که کاسته شدن از تعداد مبتلایان به کرونا یعنی تمام شدن کرونا؛ درحالیکه اصلا اینطور نیست و ما در سالهای آینده که هنوز زمان قطعی ان مشخص نیست باید با کرونا دست و پنجه نرم کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: این نوع تعابیر خیلی خطرناک است؛ چرا که همین نوع تعابیر باعث رقم خوردن پنج پیک قبلی شد. چرا که به نوعی خیال مردم را از بابت بیماری راحت کرد و برخلاف آنهمه مراقبت و رعایت پروتکل هایی که در پیک اول شاهد آن بودیم، به یکباره مردم دچار عادی ‌انگاری شدند و دیدند میتوانند بدون ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محافل عمومی حاضر شوند و در محل کسب و کار خود فعالیت کنند، این شد که کرونا جزئی از زندگی ما شد.

 

با یک اتفاق ساده تمام سویه های وارد کشور شدند

 

 

مردانی در پاره دیگری از سخنانش یادآور شد: با این وجود مردم نباید کرونای اومیکرون را دست کم بگیرند. گرچه با درنظر گرفتن تمام فاکتورهایی که در رابطه با این سویه وجود دارد، امکان ورود آن به کشور خیلی بعید است، اما کافی است که در یک بی احتیاطی با اتفاق فردی که به این ویروس مبتلا شده و حتی خود او هم نمی داند، به کشور وارد شود، آنوقت می بینیم که در مدت زمان کوتاهی این بیماری فراگیر خواهد شد، همانطور که تمام سویه های کرونای چینی، انگلیسی، دلتا، الفا و... کم و بیش به کشور وارد شدند و مدتی بالغ بر 22 ماه زندگی، اقتصاد و تمام مناسبات اجتماعی ما را تحت تاثیر سرایت خود قرار دادند.  

 

سالها بعد با کرونا همزیستی خواهیم داشت

عضو ستاد مقابله با کرونا در خاتمه عنوان کرد: اما بهتر است دست اندرکاران برنامه هایی که با محوریت کرونا در تلویزیون تولید می شود، به این نکته توجه کنند که در خلال برنامه های تولیدی خود این نکته مهم و حیاتی را ار چند منظر برای مردم تبیین و تفهیم کنند که اولا کرونا مانند آنفلوانزا نیست که با اتمام فصل زمستان این بیماری ویروسی هم برود تا سال آینده و دوباره برگردد.

 

وی در ادامه افزود: اما نکته دومی که برنامه سازان باید برای مردم جا بیندازند این است که بگویند؛ کرونا یک بیماری عجیب است که هر از گاهی تغییر ماهیت داده و به حیات خود ادامه میدهد؛ همچنانکه نزدیک به دوسال است که زندگی مردم را فلج کرده و بزرگترین متخصصان و کشورهای صاحب علم پیشرو پزشکی مانند ایران هنوز نتوانسته اند به ساختار ساده این ویروس پی ببرند و در یک کلام برای مردم جا بیندازند که باید شیوه ای سال های آینده را با این ویروس و در کنار این بیماری زندگی کنیم و برای اینکه از شر این بیماری در امان بمانیم باید پیشگیری کنیم.

 

مردم باید از سویه های کرونا ترسی منطقی و پیشگیرانه داشته باشند

 

مردانی در خاتمه اظهاراتش یادآور شد: مردم اتفاقا باید از سویه اومیکرون بیشتر بترسند، یعنی ترسی منطقی از این سویه و سایر سویه هایی که احتمالا بعدا رخ خواهند داد داشته باشند، ترسی که پیشگیرانه باشد؛ چرا که هر چه پیش رفته ایم حالت های هشدار دهنده این بیماری از بین رفته اند. اگر بخاطر داشته باشید کرونای ووهان چین که همان کرونای اولی بود بعد از دوهفته که از ورود ویروس به بدن می گذشت تازه فرد را درگیر می کرد و جواب آزمایش ها معلوم می شد. اما معمولا بعد از دو سه روز اول علائم ظهور پیدا می کرد و زمان طلایی درمان زیاد بود. اما هر چه پیش رفتیم این حالت ها کمتر شد. تا جایی که در کرونای دلتا آزمایشات و تست پی.سی.آر بسیاری از بیماران منفی بود اما به کرونا مبتلا بودند.

 

مهمترین رکن حوزه سلامت پیشگیری است

 

وی یادآور شد: بنابراین با توجه به اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه اومیکرون منتشر کرده این سویه تقریبا بدون علائم درگیر می کند و آنطور هم که گفته اند گروه سنی20- را بیشتر درگیر می کند. یعنی درست شهروندانی که در ایران بعد از دو سال انتظار تازه مدارس آنها بازگشایی شده و به مدرسه می روند. بی تردید بی توجهی و بازیگوشی قشر دانش آموز که همان گروه سنی20- هستند در کنار فاکتورهایی مثل مبتلا کردن گروه سنی20- و.. حکایت همجواری آتش و پنبه است. یعنی اگر کوتاهی کنیم خدای ناکرده شاهد فاجعه ای عظیم خواهیم بود اما اگر بپذیریم کرونا همواره در کمین است و برای همین دست به عصا به امورات روزانه خود بپردازیم سلامت جامعه تا حدود زیادی تامین می شود که مضاف بر اینکه عاقلانه رفتار کرده ایم مهمترین رکن حوزه سلامت یعنی امر مهم پیشگیری هم اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

    آخرین مطالب