دانا گزارش می‌دهد؛

بازی بزرگان در صحنه نمایش/ درخشش تئاتری ها ادامه دارد

کد خبر: 309739
|
14:00 - 1402/02/26
نسخه چاپی
بازی بزرگان در صحنه نمایش/ درخشش تئاتری ها ادامه دارد
اخبار فرهنگی این روزها سالن های تئاتر پایتخت، با حضور بزرگانی همچون سیاوش طهمورث، میکاییل شهرستانی، حسین کیانی، سیما تیرانداز و به زودی سعید پورصمیمی درخشش ویژه ای به خود گرفته است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها برخلاف سینما و تلویزیون که کمتر فیلم و سریال چشم نوازی برای مخاطبان و تماشاگران ارائه می‌کنند، سالن های تئاتر پایتخت، با حضور بزرگانی همچون سیاوش طهمورث، میکاییل شهرستانی، حسین کیانی، سیما تیرانداز و به زودی سعید پورصمیمی درخشش ویژه ای به خود گرفته است و خوشا به حال تماشاگرانی که از این فرصت طلایی برای دیدن این آثار استفاده کرده اند و قطعا با خرسندی از سالن های تئاتر بیرون آمده اند.

میکاییل شهرستانی که چهار دهه ای می شود که به کار بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در سینما، تئانر، رادیو و تلویزیون مشغول است، نزدیک به ۳۰ سال از عمرش را صرف تربیت و پرورش نیروهای جوان تئاتری کرده و هر ترم با همان بازیگران به اجرای یکی از متن های نمایشی می پردازند.

شهرستانی در مصاحبه ای در این خصوص می گوید:« در تمام طول سال‌هایی که فعالیت می‌کنم به جز مواقعی که در سالنی دولتی مثل تئاتر شهر در اثری بازی یا کارگردانی داشتم که آن هم هر چندین سال یکبار میسر می‌شود، هیچ کمکی به من و گروهم نشده است در صورتی که ۲۷ سال است مشغول آموزش و تربیت بازیگران جوان هستم و نزدیک به ۱۸ سال است که هنرجویان بی تجربه را از پایه برای روی صحنه رفته آماده می‌کنم و سالی ۳۰ - ۴۰ هنرجو را برای ورود به دنیای حرفه‌ای تئاتر آموزش می‌دهم. در واقع به نوعی در حال کارآفرینی هستم اما دریغ از یک خسته نباشید.»

میکاییل شهرستانی از ۲۵ فروردین ماه نمایش «باغ آلبالو» چخوف را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به روی صحنه برده است و این نمایش در روزهای پایانی اجرای خود به سر می برد. شهرستانی علاوه بر کارگردانی، طراحی و دراماتورژی این اثر را نیز برعهده دارد.

این روزها سیاوش طهمورث نمایش «معرکه در معرکه» نوشته داوود میرباقری را در سالن استاد سمندریان ایرانشهر به روی صحنه دارد؛ نسیم ادبی، مجید رحمتی، سیروس سپهری، دنیا فتحی در کنار استاد طهمورث بازیگران نمایشی هستند که از ۱۵ فروردین ماه شروع شده و روزهای پایانی اجرای خود را تجربه می کند.

داستان نمایش تقابل نیروهای خیر و شر است که در لباس پهلوان و لوطی به نمایش در می آیند. داستان درباره ی دشمنی بدون دلیل لوطی با پهلوان است. پهلوان توسط یک زن و با نقشه ی لوطی کشته می شود و در ادامه، نقشه ی قتل شاگرد پهلوان را نیز می کشند تا پهلوان را از پا در بیاورند. اما با دخالت پهلوان، آن ها موفق به این کار نمی شوند. در نهایت و بعد از ترک کردن لوطی، زن، عاشق پهلوان می شود و ...

اما نوشین تبریزی که سال ها نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تئاتر را در کارنامه هنری خود دارد، این روزها نمایش «رومئو و ژولیت» را به قلم خود و به طراحی و کارگردانی سیما تیرانداز در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه دارد.

گروهی از بازیگران جوان تیرانداز را در این نمایش همراهی می کنند؛ صحنه ای که از دهم اردیبهشت ماه به روی تماشاگران گشوده شده و قرار است تا دوازدهم خردادماه ادامه داشته باشد.

در خلاصه این کار آمده:« یک گروه تئاتر در حال تدارک آخرین آماده‌سازی برای اجرای جنرال خود هستند. کارگردان اما با مشکلات متعددی روبرو است که باعث می‌شود مسائل شخصی و حاشیه‌ای عوامل اجرا و بازیگران مطرح شود. مسائلی که هر کدام به داستان عاشقانه رومئو و ژولیت، بی ارتباط نیست. نمایش رئال و کاراگاهی‌ست و مسائل حرفه‌ای و سختی‌های یک اجرای صحنه‌ای را نیز به مخاطب ارائه می دهد.»

تماشاخانه ملک این شب ها میزبان حسین کیانی و نمایشی کمدی از اوست؛ «جنجال بر سر سایه خر» به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی حسین کیانی اثری از فردریش دورنمات است که با گروهی از بازیگران جوان از دهم اردیبهشت ماه به روی صحنه رفته است.


حسین کیانی پژوهشکر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر سال هاست که در این حرفه نفس می کشد و نامی آشنا برای دوستداران صحنه نمایش است. کیانی در این سال ها نمایشنامه های مختلفی را نویسندگی و کارگردانی کرده و جوایز متعددی از جشنواره های تئاتر فجر و فستیوال های دیگر به یادگار دارد.

اما نمایش «جنجال بر سر سایه‌ی خر» دومین اثر روی صحنه حسین کیانی است که این شب‌ها در تماشاخانه ملک روی صحنه است. نمایشی که خروجی یک کارگاه آموزشی است و با سبکی کمدی داستان خود را روایت می‌کند. نمایشنامه اثر از فردریش دورنمات است که یکی از معروف‌ترین اثرهای او یعنی ملاقات با بانوی سالخورده طرفداران زیادی در ایران دارد و حالا این نمایشنامه دورنمات با نام محکمه‌ای بر سایه‌ی الاغ که با ترجمه بهروز قنبر حسینی و دراماتورژی حسین کیانی به تولید رسیده است، داستان مردمان شهری است که بر اثر یک اتفاق ساده و پیش‌پا‌افتاده درگیر می‌شوند و این درگیری به فاجعه منتهی می‌شود.

حالا در کنار همه این نمایش های بزرگ، به زودی و از دوم خرداد ماه در سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر پریزاد سیف که کارگردانی و بازیگری نمایش هایی چون داستان ضحاک، آواز قو و راننده چینی را در کارنامه هنری خود دارد می خواهد نمایش «خوشدلان» را به قلم و بازی سعید پورصمیمی به روی صحنه ببرد.

مسعود کرامتی، بهرام ابراهیمی، الهام پاوه نژاد، شهاب عباسیان، رضا مولایی، فرزانه زینتی و گروهی دیگر از بازیگران در کنار سعید پورصمیمی و پریزاد سیف این نمایش را بازی کنند؛ نمایشی که گریم و طراحی لباس بازیگران آن نشان از کاری تاریخی و کمدی دارد.

  • برچسب ها

    آخرین مطالب