عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با دانا:

واکسن ایرانی کرونا؛ سوءتفاهم‌هایی که از توضیح ناکافی برآمده‌اند/عملکرد ایران در حوزه تولید واکسن قابل دفاع است

کد خبر: 306577
|
15:42 - 1399/10/10
نسخه چاپی
واکسن ایرانی کرونا؛ سوءتفاهم‌هایی که از توضیح ناکافی برآمده‌اند/عملکرد ایران در حوزه تولید واکسن قابل دفاع است
متخصص اپیدمیولوژی گفت: به‌طورکلی فرآیند تولید و ارائه فرآورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن فرآیندی نسبتاً پیچیده و زمان‌بر بوده و نیاز به فن‌آوری‌های خاصی دارد که کشورما با قدمت چندین دهه در تولید واکسن یکی از کشورهایی است که می‌تواند این قابلیت را داشته باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر،حمید سوری،اپیدمیولوژیست و عضو ستاد ملی مدیریت کرونادر گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به توانمندی‌های داخلی در تولید واکسن کرونا، اظهار کرد: طبیعی است هر کشوری در تلاش است تا توانمندی‌های علمی خود را افزایش دهد و بر توان علمی خود از جمله تولید واکسن داخلی کرونا تکیه کند که این عملکرد قابل‌ستایش است.

وی افزود: مسئله تولید واکسن کرونای ایرانی را می‌توان از دو بعد بررسی کرد، نخست بعدی تعلقات ملی-میهنی در تولید واکسن کرونا و بعددوم، نگرانی‌هایی که نسبت به روند تهیه، تولید و تأیید استفاده از واکسن کرونای ایرانی وجود دارد.

 

بدبینی و سوء تفاهم‌هایی که از عدم تبیین و توضیح ناکافی برآمده اند!

سوری با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره تزریق واکسن کرونا، عنوان کرد: به‌طورکلی فرآیند تولید و ارائه فرآورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن فرآیندی نسبتاً پیچیده و زمان‌بر بوده و نیاز به فن‌آوری‌های خاصی دارد که کشور ما با قدمت چندین دهه در تولید واکسن، یکی از کشورهایی است که می‌تواند این قابلیت را داشته باشد؛ اما از طرفی روند تولید واکسن چارچوبی دارد که شاید به دلیل عدم تبیین و توضیح کافی متولیان تولید واکسن و مجریان این طرح، سوء تفاهم‌ و نگرانی‌هایی را در محیط‌ های آکادمیک  ایجاد کرده است. این نگرانی و سوء‌تفاهم عموما در رابطه با  اثربخشی و ایمنی ناشی از تزریق این واکسن است.

 

در چه شرایطی تولید یک فرآورده بیولوژیک کاهش می‌یابد؟

این عضو ستاد ملی مدیریت کرونا، با بیان مراحل تهیه و تأیید یک واکسن در مجامع علمی، خاطرنشان کرد: معمولاً در زمان اپیدمی‌ها آنچه در روند تأیید یک فرآورده بیولوژیک شکل می‌گیرد، بسیار سریع‌تر از شرایط حاد است.

بطور مثال تولید یک واکسن از زمان شروع تئوریک و کارهای درون آزمایشگاهی تا فازهای مختلف آن، حدود 10 سال طول می‌کشد؛ اما در اپیدمی‌ها به خاطر ضرورت و نیاز جامعه و فوریت مسئله، تولید یک واکسن را در یک مسیر سریع قرار می‌دهند که معمولاً دوره 10 ساله به یک دوره چندماهه یا یک‌ساله تبدیل خواهد شد؛ اما این بدان معنا نیست که متولیان سلامت جامعه از اصول علمی مربوط به محافظت از سلامت انسانی عقب بمانند!

معمولاً هر فرآورده بیولوژیکی که برای مداخله درمانی پیش‌بینی و تولید می‌شود، علاوه بر اثربخشی آن‌ باید میزان دُز استفاده از آن معلوم شود؛ البته بحث ایمنی آن نیز مهم است.

ایمنی می‌تواند در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شکل بگیرد و به خاطر این است که بسیاری از فرآورده‌های بیولوژی که در مراحل اولیه موفق بوده‌اند، در میان‌مدت از دور خارج می‌شوند. طوری که در یک سال اخیر ساخت واکسن‌های کووید19 در سطح بین‌المللی آغازشده و همین امر مشکلات تازه ای ایجاد کرده است.

 

واکسن‌های "فایز" و "مدرنا" تأییدیه بهداشت جهانی دارند؟

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: واکسن مدرنا و فایز نیز که در بالاترین سطح از جدول ارزشیابی قرار دارند، هنوز هیچ‌کدام از سوی مجامع بین اللملی و سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده‌اند! بنابراین آنچه به‌عنوان واکسن ایرانی کرونا مطرح شده، نیاز است تا فازهایی برای واکسن ارائه و به‌ویژه به لحاظ ایمنی عوامل آن سنجیده شود.

وی ادامه داد: ما معمولاً در فازهای مختلف کارآزمایی همزمان با بررسی میزان اثرات جانبی، دُز مطلوب و میزان اثربخشی آن در رده‌های سنی مختلف، درنهایت باید این نتایج شود که این فرآورده در جمعیت‌های بزرگ‌تر چگونه پاسخ می‌دهد؟ 

"سوری" با اشاره به اختلافات میزان اثربخشی واکسن ها در آزمایشگاه و جامعه، تأکید کرد: طبیعی است که واکسن یا هر داروی دیگری میزان اثربخشی بیشتری در مقایسه با محیط بیرونی دارد. بنابراین این‌یک مسئله عادی است و نگرانی اصلی ما بر روی ایمنی واکسن کرونا است، به این صورت که در جامعه توزیع می‌کنیم، نمی‌دانیم برروی گروه‌های استفاده کننده از این واکسن آیا اثرات جانبی دارد یا نه؟حتی در گزارش‌هایی درباره فایز آمده که اروپایی‌ها را نگران کرده است که آیا می‌توانند استفاده کنند یا خیر؟

عضو ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: تعلقات میهنی و خودباوری‌های ملی بسیار ارزشمند است و باید حمایت شود اما نباید شتاب‌زده عمل کنیم و نه اینکه به بهانه دفاع از تولیدات میهنی و داخلی بخواهیم اصولی را نادیده بگیریم که به ضد ارزش تبدیل شود. در واقع فرآیند تأیید یک واکسن و آنچه می‌شنویم و می ببنیم متفاوت است و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

 

زیر ساخت‌های تولید انبوه واکسن‌ها در ایران آغاز شده است

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به صادرات واکسن کرونای ایرانی به کشورهای منطقه، یادآور شد: عملکرد ایران در حوزه تولید واکسن قابل دفاع است. ایران بالاخره مؤسسات واکسن‌سازی بسیاری دارد و تجارب موفقی را در کارنامه خود داشته است.

محصولات بیولوژیک مانند هر کالایی دیگری تابع نام برندها است، برندها در طول زمان‌ها حاصل شده‌اند و طبیعی است که کشورها از برندهایی استفاده می‌کنند که عوارض کمتر و اطمینان بیشتری داشته باشند، ما باید جامعه بین‌المللی در زمینه تولید و اثر بخشی واکسن کرونا  توجیه کنیم؛ در غیر این صورت نمی‌توانیم در صادرات واکسن موفق باشیم که در این صورت تنها باید به مصرف داخلی اکتفا شود. 

انتهای پیام/ا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها