سید هادی سید افقهی مطرح کرد؛

مواضع سیاسی میشل با جبهه مقاومت لبنان است/خطر لابی سعودی تهدیدی برای کابینه جدید

کد خبر: 295809
|
12:27 - 1395/08/15
نسخه چاپی
مواضع سیاسی میشل با جبهه مقاومت لبنان است/خطر لابی سعودی تهدیدی برای کابینه جدید
کارشناس مسائل جهان اسلام گفت: میشل عون چه در خلال و چه پس از سالهایی که فرمانده نظامی ارشد ارتش بود همواره مواضع سیاسی ایشان موافق جبهه مقاومت لبنان برابر بوده و او را یک فرد انقلابی می‌شناسند.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ سیدهادی افقهی، کارشناس مسائل جهان اسلام در گفت‌‌وگو باسایت خبرنگاراظهار داشت: «میشل عون» یک شخصیت لبنانی مستقل است و مواضع‌اش نسبت به رژیم صهیونیستی با موضع حزب‌الله همسو  و از طرف دیگر به مواضع انقلاب اسلامی بسیار نزدیک است. میشل‌عون زمانی فرمانده کل ارتش لبنان بود؛ او اصالتاً اهل منطقه جزین در جنوب است که چندین مرتبه با رژیم صهیونیستی در جنگ‌های مختلف درگیر شد. در سال 2006 میلادی که رژیم غاصب صهیونیست به منظور نابودی حزب‌الله به جنوب لبنان حمله کرد، در جنگی که بعداً به عنوان جنگ 33 روزه مشهور شد. میشل عون و جریانی که رهبری می‌کرد، جریان ملی آزاد با کمک‌های انسان‌دوستانه از مردم جنوب لبنان خاصه جبهه مقاومت حمایت کردند. وی حتی از مسیحیان طرفدار خود درخواست کرد درب منازل خود را به روی مردم آواره جنوب لبنان که از بمباران رژیم صهیونیستی فرار کرده‌اند، بگشایند و این‌چنین حزب‌الله و جریان ملی آزاد با یکدیگر پیمان سیاسی تاریخی بستند.

وی گفت: این پیمان از سال 2005 تاکنون همچنان پابرجاست زمانی که بحث ریاست جمهوری آینده لبنان پس از پایان مهلت ریاست جمهوری میشل سلیمان رئیس جمهور سابق مطرح شد، حزب‌الله بلافاصله حمایت خود را از کاندیداتوری میشل عون اعلام کرد.  ریاست جمهوری میشل عون از همان ابتدا با مخالفت‌هایی از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها روبه رو شد چرا که آنها به خوبی از مواضع میشل عون باخبر بودند و می‌دانستند او یک فرد انقلابی است. به همین جهت شخصیت دیگری را برای امر ریاست جمهوری مطرح کردند. اما در مدت دو سال و نیم، میشل عون همچنان گزینه اول کمیته حزب‌الله در ریاست جمهوری لبنان بود.

افقهی تأکید کرد: در این میان سمیر جعجع خود را کاندید کرد اما موفق نشد تا اینکه میشل‌عون با 83 رأی از پارلمان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان انتخاب شد و حرف حزب الله که همان حرف جمهوری اسلامی و حرف تمام انقلابیون و سیاسیون طرفدار انقلاب و مقاومت حزب‌الله است به کرسی نشست. انتخاب ایشان به عنوان ریاست جمهوری لبنان طبعاً موجب شکوفاتر شدن روابط ایران و لبنان در تمام ابعاد خواهد بود.

شاهد شکوفایی بیشتر روابط ایران و لبنان خواهیم بود

کارشناس مسائل جهان اسلام اضافه کرد: انتخاب سعد حریری که از حامیان جریان 14 مارس است به عنوان نخست وزیر امکان دارد با چالش‌هایی همراه باشد؛ زیرا از مخالفان جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. تصورم بر این است با توجه به تفاهم و مصالحه‌ای که میان جریان 8 مارس و انقلابیون ایجاد شد حتماً آقای میشل عون با سعدین حریری نیز به یک سیاست‌ها و دستاورد‌هایی رسیده‌اند. لذا در طول شش سال که میشل عون ریاست جمهوری لبنان را برعهده خواهد داشت شاهد شکوفایی بیشتر روابط ایران و لبنان خواهیم بود. 

وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب میشل عون تا چه اندازه می‌تواند موجب تقویت جبهه مقاومت شود، گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم میشل عون از مواضع جبهه مقاومت حمایت می‌کند و در نطق پس از سوگند ریاست جمهوری خود در پارلمان لبنان نیز گفت "مهمترین چالش پیش‌روی ما مبارزه با رژیم صهیونیستی است و از هرگونه فرصت و کمک به مقاومت اسلامی غفلت نمی‌کنیم". وی همچنین درباره مسئله مبارزه با تروریست گفت "اصلاً نباید بگذاریم تروریست به خانه ما بیاید و ما را بزند. ما باید از خودمان دفاع و پیش‌دستی کنیم و خودمان در مبارزه با تروریسم سبقت بگیریم. "با توجه به این موضع گیری و عملکرد وی چه در خلال و چه پس از سالهایی که فرمانده نظامی ارشد ارتش بود همواره مواضع سیاسی ایشان موافق جبهه مقاومت لبنان برابر بوده و او را یک فرد انقلابی می‌شناسند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور در کشور لبنان "فعال ما یشا‌ء" نیست و قانون اساسی تکالیف ایشان را مشخص کرده است، افزود: البته به این شکل هم نیست که یک رئیس جمهور یا شخص اول مملکت این قدرت را نداشته باشد که عملکرد وزراتخانه‌ها و و رویکرد خود را تحت تأثیر قرار دهد و اگر ریاست جمهوری شخصیت بی‌تاثیر در کشور لبنان بود جبهه مقاومت آنقدر اصرار نمی‌‌کرد که حتماً میشل عون رئیس جمهور شود. قطعاً تفکرات، موضع گیری‌ها و عملکرد، نگاه و قرائت ایشان از تحولات منطقه و تحولات داخل لبنان اثرگذار است. لذا میشل‌عون چند مأموریت مهم برعهده دارد هم یکسری مسائل و اصلاحات در داخل لبنان که به شدت به دنبال تحقق آنهاست و هم پیگیری مسائل کلان و ارتباط با دیگر کشورها است.

افقهی ادامه داد: اصلاحات داخلی لبنان از دلایل پرطرفدار بودن میشل عون در میان مسیحیان لبنان است مواضع مبارزه با فساد مالی و اداری، ساختاری و ایجاد تغییرات در قانون انتخابات کشور موجب شد که میشل عون از حامیان زیادی در میان مسیحیان برخوردار باشد. چراکه وی عقیده دارد قوانین‌ انتخابات عادلانه نیست و باید تغییر کند. مسئله بهداشت، آموزش، انرژی و مسائل مربوط به نفت که همگی مربوط به مسائل داخل کشور است از جمله مواضع مطرح شده میشل عون برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بود.

میشل‌عون تا حدودی با آمریکا هم چالش دارد

کاردار سابق ایران در لبنان در ارتباط با این سخن میشل عون که گفته بود که کشور لبنان باید مستقل و بی طرف باشد و در شئونات و درگیری‌های منطقه‌ای دیگر کشورها دخالت نکند. گفت: البته شاید میشل عون با بیان این مطلب به نوعی قصد داشت رضایتمندی سعدالدین حریری را به دست آورد و به این معنا نیست که وی مخالف حضور در جبهه سوریه است یا از حضور حزب‌الله در سوریه جلوگیری می‌کند. این یک بحث استراتژیک اما به طور کلی با توجه به بیانات میشل‌عون در مقطعی که گفت "ما می‌خواهیم با تمام کشورها ارتباط برقرار بکنیم هم با کشورهای غربی، هم با کشورهای شرقی و هم کشورهای همسایه همچنین با مکالمه تلفنی که با دکتر روحانی داشت؛ تاکید کرد "قطعاً با جمهوری اسلامی روابط خوبی برقرار می‌کنیم" می‌توانیم شاهد روابط بیش از پیش با کشور لبنان باشیم. آن تمایل و نزدیکی که در گذشته میان میشل‌عون و تفکرات سیدحسن نصرالله وجود داشته و دارد قطعاً موجب همکاری آنها می‌گردد و جایگاه منطقه‌ای لبنان را مستقل‌تر و به دور از پیروی سیاست‌های عربستان سعودی و رژِیم صهیونیستی، آمریکا می‌کند. البته میشل‌عون تا حدودی با آمریکا هم چالش دارد. اگرچه با فرانسوی‌ها رابطه خوبی دارد اما فرانسوی‌ها روابط خوب و دل‌خوشی از وی ندارند.

میشل عون، لبنان را یک کشور مستقل و قوی می‌کند

وی خاطرنشان کرد: با عقب‌نشینی عربستان سعودی و کارشکنی‌های صورت گرفته با وجود فشارهای مداوم آمریکایی‌ها که نتوانستند کاری از پیش ببرند می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در سطح منطقه؛ در یمن، عراق و سوریه و همچنین مبارزات رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی‌ها و شکست‌هایی اخیر عربستان سعوی آنها از اینکه بخواهند شخص دیگری به غیر از میشل عون را کاندید کنند تا در پارلمان رأی بیاورد مایوس هستند به همین جهت تصور می‌کنم میشل عون، لبنان را یک کشور مستقل و قوی می‌کند اگرچه مساحت لبنان خیلی کوچک است اما اثرگذاری و نقش استراتژیک لبنان برای ما، اهمیت دارد. به خصوص در مبارزه با رژیم صهیونیستی! میشل می‌تواند لبنان را به نقاط قابل اتکایی برساند و آن عزت و استقلال لبنان را پس از سال‌ها پیروی از سیاست‌های غربی و عربستان سعودی به یک کشور مستقل و مورداحترام مبدل سازد.

خطر لابی سعودی میشل را تهدید می‌کند

وی در خاتمه افزود: تنها از یک مسئله قدری واهمه دارم و آن این است که سعودی‌ها اکنون این امتیاز را داده‌اند که میشل عون رئیس جمهور شود در ادامه از راه‌های دیگر و یا از طریق کمک‌های مالی و زد و بند‌ها بر روی ایشان اثر بگذارند. همانطور که میشل سلیمان رئیس جمهور سابق نیز زمانی که به ریاست جمهور انتخاب شد مواضع‌اش هم‌سو با جبهه مقاومت بود اما زمانی که لبنان دچار مشکلات اقتصادی شد عربستان سعودی بلافاصله کمک اقتصادی کرد و ذائقه و دیدگاه میشل سلیمان را برگرداند و علیه ایران و حزب‌الله قرار گرفت. اگرچه بعید می‌دانم اما میشل عون این پیش فرض و این آینده‌نگری را باید داشته باشد.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها