دانا گزارش می‌دهد؛

تسریع در اجرای لایحهٔ واردات خودرو کارکرده؛ راهی برای تأمین نیاز بازار

کد خبر: 309971
|
19:54 - 1402/04/27
نسخه چاپی
تسریع در اجرای لایحهٔ واردات خودرو کارکرده؛ راهی برای تأمین نیاز بازار
تقاضای خودرو در کشور ما بسیار بالاتر از میزان عرضه‌ است، به همین دلیل تسریع واردات خودروهای کارکرده به‌منظور تأمین نیاز بازار خودرو، یک راهکار فوری است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در حال حاضر، عرضه و تقاضای خودرو دربازار خودروکشور ما متناسب نیست. به همین دلیل، ارائه لایحه‌ای مبنی بر واردات خودرو کارکرده، به‌منظور تأمین نیازهای بازار، لازم و ضروری است. این لایحه باید به نحوی باشد که واردات خودروهای کارکرده به‌راحتی و سهولت دست‌یافتنی باشد و همگان بتواند از آن بهره‌مند شود.

لایحهٔ واردات خودروهای کارکرده و تأثیر آن بر بازار خودرو کشور

نرخ تعرفه واردات خودروهای کارکرده باید نازل باشد، تا بتوانیم خودروهایی با قیمت مناسب و باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسانیم. به‌این‌ترتیب، افراد کم‌درآمد نیز توانایی خرید این نوع خودروها را داشته باشند. در غیر این صورت، با تعرفه بالا، هدف اصلی این لایحه یعنی ساماندهی بازار، به طور کامل دور خواهد شد.

سرعت در اجرای این قانون نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت و دولت باید با تسریع در اقدامات اجرایی، طی یک ماه آینده واردات خودروهای کارکرده را به جریان بیندازند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره واردات خودروهای کارکرده/ چه کسانی می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند؟

واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال علاوه بر منطقی‌کردن قیمت خودرو، می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا شود؛ بنابراین، اصلاحاتی که در بخش واردات خودروهای کارکرده انجام می‌شود، به‌طورکلی به بهبود شرایط محیط‌زیست و اقتصادی کشورمان کمک می‌کند.

تعرفهٔ نازل برای واردات خودروهای کارکرده؛ راهی برای رفع عدم توازن تقاضا و عرضه در بازار خودرو

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه دانا درباره این موضوع اظهار کرد: تلاش برای تأمین نیاز بازار خودرو در کشور ما، یکی از موضوعات مهم در حوزهٔ اقتصادی است. به دلیل عدم توازن بین تقاضا و عرضه، ارائه یک لایحهٔ مبتنی بر واردات خودروهای کارکرده، به‌منظور تأمین نیاز بازار، لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: این موضوع باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانیم با ایجاد فضایی مناسب برای توزیع خودرو، نیازهای مردم را برآورده کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: برای اجرای این لایحه، دولت باید دستورالعمل‌های مربوط به واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را به‌گونه‌ای تدوین کند که واردات ساده و برای تمامی اقشار جامعه دست‌یافتنی باشد.

وی توضیح داد: برای این منظور، نرخ تعرفه واردات خودروهای کارکرده باید نازل باشد. تا بتوان خودروهایی با قیمت مناسب و باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسانیم. به‌ این‌ترتیب، افراد کم‌ درآمد نیز توانایی خرید این نوع خودروها را داشته باشند. در غیر این صورت، با تعرفهٔ بالا، هدف اصلی این لایحه، یعنی ساماندهی بازار، به طور کامل دور خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که سرعت در اجرای این قانون نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت و دولت باید با تسریع در اقدامات اجرایی، طی یک ماه آینده، واردات خودروهای کارکرده را به جریان بیندازند. به این صورت، اصلاحاتی که در بخش واردات خودروهای کارکرده انجام می‌شود، به‌طورکلی این واردات به بهبود شرایط محیط‌زیست و اقتصادی کشورمان کمک خواهد کرد.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تهران، درباره واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز چندی پیش به راه دانا اظهار کرد: باتوجه‌ به عدم صدور آیین‌نامه اجرایی واردات این خودروها، توپ واردات در دست دولت است و باید دید که دولت چه تعرفه‌ای را برای واردات خودروهای کارکرده تعیین می‌کند و برند محصولات وارداتی چه خواهد بود.

مؤتمنی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ که ممنوعیت واردات خودرو آغاز شد، نمایشگاه‌داران سهمیه دریافت خودرو از خودروسازان نداشته‌اند، امکان واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی در بازار رونق برای صنف نمایشگاه‌داران ایجاد می‌کند. او گفت: سهمیه تحویل خودرو توسط تولیدکنندگان به افراد سودجو و صاحب رانت رسید که توانستند محصولات فراوانی را در بازار عرضه کنند.

تعرفه منطقی را برای واردات خودرو به نفع مصرف‌کنندگان است

مؤتمنی با اشاره به تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار خودرو، اقتصاد کشور و محیط‌زیست، اظهار داشت که اگر دولت تعرفه منطقی را برای واردات خودرو لحاظ کند، این امر به نفع مشتریان خواهد بود. بااین‌حال، خبر واردات خودروهای کارکرده در طی هفته گذشته با وجود نوسان نرخ ارز، منجر به ریزش قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار از ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شده است.

عدم وجود زیرساخت تعمیراتی برای خودروهای کارکرده وارداتی

در این باره، علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، با اشاره به عدم وجود زیرساخت تعمیراتی برای خودروهای کارکرده وارداتی، اظهار داشت که هیچ زیرساختی برای تأمین لوازم‌یدکی، دانش فنی و دستگاه‌های عیب‌یاب خودروهای کارکرده وارداتی به کشور وجود ندارد. او بیان کرد که درصورتی‌که خودروهای وارداتی کارکرده به کشور دچار ایراد فنی شوند، تعمیرکاران باید از شیوه آزمون‌وخطا برای رفع ایراد استفاده کنند.

واردات خودروهای کارکرده باعث کاهش قیمت لوازم‌یدکی خودروهای ایرانی می‌شود

مصطفی اسکویی، فعال بازار لوازم‌یدکی، با اشاره به تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار لوازم‌یدکی، اظهار داشت که واردات خودروهای کارکرده باعث کاهش قیمت لوازم‌یدکی خودروهای ایرانی می‌شود و به صنعت تولید لوازم‌یدکی ضربه می‌زند. اسکویی بیان کرد که با واردات خودروهای کارکرده، فروش لوازم‌یدکی برای خودروهای ایرانی کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان لوازم‌یدکی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

به گزارش راه دانا؛ واردات خودروهای کارکرده به کشور درصورتی‌که باتوجه‌به آیین‌نامه‌های مناسب و با تعیین تعرفه‌های مناسب صورت گیرد، می‌تواند به سود مشتریان و صنعت خودرو کشور کمک کند. بااین‌حال، باید برای تأمین زیرساخت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری خودروهای وارداتی، اقدامات لازم صورت گیرد تا این امر به صنعت خودرو و لوازم‌یدکی ضربه نزند.

بیشتر بخوانید:

تأثیر واردات خودرو کارکرده بر روند کاهش قیمت بازار خودرو

خودروهای کارکرده خارجی موجود در مناطق آزاد وارد کشور می‌شود

جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ شرط تأسیس نمایندگی حذف شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها