دانا گزارش می‌دهد؛

عملکرد مثبت معاونت شهرسازی/ یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد در حال ساخت است

کد خبر: 309923
|
16:57 - 1402/04/15
نسخه چاپی
عملکرد مثبت معاونت شهرسازی/ یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد در حال ساخت است
برنامه‌ریزی برای احداث ۴ میلیون واحد و عملیاتی‌شدن یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد مسکونی در دوره آقای بذرپاش، از جمله اقداماتی بود که موجب کنترل قیمت مسکن شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دولت و به خصوص معاونت شهرسازی وزارت راه پس از روی کار آمدن آقای بذرپاش اقدامات خوبی را در تسریع ساخت و ساز مسکن در دستور کار خود قرار داده‌اند که در ماه های اخیر تا حدی موجب شده تابازار مسکنبه نفع خریداران عقب نشینی کند و فروشندگان از قیمت های بالای پیشنهادی خود کوتاه بیایند و این روزها شاهد کاهشقیمت مسکنتقریبا در سساسر کشور هستیم.

متقاضیان مسکن در قالب ۸ فاز ثبت‌ نام کردند که نتیجه پالایش این متقاضیان و همچنین عملکرد پروژه‌های تعریف شده حاکی است که در مجموع ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۵۲ نفر متقاضی ثبت‌نام کردند. از این تعداد، در نهایت یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۵۵ نفر حائز شرایط نهایی شناخته شدند.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت صنعت مسکن/ هزینه ساخت هر متر مربع چقدر است؟

این روزها مشکلی که برای بسیاری از شرکت کنندگان در این طرح پیش آمده بود افزایش هزینه ساخت بود که در پاسخ به این سوال علی عسکری سرپرست بانک مسکن با یادآوری اینکه در نهضت ملی مسکن به دلیل قیمت‌تمام شده، قراردادها و مناقصات مربوطه با کُندی پیش می‌رفت، گفت: برای حل این مشکل وزارت راه و شهرسازی به فرمول‌بندی جدیدی رسیده و آن را ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: با این فرمول، تحرک جدیدی در قراردادها ایجاد می شود و پیمانکاران را به انجام کار جدید ترغیب می‌کند.

سرپرست بانک مسکن در خصوص جزئیات فرمول جدید گفت: قرار شده وزارت راه وشهرسازی جزئیات را ابلاغ کند که بر اساس آن قیمت ساخت ۴.۵ میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی به بیش از ۶.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قراردادهای نهضت ملی مسکن با قیمت تقریبا ۴.۵ میلیون تومان امضا شده است، اضافه کرد:‌ با افزایش قیمت، قراردادهای قبلی مشمول دریافت تعدیل می‌شوند. وقتی قراردادها با مبلغ ۶.۵ میلیون تومانی امضا می‌شود.

بیش از یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است

عملکرد اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بر اساس گزارش اعلام شده در مجموع یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۱۰ واحد بوده است. از این تعداد کل ۷۳۳ هزار و ۹ واحد روی زمین‌های اجاره ۹۹ساله، ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۴ هزار و ۱۴۵ واحد پروژه‌های نیروهای مسلح، ۹۵ هزار و ۵۷۸ واحد در قالب پروژه‌های خود مالکی و ۲۴۴ هزار و ۳۰۶ واحد مسکن روستایی در حال اجراست.

برآورد احداث ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در دولت سیزدهم

معاونت مسکن و ساختمان در اجرای  ماده ۲ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر تشکیل شورای‌عالی مسکن، تدوین طرح جامع مسکن، تهیه شیوه‌نامه نحوه بهره‌مندی پلکانی خانوارهای متقاضی استفاده از یک یا چند مورد مجموعه اقداماتی انجام شد. بخشی از این اقدامات شامل تشکیل ۸ جلسه شورای‌عالی مسکن، تدوین شیوه‌نامه برخورداری پلکانی خانوارهای متقاضی استفاده از یک یا چند مورد از حمایت‌های قانونی تدوین و در جلسه ششم شورای‌عالی مسکن مصوب شد.

یکی دیگر از مشکلات ساخت و ساز مسکن تامین هزینه و مصالح بود که برای حل این مشکل در این دوره وزارت راه و شهر سازی تشکیل صندوق ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داد تا با استفاده از این راهکار هم تامین منابع کند و هزینه لازم برای تهیه مصالح جدید را در اختیار سازندگان قرار دهد.

محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه‌سازان چندی پیش درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: مشارکت فکری بخش خصوصی و دولت برای یافتن راهکارهای مناسب با هدف بهبود صنعت ساخت و ساز ضروری است و باید نقشه راهبردی برای بخش مسکن ترسیم شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری نخستین شرط برای بهبود شرایط مسکن است، اظهار داشت: اصلاح برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها، ورود پررنگ بخش خصوصی در حوزه اجرایی و صنعتی‌سازی با هدف بهبود صنعت ساخت و ساز را از دیگر راهکارها برای بهبود وضعیت مسکن در کشور می‌توان عنوان کرد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن با اشاره به افزایش سرعت اجرایی‌کردن پروژه‌ها در بخش ساخت‌وساز با صنعتی‌سازی و تامین بودجه این عملکرد از صندوق ملی مسکن تصریح کرد: افزایش سرعت، اولین شاخص صنعتی سازی است، برای مثال پروژه‌ای که در حالت عادی ۳ ساله ساخته و تحویل می‌شود، با استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی در پروسه زمانی یک‌ساله به اتمام می‌رسد.

تشکیل صندوق ملی مسکن و آثار آن بر ساخت‌وساز

مجموعهوزارت راه و شهرسازیاجرای ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر ایجاد حساب ملی مسکن و تأمین منابع مالی صندوق از محل واگذاری زمین، مالیات‌های مرتبط با ارز، زمین، مسکن و مستغلات، منابع بودجه سنواتی، منابع حاصل از اصل‌وفرع خط اعتباری مسکن مهر و صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز مجموعه اقداماتی تدوین، برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

وزارت راه و شهرسازی برای تحقق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بخش مسکن مجموعه اقداماتی را انجام داد. بخشی از این اقدامات شامل تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات ساخت و سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۳۶۰ هزار میلیاردتومانی برای سال اول، ۴۵۸ میلیاردتومانی برای سال دوم با همکاریوزارت راه و شهرسازیو بانک مرکزی است.

در کنار این اقدامات سیاست‌گذاری برای همکاری بانک‌های مسکن، ملی، تجارت، صادرات، سپه، کشاورزی، رفاه، پست‌بانک، توسعه تعاون، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه، ملل و نور نیز به خوبی از سوی معاونت شهرسازی وزارت راه و شهر سازی دنبال شد.

شایان ذکر است در برنامه این وزارتخانه این موضوع نیز کنجانده شد که آیین‌نامه تأسیس، توسعه و تسهیل مقررات فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تأمین مالی ساخت، اجاره و تخصیص زمین نیز در همین بین تدوین شود تا کمک بیشتری به سرعت انجام این پروژه ها شود.

در دستور کار قرار گرفتن انتشار اوراق تأمین مالی برای بخش مسکن

در خصوص ماده ۶ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر انتشار اوراق تأمین مالی برای بخش مسکن و استفاده از منابع صندوق ملی برای تأمین یارانه سود و انتشار این اوراق تاکنون اوراقی برای تأمین مالی بخش مسکن منتشر نشده است ولی وزارتخانه پیگیر الحاق این بخش از بودجه به روند ساخت و ساز است.

اراضی ۷۳۳ هزار واحد مسکن حمایتی واگذار شد

در اجرای ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن مبنی برای واگذاری اراضی موردنیاز ساخت مسکن برای اجرای برنامه حمایتی به‌صورت اجاره ۹۹ساله، تاکنون به ظرفیت ۷۳۳ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط  تأمین شده است. از این تعداد به ظرفیت ۱۹۱ هزار واحد مسکونی در قالب انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده و به ظرفیت ۵۴۱ هزار واحد جهت تعریف واحد در قالب پروژه انبوه‌سازی تأمین شده است.

تحویل ۸۳ هزار و ۴۲۲ هکتار اراضی ملی از سازمان جنگل‌ها به وزارت راه و شهرسازی

در اجرای ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر تحویل اراضی موردنیاز تأمین مسکن، خدمات عمومی پشتیبان و شهرک‌سازی اعم از زمین‌های واقع  در محدوده و خارج از حریم شهرها بهوزارت راه و شهرسازیتوسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری و تأمین زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی این اراضی،  اقداماتی انجام شده است. دراین‌خصوص تاکنون ۸۳ هزار و ۴۲۲ هکتار اراضی ملی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به وزارت راه و شهرسازی تحویل شد.

۲۲ هزار هکتار زمین تحویل پیمان کار شده و برای این میزان زمین قرارداد ساخت منعقد شد

محمد مهدی بلوردی عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن نیز قبلا در زمینه این اقدام به راه دانا اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن، اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی تا پایان شهریورماه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن قرار استفاده شوند.

وی افزود: همچنین حدود ۲۲ هزار هکتار زمین از اراضی مسکونی مستعد داخل محدوده شهر‌ها به امر مسکن تخصیص داده شده که در حال حاضر با عمده آن‌ها قرارداد منعقد و تحویل پیمان کار شده است.

شناسایی ۱۰.۵ هزار هکتار اراضی مازاد دولتی سایر دستگاه‌ها

معاونت مسکن و ساختمان در چارچوب مکان‌یابی موضوع ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن  تاکنون ۱۰.۵ هزار هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها را شناسایی نموده است.

همچنین از این میزان اراضی شناسایی شده، اسناد ۴ هزار و ۷۴۷ هکتار به نام وزارت راه و شهرسازی انتقال‌یافته است و اسناد ۲ هزار و ۶۳۵ هکتار اراضی به دلایل مختلفی باقیمانده که درباره انها با دستگاه‌های دولتی، مکاتبات و پیگیری‌های لازم با اداره ثبت‌اسناد و املاک انجام شده است.

به گزارش راه دانا؛  با توجه به عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت مسکن با محوریت تامین زمین تسهیلات و ثبت نام از مردم، به نظر می‌رسد، تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن و آثار آن بازار مسکن به زودی دیده خواهد شد و در راستای شتاب گرفتن این اقدامات بهتر است اقداماتی کمکی مثل تشکیل هفتگی شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور نیز در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات سریع تر برطرف شود و سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز بالا رود و در نهایت شاهد سامان گرفتن واقعی و ادامه دار این بازار در سراسر کشور باشیم.

بیشتر بخوانید:

    آخرین مطالب