یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

تعطیلی کشور برای مهار کرونا چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟/ فرصت‌هایی که با سهل انگاری از دست رفت

کد خبر: 306344
|
15:29 - 1399/08/25
نسخه چاپی
تعطیلی کشور برای مهار کرونا چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟/ فرصت‌هایی که با سهل انگاری از دست رفت
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تعطیلی کردن کشور برای جلوگیری از گسترش کرونا از بُعد اقتصادی، تصمیم خیلی سختی است، گفت: دولت فرصت‌های حیاتی مانند ایام نوروز امسال را برای کنترل ویروس کرونا از دست داد و هوشمند عمل نکرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به بحث تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل شیوع کرونا و اینکه از بُعد اقتصادی این امر امکان پذیر است یا نه، اظهار کرد: گرفتن این تصمیم در این شرایط اقتصادی، خیلی سخت است.

وی تصریح کرد: کشور در سه سال گذشته، درگیر تحریم‌های شدید بود و فشار زیادی به بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارها و معیشت مردم وارد شده است. اکثر مردم نمی‌توانستند هزینه‌های خود را پوشش دهند و مجبور شدند از پس اندازها برای مخارج خود استفاده کنند. بدهی بنگاه‌ها و موجودی انبار آنها بالا رفت و خیلی از کسب و کارها نیمه تعطیل و نیمه فعال شدند.

 

وضعیت معیشت مردم در سه سال گذشته بدتر شده است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بحث کرونا از اسفند ماه سال گذشته کشور را درگیر کرده است، گفت: چند ماه گذشته به دلیل شرایط کرونایی و تحریم‌، مشکل معیشت و بنگاه‌ها زیاد شد.

شقاقی شهری اضافه کرد: کشور امروز با دو مسئله منطقی مواجه است که یکی بحث معیشت مردم و وضعیت کسب و کارهاست و مسئله دوم تشدید و بحرانی شدن کرونا در کشور است. این‌ها با هم مرتبط هستند؛ یعنی هر میزان حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی بیشنر شود، شدت این بیماری هم شدت می‌گیرد.

وی با توجه به شرایط کنونی گفت: تصمیم گیری خیلی سخت است؛ زیرا زمانی دولتی منابع مالی لازم را دارد و با کسری بودجه شدید مواجه نیست و می‌تواند با حمایت‌های یارانه‌ای و معیشتی از مردم و کسب و کارها، کشور را دو  یا سه هفته تعطیل کند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: دولت ما بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری دارد و از سوی دیگر کسب و کارها در سه سال گذشته مدام تحت فشار بودند و وضعیت معیشت مردم در این مدت بدتر شد و هزینه‌ها بسیار بالا رفت.

 

راه‌حل باید بینابین باشد و به اجماع برسیم

شقاقی شهری ادامه داد: دولت اگر بخواهد کشور را تعطیل کند باید بسته حمایتی-مالی برای حمایت از مردم و کسب و کارها در نظر بگیرد که منابع آن را ندارد. از سوی دیگر همه افراد جامعه، مانند 2 الی 3 میلیون نفر کارمند نیستند که در خانه بنشینند و دولت حقوقشان را بدهد و بسیاری از مردم، کارگر روزمزد هستند و 16 میلیون کارگر در کشور داریم.

وی تاکید کرد: مشاغل آزاد مشکل دارند و صنوف مختلف حرفشان این است که اگر تعطیل کنیم از کجا اقساط، اجاره و هزینه‌هایمان را بپردازیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: دو طیب وجود دارد که یکی با اشاره به گسترش کرونا بحث تعطیلی را مطرح می‌کند و طیف دیگر هم به بازگشایی و موضوع اقتصاد اشاره دارد، اما هر دو طرف صفر و یک است. راه‌حل باید بینابین باشد و برای تصمیم گیری باید به اجماع برسیم که در چه حالتی می‌توانیم راحل‌های سختگیرانه را اجرا کنیم که رکود اقتصادی و مشکل معیشتی کمتری داشته باشیم.

شقاقی شهری اضافه کرد: فعلا ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته است که در این شرایط سیاست‌هایی مانند منع ورود و خروج به کلان شهرها یا کاهش تعداد کارمندان را اجرا کند؛ البته اگر دولت منابع داشت، می‌توانست راحت‌تر تصمیم بگیرد و با حمایت و تامین هزینه‌ها، طبقه کارگران و روزمزد بگیران، دو هفته خانه نشین شوند تا این بیماری کنترل شود، زیرا ما جزو 5 یا 6 کشور نخست در میزان مرگ و میر کرونایی هستیم.

 

فرصت‌هایی که با سهل انگاری از دست رفت

وی با اشاره به تعطیلات نوروز امسال و یا زمان پرداخت وام یک میلیونی کرونایی، گفت: فرصت‌های حیاتی را از دست دادیم؛ مثلا عید نوروز فرصت بی‌نظیری بود که نتوانستم از آن استفاده کنیم؛ زیرا می‌توانستیم از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه (20 روز) کشور را تعطیل کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید از فرصت‌ها هوشمندانه استفاده شود؛ افزود: زمانی هم که قرار بود وام یک میلیون تومانی کرونایی پرداخت شود، می‌توانستیم با مجاب کردن کسب و کار‌ها به تعطیلی، از این فرصت استفاده کنیم که باز هم از دست دادیم.

شقاقی شهری در پایان گفت: الان هم باید هوشمند باشیم؛ مثلا با مدیریت بین التعطیلی‌ها چند روزی تنفس برای کارد درمان کشور فراهم شود یا اینکه اگر در چند سال گذشته اقتصاد مقاومتی خوب پیاده می‌شد و می‌توانستیم امروز بخشی از مشکلات کسری بودجه و تحریم‌ها حل کنیم تا دولت منابع را لازم را داشته باشد که نشد.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها