کارشناسان مسائل سیاسی مطرح کردند؛

نژادپرستی یکی از ستون‌های تمدن آمریکا است/ ترامپ فروپاشی آمریکا را تشدید می‌کند

کد خبر: 305872
|
18:12 - 1399/03/25
نسخه چاپی
نژادپرستی یکی از ستون‌های تمدن آمریکا است/ ترامپ فروپاشی آمریکا را تشدید می‌کند
کارشناسان مسائل سیاسی با بیان این که نژادپرستی یکی از ستون های تمدن آمریکا است، تصریح کردند: ترامپ فروپاشی آمریکا را تشدید می کند.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ به نقل از قم فردا، این روزها با اتفاقاتی که درکشورهای غربی می افتد فضای اعتراضات مردمی وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه این اعتراضات از قتل یک انسان سیاه پوست با شعار «نمی توانم نفس بکشم» آغاز شد اما حالا در سراسر کشورهای غربی گسترده شده است.


اکنون این جنبش مردمی نه فقط به موضوع نژادپرستی بلکه به مسائل دیگر خصوصا سرمایه داری و بی عدالتی در جامعه غربی پرداخته است. در همین رابطه مجسمه هایی که روزگاری نماد غرب بودند و ارج و قرب زیادی داشتند حالا توسط معترضان به زیر کشیده می شوند.


تخریب و به زیر کشیدن مجسمه ها پیام های زیادی در بطن خود دارد و نشان می دهد که ارزش های غربی همه برای ملت های این کشورها فروریخته است و تنها حکومت ها هستند که سعی دارند این ارزشها را حفظ کنند.

البته در خصوص این اعتراضات باید گفت که سال هاست این اعتراضات وجود دارد اما در هر مقطعی به نوعی سرکوب و تبدیل به آتش زیرخاکستر شده است.

نژادپرستی یکی از ستون های تمدن آمریکاست

از همین رو فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگارقم فردابا اشاره به اتفاقات اخیر آمریکا و مسئله نژاد پرستی، اظهار داشت: در اولین روزی که آمریکا شکل گرفت قبل از اینکه رسماً تأسیس شود، این نگاه نژادپرستانه در آمریکا وجود داشته است.

وی ادامه داد: این یکی از محورهای اصلی کشور و تمدن آمریکا است، اگر برای آمریکا تمدنی قائل باشیم، نژاد پرستی یکی از شاخص‌ها و ستون‌های اصلی تمدن آمریکا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تفکر داروینیسم اجتماعی در آمریکا، گفت: نظریه داروین این گونه است افراد توانمند می مانند و افراد ضعیف از بین می روند. البته عده ای هم این تفکر را در مباحث اجتماعی وارد کردند به معنی که اگر کسی ضعیف است، نه لزوماً وظیفه دولت است به او کمک کند نه وظیفه دیگری است.

آمریکا در بیشتر حوزه ها دچار افول شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا در حوزه های اقتصادی، نظامی، قدرت نرم و...  دچار افول شده است، گفت: حرکت های اجتماعی در آمریکا به صورت سنتی سرکوب شده است اگر تاریخ ملاک باشد این هم سرکوب خواهد شد البته گستردگی این حرکت اجتماعی بیشتر است و سرکوب آن هم سخت تر است.

وی خاطرنشان کرد: سرکوب هایی که انجام می گیرد آتش زیر خاکستر تولید می کند. چندباری این سرکوب ها صورت می گیرد اما این اقدام به نقطه ای می رسد که دیگر سرکوب کارساز نیست و تغییر دموکراسی در آمریکا رخ می دهد.

در حال حاضر ثروت عمومی آمریکا و منافع عمومی آمریکا در اختیار یک درصد آن هم بیشتر یهودی های صهیونیسم قرار دارد و 99درصد مردم از این امکانات عمومی برخوردار نیستند به عنوان مثال درآمد سرانه سیاه پوستان در آمریکا 28480دلار است در حالی که سفید پوستان به 243250دلار می رسد، این تفاوت بسیار زیاد است.

این موضوعات خود زمینه ساز یک اعتراض عمومی در پنجاه ایالت آمریکا را فراهم کرد و از آن سو هم مدیریت ضعیف ترامپ در حل مسئله کرونا بر این موضوع بیش از پیش فشار آورد و همچنین فرمانداری ها هم نتوانستند این مدیریت را به صورت مستقل داشته باشند و به مرکز فدرال امید بسته بودند.

مرکز فدرال  به دلیل اینکه توجه بیشتری به اقتصاد دارد تا مردم نتوانست کاری انجام دهد ، همین مسئله موجب شد تا این وضعیت پیش آید.

در عالم سیاست هم این گونه است که اگر حکومتی نتواند آنچه که توقعات و مطالبات به حق مردم است را فراهم کند و به سیاست سرکوب، فشار و ضربه زدن به مردم روی آورد دیگر تداوم آن حکومت وجود نخواهد داشت یعنی در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

ترامپ فروپاشی آمریکا را تشدید می کند


با توجه به این مسئله مسعود اخوان فرد، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگارقم فرداگفت: رهبران سیاه‌پوست مسلمان و غیرمسلمان بارها مورد تهدید، ترور و حذف فیزیکی قرار گرفتند همه این‌ها زمینه های فروپاشی و ناقوس مرگ آمریکا است که شاید در آینده نه چندان دور به آن توجه شود، این مسئله را آمریکا شناسان نیز بیان می کنند افراد خطرناک و نابخرد همچون ترامپ که هیچ گونه هویت مستقلی ندارد  و یک نژادپرست آلمانی تبار آمریکایی  است که همه چیز برایش مانند تجارت است فروپاشی آمریکا را تشدید می کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری نگران هستند افرادی مانند ترامپ یک شاخص هایی را در نظر بگیرند که باعث تشدید درگیری ها شود جنگ جهانی دوم به خاطر کشته شدن یک فرد در یک کشور آغاز شد این نشان دهنده این است که این حوادث منتظر یک جرقه است تا آتش زیر خاکستر شعله ور شود این واقعیت ها فارغ از تعصبات فردی و سیاسی است.

این در حالی است که این اعتراضات هر روز در آمریکا بیشتر و بیشتر می شود و به نوعی مدیریت این موضوع از سوی سران حکومت آمریکا خارج می شود و اگر هرچه سریعتر برای آن تفکری صورت نگیرد احتمال فروپاشی آمریکا وجود دارد.


حکومت آمریکا در سراشیبی سقوط است


از همین رو  علی‌اصغر حبیبیان، کارشناس سیاسی تاکید کرد: این تظاهرات و راهپیمایی ها درآمریکا همچنان ادامه خواهد داشت و در حال حاضر ایالات متحده در حال تبدیل شدن به ایالات نامتحده است و کالیفرنیا شروع کننده استقلال بوده و هست و دیگر ایالات هم بنا به مدیریت ضعیف مدیریت مرکزی آمریکا بنای استقلال را دارند.

برملا شدن واقعیت تمدن غرب در اعتراضات مردم آمریکا


از طرفی عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه اتفاقات و اعتراضات امروز در خیابان های آمریکا تمام مسائل پشت پرده تمدن غرب را برملا می کند، ابراز داشت: متاسفانه آمریکایی ها به رغم آن که همواره مدعی دموکراسی و حقوق بشر هستند و به این بهانه حتی بسیاری از کشورها را مورد هجوم و فشار قرار می دهند، اما در عمل نشان داده اند که خودشان به این مسئله به معنای واقعی کلمه پایبندی لازم را ندارند .


تداوم نظام سرمایه داری در غرب با خطر مواجه است


فراتی با اشاره به اینکه اتفاقات رخ داده در آمریکا نشان های خوبی برای تداوم نظام سرمایه داری در غرب نیست، گفت: احتمال اینکه غرب بتواند از طریق تولید ایده ها و نظریه های جدید بحران های خود را حل کند وجود دارد چون فلسفه خوابیده در پشت این نظام بسیار قدرتمند است.


انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها