وزیر نفت مطرح کرد:

وزیر نفت از افزایش متوسط تولید بنزین خبر داد

کد خبر: 310565
|
18:35 - 1402/11/20
نسخه چاپی
وزیر نفت از افزایش متوسط تولید بنزین خبر داد
افزایش متوسط تولید بنزین در دولت سیزدهم

به گزارش اسلام آباد خبر ، جواد اوجی شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در بازدید از رویداد ملی روایت پیشرفت که در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی مشهد مقدس در حال برگزاری است، ضمن تبریک ایام ماه رجب، اظهار کرد: به برکت خون شهدای انقلاب و امام راحل از انقلاب تا امروز دستاوردهای خوبی نصیب کشور شده است. امروز شهادت می‌دهم که در دولت مردمی کارها و پروژه‌ها شتاب گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز صنعتی وابسته و اکثریت آن در دست مستشاران و کارشناسان خارجی بود، ادامه داد: ما قبل از انقلاب تنها یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز داشتیم. سقف تولید در قبل از انقلاب از میادین به عدد ۵ میلیون بشکه هم نمی‌رسید. به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و به همت متخصصین و کارشناسان صنعت نفت امروز شاهد تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز  با ۲۳ پالایشگاه گازی، ۱۰ پالایشگاه نفت و بیش از ۷۰ مجتمع پتروشیمی هستیم. سال گذشته تتها ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی ما بوده که ارز آن در سامانه نیما عرضه شد. امروز در حوزه نفت حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت در خصوص توانمندی‌های صنعت نفت عنوان کرد: ما امروز هیچ مستشار خارجی در هیچ کجای صنعت‌مان نداریم. ما صنعتی خودکفا در بحث احداث مجتمع‌های پتروشیمی، احداث پالایشگاه‌ها، توسعه میادین نفتی و گازی، دانش فنی، ساخت، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری هستیم که این اقدامات توسط کارشناسان و متخصصین همین مملکت انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در عسلویه، گفت: عسلویه قطب انرژی کشور شده و با دیدن آن احساس غرور می‌کنیم. بخش اعظمی از تولید گاز ما از میدان مشترک با کشور قطر بوده و سقف تولید ما از همسایه قطری بیشتر است.

وی با یادآوری اینکه عمده بخش گاز در صنعت و نیروگاه‌ها ومجتمع‌های پتروشیمی تبدیل به ارزش افزوده می‌شود، تصریح کرد: تمام محصولات پتروشیمی امروز در کشور تولید می‌شود. یکی از محل‌های پیشرفته ما بخش صنعت پتروشیمی است که علاوه بر خودکفایی، از ۹۵ کاتالیست موجود در جهان، ۹۲ کاتالیست در داخل کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت اضافه کرد: جدای از بحث خودکفایی در احداث پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و توسعه میادین نفتی و گازی، صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم که در این دولت اتفاقات خوبی افتاد. ما در بحث پالایشگاه‌ها و بازسازی و توسعه و راه‌اندازی میادین کشور ونزوئلا ورود کردیم.

اوجی با اشاره به تحریم شدن کشور ونزوئلا افزود: عمده مستشاران و کارشناسان این کشور امریکایی بودند. با توجه به اینکه ونزوئلا رتبه اول ذخایر نفت را به خود اختصاص داده است، پس از تحریم ونزوئلا و خروج مستشاران امریکایی عمده فعالیت‌های نفتی این کشور کاهش پیدا کرد. با ورود کارشناسان و متخصصین ما در حوزه‌های مختلف این کشور، امروز فقط در یک پالایشگاه ظرفیت از ۵۰۰۰ بشکه به حدود ۱۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

    آخرین مطالب