در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد؛

هزینه‌های بی‌توجهی دولت به فضای مجازی/ اسناد آموزشی غربی پاسخگوی فرهنگ و مبانی غنی ایرانی اسلامی نیست هزینه‌های بی‌توجهی دولت به فضای مجازی/ اسناد آموزشی غربی پاسخگوی فرهنگ و مبانی غنی ایرانی اسلامی نیست

کد خبر: 306519
|
15:53 - 1399/09/29
نسخه چاپی
هزینه‌های بی‌توجهی دولت به فضای مجازی/ اسناد آموزشی غربی پاسخگوی فرهنگ و مبانی غنی ایرانی اسلامی نیست  هزینه‌های بی‌توجهی دولت به فضای مجازی/ اسناد آموزشی غربی پاسخگوی فرهنگ و مبانی غنی ایرانی اسلامی نیست
انتشار لایو نوجوان 14 ساله با زن بلاگر اینستاگرامی که بخش ناچیزی از واقعیت زیر پوست فضای مجازی را آشکار کرد، به گفته کارشناسان، بی‌توجهی دولت به فضای مجازی و وجود حفره‌های خطرناک در آن را نشان می‌دهد که لازم است مسئولان و خانواده‌ها برای جلوگیری از ولنگاری‌های فضای مجازی، اقدام کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازخاورستان، انتشار لایو نوجوان 14 ساله با زن بلاگر اینستاگرامی باعث شد تا بسیاری از افراد، از خواب غفلت بیدار شوند. آن‌چه در این فیلم عیان شده، روایت اتفاقی است که هر روز و هر ساعت، هزاران نوجوان ایرانی با آن درگیر هستند؛ در واقع گوشه کوچکی از پرده کنار رفته و بخش ناچیزی از واقعیت زیر پوست فضای مجازی عیان شده است.

غربی‌ها به این نتیجه رسیدند، نظریه رهاشدگی جنسی نادرست بوده است

زاهد زرگر روانشناس، مشاور خانواده و مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان جنوبی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: غربی‌ها که سالیان گذشته موضوع رهاشدگی جنسی را مطرح می‌کردند، امروزه به این نتیجه رسیدند با ادامه این رویه، جامعه رو به انحطاط می‌رود.

وی با بیان این‌که خانواده به عنوان اولین جامعه است و اگر دچار انحطاط شود، کشور را به نابودی می‌برد افزود: غربی‌ها به این نتیجه رسیدند، نظریه رهاشدگی جنسی نادرست بوده است و باید حد و قانونی داشته باشد.

این روانشانس اظهار کرد: در کشورهای اروپایی افراد در سن مشخصی اگر وارد صفحات جنسی در فضای مجازی شوند و از قوانین عدول کنند، باید جریمه پرداخت کنند.

زرگر تصریح کرد: در کشور ما، متأسفانه فضای مجازی متولی خاصی ندارد و برای استفاده از فضای مجازی به خصوص برای نوجوانان نظارت و قانونی وجود ندارد و این بی‌نظارتی می‌تواند آینده نوجوان نابود کند.

وی افزود: اهمیت فضای مجازی به قدری بالاست که مقام معظم رهبری فرمودند به اندازه انقلاب اسلامی است و اگر رهبر نبودم، مسئولیت فضای مجازی را به عهده می‎گرفتم.

بی‌توجهی دولت به فضای مجازی

این کارشناس خانواده گفت: مسئولان وزارت ارتباطات و سایر مسئولان به فضای مجازی بی‌توجه هستند و فضایی ایجاد شده که فرد با کلیک ساده به بسیاری از موارد دسترسی دارد و آینده‌اش تباه می‌شود.

زرگر با بیان این‌که رهاشدگی جنسی برای نوجوان در بستر فضای مجازی آماده است اما نیاز به کنترل و تلاش مسئولان و خانواده دارد افزود: رهاشدگی جنسی برای هر جامعه‌ای ضرر دارد اما دولت‌های ما در خصوص توجه به این موضوع، ضعیف عمل کردند و مجالس شورای اسلامی قوانین وضع نکردند.

نظام خانوادگی محکم و عقاید پاک؛ عامل ایستادگی برخی نوجوانان در برابر فسادها

وی تصریح کرد: نوجوانان در فضای مجازی، تنها رها شدند اما نوجوانانی داریم که ایستادگی کردند و مغلوب نشدند چراکه نظام خانودگی آن‌ها محکم بوده و عقاید محکم و پاکی داشتند. مبنای نظام فرهنگی، دینی و مذهبی در این خانواده‌ها قوی بوده است.

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان جنوبی گفت: خانواده‌هایی که آموزش مبانی دینی را از قبل از نوجوانی شروع کردند، توانستند روی بسیاری از مهارت‌هایی که باید نوجوانان داشته باشند، کار کنند.

زرگر افزود: مبانی دینی ما باعث پیشگیری می‌شود و اگر نگاه و هویتی مناسب در نوجوان شکل گیرد، او را مصون می‌کند و در برابر هجمه‌های مختلف او را نجات می‌دهد اما این موارد به تنهایی کافی نیست و نیاز دارد بستر فضای مجازی و جامعه ایمن‌سازی شود.

وی یادآور شد: چند سال پیش در این خصوص هشدار دادم و گفتم زنگ خطر رهاشدگی جنسی در فضای مجازی به صدا در آمده است اما متأسفانه توجهی نشد و نوجوانانی که در آن زمان دچار رهاشدگی جنسی شدند، امروزه رهاشدگی جنسی را در فضای مجازی نگارش می‌کنند و در بستر فضای مجازی روابط جنسی شروع کردند.

دشمن از حفره بزرگ فضای مجازی سوءاستفاده می‌کند

این روانشانس گفت: دشمن بیکار ننشسته و کار می‌کند و از این رخنه و حفره بزرگ که در کشور ما عمدی یا غیرعمدی توسط برخی مسئولان ناآگاه ایجاد شده، سوءاستفاده و روی نسل ما کار می‌کند.

زرگر افزود: هنوز خطر در بستر فضای مجازی وجود دارد و لازم است خانواده‌ها موضوع رهاشدگی جنسی را جدی بگیرند و مقابل سیل بزرگی که علیه نوجوانان طراحی شده و به راه افتاده، با آگاهی ایستادگی کنند و به نوجوانان مهارت‌های خودکنترلی و "نه" گفتن را آموزش دهند.

با فرهنگ قوی ایرانی و مبانی غنی اسلامی، برای خودمان سند تهیه کنیم

وی با اشاره به این‌که یکی از نتایج اجرای دستورات سند 2030 این است که این اتفاق سیاه که برای آن نوجوان 14 ساله رخ داده، برای کودکان هشت یا 9 ساله نیز رقم بخورد اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اسنادی که دیگران تدوین می‌کنند، هیچ‌وقت منطبق بر اصول و شرایط فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی ما ایرانی‌ها نیست چراکه ما فرهنگ قوی و مبانی غنی اسلامی داریم.

این کارشناس خانواده گفت: با فرهنگ قوی ایرانی و مبانی غنی اسلامی، می‌توانیم برای خودمان سند تهیه کنیم و آینده نوجوانان را بسیازیم.

زرگر تأکید کرد: سند 2030 یک سند بسیار مجهول، نامعتبر و نامشخص است که مورد تأیید کارشناسان حوزه تربیت نیست چراکه در آن، غرض‌ورزی‌های زیاد و حفره‌ها و ضعف‌هایی دارد که برای جامعه ما اصلا مناسب نیست.

والدین، سواد رسانه‌ای داشته باشند

وی اظهار کرد: کودکان و نوجوانانی داریم که از بی‌اطلاعی و به دلیل نداشتنِ سوادرسانه‌ای والدین، سوءاستفاده کرده و در فضای مجازی حضور دارند.

این روانشانس با بیان این‌که برخی پدر و مادرها می‌گویند فرصت نداریم گفت: نیاز است همه والدین سوادرسانه‌ای داشته باشند و بر رفتار فرزندان نظارت کنند.

زرگر با بیان این‌که سبک زندگی عوض شده و خودمان را باید با سبک زندگی منطبق کنیم افزود: اگر می‌خواهیم نسلی آگاه، مطمن، آینده‌ساز و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم، باید منطبق بر سبک زندگی جلو رویم.

وی با بیان این‌که یکی از مبنای سبک زندگی، داشتن سواد رسانه‌ای است افزود: والدین وظیفه دارند به سؤالات کودکان و نوجوانانشان در مورد مسائل جنسی پاسخ دهند و فهم لازم را در محیط خانواده برای فرزند مهیا کنند.

این کارشناس خانواده گفت: والدین، اولیای مدرسه، روانشناسان و مسئولان باید مشارکت کند و کودکان و نوجوانان را رها نکنند.

زرگر تصریح کرد: اگر هر کسی از خانواده خودش شروع و ایمن‌سازی کند و مبانی درست تربیتی را انجام دهد، جامعه مصون می‌ماند.

وی متذکر شد: اگر رهاشدگی جنسی در فضای مجازی رخ دهد، در فضای حقیقی نیز این‌گونه خواهد بود و این، زنگ خطری است که ان‌شاءالله همه ما نسبت به نسل بعدی احساس مسئولیت کنیم و نوجوانانی در تراز انقلاب اسلامی، صالح و سالم تحویل جامعه دهیم.

هر جا ولنگاری و برهنگی باشد، فساد هم هست

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد معلمی امام جمعه بشرویه نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: گفت: دین تنها یک باید و نباید خشک و خالی نیست، بلکه پشتوانه آن عقل و فطرت است. اکنون تمام دنیا تایید می‌کنند که هر جا برهنگی و ولنگاری رواج پیدا کند باید منتظر چنین اتفاقاتی بود.

همه فطرت‌ها حجاب را تأیید می‌کنند

وی افزود: امروز جامعه آمریکا و اروپا برخلاف پیشرفت‌های علمی و صنعتی، در مسائل اخلاقی رو به انحطاط می‌روند چون به دستورات دین عمل نمی‌کنند. اما اگر دین ندارند به عقل خودشان هم رجوع نمی‌کنند، چون عقل حکم می‌کند که ارزش و اعتبار زن به پوشیدگی و حجاب است نه به برهنگی و بدحجابی. اگر در این خصوص دقت عقلانی شود همه فطرت‌ها حجاب را تأیید می‌کنند.

امام جمعه بشرویه با بیان این‌که رهاشدگی موضوع جنسی، نابودی خانواده‌ها و در پی آن نابودی جامعه را به همراه دارد، اظهار کرد: جامعه‌ای که به انحطاط برود، تمام اشرار بر آن مسلط می‌شوند. در واقع زمانی که مردم گرفتار مسائل اخلاقی و جنسی باشند، بهترین فرصت برای جمع‌آوری قدرت و ثروت توسط اشرار است.

حجت‌الاسلام معلمی با اشاره به این‌که خانواده و جوانانی هم هستند که در برابر تهدیدات فضای مجازی مقاومت کرده‌اند، گفت: اگر مقاومت این خانواده‌ها ریشه‌یابی شود، علت آن پایبندی به مسائل و پایه‌های دینی خواهد بود. زمانی‌که پایه و اساس دینی خانواده‌ای قوی باشد، هر طوفان و زلزله‌ای هم که رخ بدهد، شاید آن را بلرزاند اما نمی‌تواند آن را ریشه‌کن کند.

وی تصریح کرد: قطعا اگر با همین دست فرمان به ادامه مسیر سند 2030 ادامه دهیم، شاهد رقم خوردن این اتفاقات برای کودکان سنین پایین نیز خواهیم بود.

از اجرای مخفیانه سند 2030 جلوگیری شود

امام جمعه بشرویه با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری برای جلوگیری از این سند باطل، فریاد می‌زنند و نگران فرزندان و آینده جامعه هستند، اظهار کرد: در حالی که گفته می‌شود سند 2030 اجرا نمی‌شود، اما در برخی از مناطق کشور شاهد اجرای مخفیانه این سند با سوءاستفاده از غفلت مسئولان هستیم که قطعا برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، باید از اجرای مخفیانه این سند جلوگیری کنیم.

استحاله‌ی فرهنگی و فکری از فضای مجازی صورت می‌گیرد

محمدرضا براتی دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، با بیان این‌که فضای مجازی و اینترنت ابزاری برای سلطه است، افزود: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی و هویت‌سازی می‌کند.

وی به حکم‌رانی فضای مجازی در عرصه ملی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: آسیب‌های جدی از طریق اینترنت کنونی کشور دیده‌ایم؛ از فتنه‌های گوناگونی که در کشور رخ داده تا حملات تروریستی گروه‌هایی مانند داعش که در چند سال گذشته داشتیم.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان این‌که طراحی، جذب نیرو، استحاله‌ی فرهنگی و فکری از فضای مجازی صورت می‌گیرد، به جنگ اطلاعاتی دشمن اشاره کرد و افزود: وقتی اطلاعات و داده‌های کاربران را سرقت می‌برند، پس از داده‌کاوی، ذائقه‌سازی می‌کنند.

براتی اظهار کرد: یکی از اهداف آمریکایی‌ها، بی‌ثبات سازی است؛ بی‌ثبات‌سازی از طریق شبکه‌سازی گسترده در فضای مجازی با اهدافی مانند جمع‌آوری بیگ دیتاها، جریان‌سازی برای جنگ‌شناختی، جنگ روایت‌ها و جنگ اراده‌ها انجام می‌شود.

لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

وی با بیان این‌که مدیریت فضای‌مجازی باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت کنونی خواهد بود؛ شبکه ملی اطلاعات تنها در کشور ما نیست بلکه اکنون در بسیاری از کشورهای مختلف شبکه ملی اطلاعات با نام‌های مختلفی وجود دارد.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در شبکه ملی اطلاعات خدمات کیفی‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر خواهیم داشت.

براتی گفت: خیلی وقت‌ها جا انداختند که شبکه ملی اطلاعات، یعنی قطع‌شدن اینترنت که اصلا این‌گونه نیست. طبق اسناد منتشر شده توسط مرکز ملی فضای مجازی این ادعا کذب و از اساس دروغ است چراکه اینترنت یک بخشی از شبکه ملی اطلاعات است؛ نباید نسبت به شبکه ملی اطلاعات نگاه سلیقه‌ای داشت و در حال حاضر به شبکه ملی اطلاعات نیاز مبرم داریم.

وی تصریح کرد: مالک اصلی اینترنت، ایالات متحده آمریکا و به خصوص آژانس امنیت ملی آن کشور است؛ تا زمانی‌که شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشده، حمایت از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی شبیه به لطیفه است.

وزارت ارتباطات تلاشی برای مدیریت فضای مجازی ندارد

معاون آموزش فضای مجازی بسیج خراسان‌جنوبی با بیان این‌که وزارت ارتباطات و آقای جهرمی، تلاش و اقدام ریشه‌ای برای مدیریت فضای مجازی به ویژه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی نمی‌کنند اظهار کرد: اگر خدای ناکرده این اتفاق سیاه، برای فرزند وزیر ارتباطات رخ می‌داد، وی چه واکنشی انجام می‌داد؟

براتی گفت: خانواده‌ها نباید فرزندانشان را در فضای مجازی به تنهایی رها کنند بلکه باید نظارت داشته باشند و این نظارت با سوادرسانه‌ای، به بهترین شکل اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: سوادرسانه‌ای در جامعه امروزی، نیاز مبرم برای تمامی افراد به خصوص والدین است تا بتوانند از هجمه‌ها در امان باشند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها