رسانه عبری:

جنگ غزه تجارت اسرائیل را به بن‌بست خطرناکی کشانده است

کد خبر: 310402
|
18:38 - 1402/09/25
نسخه چاپی
جنگ غزه تجارت اسرائیل را به بن‌بست خطرناکی کشانده است
کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم تاثیر جنگ غزه و به تبع آن پاسخ مقاومتی یمن بر تجارت رژیم صهیونیستی و گران‌تر شدن حمل و نقل به سرزمین‌های اشغالی را تشریح کردند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از راه دانا؛ پس از آن که شرکت کشتیرانی مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل کانتینری در جهان عبور کشتی‌های خود را از تنگه باب المندب، کانال سوئز و دریای سرخ  به حالت تعلیق درآورد، نگرانی‌ها در اسرائیل از تاخیر در رسیدن کشتی‌ها و بالا رفتن هزیه ها حمل و نقل بالا گرفته است.

روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» امروز نوشت که تاخیر در رسیدن محموله‌ها  به بنادر اسرائیل منجر به افزایش پنج تا ده درصدی قیمت‌ها خواهد شد.

به گفته یارون بن الی، مدیر عامل وبگاه Walla Shops نگرانی‌های اقتصادی در اسرائیل چیز تازه ای نیست از همان ابتدای جنگ ما می دانستیم که تجارت اسرائیل به بن بستی خطرناک خواهد رسید.

تجارت از زمان کاهش پروازها مختل شده

وی افزود: این موضوع فقط به حمل و نقل دریایی مربوط نمی‌شود، زیرا با کاهش پروازها به اسرائیل آغاز شد، زمانی که خریدهای آنلاین از خارج از اسرائیل به خصوص آمریکا و چین را به تاخیر انداخت و مدت زمان تحویل اجناس را سه تا چهار برابر زمان معمول خود کرد.

بن الی در گفت‌وگو با اسرائیل هیوم افزود : بسته‌هایی وجود دارد که حدود یک ماه پیش از چین سفارش داده شده است و هنوز از آنجا ارسال نشده است. در مورد ایالات متحده نیز تقریباً هیچ پروازی به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در نتیجه، تجارت الکترونیک به اسرائیل یا کاملا مختل شده یا مسیری انحرافی در اروپا را طی می‌کند که منجر به طولانی شدن قابل توجه زمان تحویل کالا می‌شود.

بر اساس آنچه بن الی برای روزنامه اسرائیل هیوم توضیح داده، اکنون بحران به دریاهای اسرائیل هم رسیده و بدون شک این موضوع باعث کمبود موجودی انبارها از کالا و افزایش قیمت در موجودی فعلی خواهد شد، زیرا وقتی شرکت مرسک با آن بزرگی دست به چنین اقدامی بزند، دیگران نیز راه آن را دنبال می‌کنند.

این تاجر صهیونیست گفت: در حالی که کشتی‌ها اغلب کالاها، وسایل نقلیه و مواد خام را در مقادیر زیاد حمل می‌کنند، فقدان عرضه این مواد در اسرائیل می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد در محصولات الکتریکی، وسایل نقلیه و مواد خام برای تولید داخلی شود.

او معتقد است که اسرائیل سال ۲۰۲۴  را با چالش‌های جدی  در کمبود موجودی  کالاها و حتی افزایش قیمت ها آغاز خواهد کرد، بخصوص که با توجه به آینده نامعلوم جنگ، تقاضا برای کالاها در اسرائیل بیش‌تر از حد معمول خواهد شد و شرکت‌های داخلی هم به دلیل کمبود مواد یا طولانی شدن زمان تحویل کالا با مشکل مواجه می‌شوند.

آدام فریدلر، مدیر عامل شرکت  Good Pharm در سرزمین‌های اشغالی نیز گفت که این اقدام مرسک تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و به طور قابل توجهی قیمت حمل و نقل را به ویژه از شرق دور افزایش می‌دهد. فریدلر به اسرائیل هایوم توضیح داد که هر چه محصول ارزانتر و بزرگتر باشد، قیمت حمل و نقل بر قیمت محصول برای مصرف کننده نهایی تاثیر بیش‌تری می‌گذارد.

در مورد معاون حمل و نقل بین المللی شرکت UPS در سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره کرد که این شرکت در هفته های اخیر، پس از فشار وارد شده بر شرکت‌های کشتیرانی دریایی، شروع به بررسی تاثیر حملات یمنی‌ها کرده و متوجه تاثیر فوری آن بر تاخیر در دریافت محموله‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که تمامی شرکت‌های کشتیرانی مستقیماً به اسرائیل نمی‌آیند، بلکه از طریق بنادر دیگر به اسرائیل می‌رسند، زمان‌ ورود را حدود ۲۰ روز افزایش می‌دهد که این موضوع نیز بر جیب مصرف کننده اسرائیلی تاثیرگذار است.

پس از آن که شرکت کشتیرانی مرسک بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان عبور کشتی‌های خود را از تنگه باب المندب، کانال سوئز و دریای سرخ در پی حملات یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بنادر سرزمین های اشغالی حرکت می‌کنند، به حالت تعلیق درآورد. نگرانی ها در اسرائیل از تاخیر در رسیدن کشتی ها و بالا رفتن هزیه ها حمل و نقل بالا گرفته است.

روزنامه اسرائیل هیوم امروز نوشت که تاخیر در رسیدن محموله‌ها به بنادر منجر به افزایش پنج تا ده درصدی قیمت ها خواهد شد

به گفته یارون بن الی، مدیر عامل وبگاه Walla Shops نگرانی‌های اقتصادی در اسرائیل چیز تازه ای نیست از همان ابتدای جنگ ما می دانستیم که اسرائیل به بن بستی خطرناک خواهد رسید.

وی افزود این موضوع فقط به حمل و نقل دریایی مربوط نمی شود، زیرا با کاهش پروازها به اسرائیل آغاز شد زمانی که خریدهای آنلاین از خارج از اسرائیل به خصوص آمریکا و چین را به تاخیر انداخت و مدت زمان تحویل اجناس را سه تا چهار برابر زمان معمول خود کرد.

بن الی در گفت‌وگو با «اسرائیل هیوم» افزود : بسته‌هایی وجود دارد که حدود یک ماه پیش از چین سفارش داده شده است و هنوزاز آنجا ارسال نشده است. در مورد ایالات متحده نیز تقریباً هیچ پروازی به سرزمین های اشغالی وجود ندارد.

وی ادامه داد، در نتیجه، تجارت الکترونیک به اسرائیل یا کاملا مختل شده یا مسیری انحرافی در اروپا را طی می کند که منجر به طولانی شدن قابل توجه زمان تحویل کالا می شود.

بر اساس آنچه بن الی برای روزنامه اسرائیل هیوم توضیح داده، اکنون بحران به دریاهای اسرائیل هم رسیده است. بدون شک این موضوع «باعث کمبود موجودی انبارها از کالا و افزایش قیمت در موجودی فعلی خواهد شد، زیرا وقتی شرکت مرسک با آن بزرگی دست به چنین اقدامی بزند، دیگران نیز راه آن را دنبال می کنند.

این تاجر صهیونیست گفت: در حالی که کشتی‌ها اغلب کالاها، وسایل نقلیه و مواد خام را در مقادیر زیاد حمل می‌کنند، فقدان عرضه این مواد در اسرائیل می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها بین 5 تا 10 درصد در محصولات الکتریکی، وسایل نقلیه و مواد خام برای تولید داخلی شود.

او معتقد بود که اسرائیل سال 2024  را با چالش های جدی  در کمبود موجودی  کالاها و حتی افزایش قیمت ها آغاز خواهد کرد بخصوص که با توجه به آینده نامعلوم جنگ تقاضا برای کالاها در اسرائیل بیش تر از حد معمول خواهد شد و شرکت های داخلی هم به دلیل کمبود مواد یا طولانی شدن زمان تحویل کالا با مشکل مواجه می شوند.

آدام فریدلر، مدیر عامل شرکت  Good Pharm نیز گفت که این اقدام مرسک تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و به طور قابل توجهی قیمت حمل و نقل را به ویژه از شرق دور افزایش می دهد. فریدلر به "اسرائیل هایوم" توضیح داد که هر چه محصول ارزانتر و بزرگتر باشد، "قیمت حمل و نقل بر قیمت محصول برای مصرف کننده نهایی تاثیر می گذارد."

در مورد معاون حمل و نقل بین المللی UPS، یک شرکت حق رای در اسرائیل، او اشاره کرد که این شرکت "در هفته های اخیر، پس از فشار بر شرکت های کشتیرانی دریایی، شروع به بررسی تاثیرحملات یمنی ها کرده است " به گفته وی، "تأثیر فوری خواهد بود. اولا، ما در کشتی های مرسک که آسیب دیده اند، تاخیر در محموله ها احساس خواهیم کرد و ثانیا (ما شاهد) هزینه های بالاتر خواهیم بود.

وی ادامه داد: اهمیت این اقدام در این است که تمامی شرکت‌های کشتیرانی مستقیماً به اسرائیل نمی‌آیند، بلکه از طریق بنادر دیگر به اسرائیل می‌رسند که «قیمت‌ها و زمان‌های ورود را حدود 20 روز افزایش می‌دهد که این موضوع نیز بر جیب مصرف کننده اسرائیلی تاثیرگذار است.

هان هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره BDO، نیز معتقد است که اعلام مرسک  منجر به تأخیر حدود ۳۰ روزه در تاریخ تحویل محموله های دریایی به اسرائیل است افزون بر اینکه..هزینه های حمل و نقل را افزایش می‌دهد.

خطر حدف اسرائیل از ایستگاه کشتیرانی شرق به غرب

وی افزود: گزینه بدتر که هنوز رخ نداده این است که مرسک در جایگاه بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی و حمل و نقل کالا در جهان تصمیم بگیرد که اسرائیل را از مسیر دریانوری خود از شرق تا غرب حذف کند و از توقف در بنادر آن خودداری کند.

هرتزوگ گفت: بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل از شرق، به تمام اروپا و نه فقط به اسرائیل آسیب وارد می‌کند و این منجر به افزایش قیمت‌ها برای همه کشورهای اروپایی خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد که این بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند منجر به خساراتی بالغ بر ۷۰۰ میلیون شکل در ماه، به اسرائیل شود که  شکل افزایش قیمت محصولاتی که از طریق حمل و نقل دریایی از شرق به اسرائیل وارد می شود نمود پیدا می کند.

  •  

    آخرین مطالب