دانا گزارش می‌دهد؛

امید تک درنای سیبری در راه ایران

کد خبر: 308874
|
15:26 - 1401/07/20
نسخه چاپی
امید تک درنای سیبری در راه ایران
امید، تک درنای سیبری هر ساله از آبان تا اسفنده ماه به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند تا دوره میانسالی خود را طی کند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  تک درنای سیبری یکی از گونه‌های مهاجر زمستان گذران بوده که همه ساله از اوایل آبان ماه تا اوایل اسفند به مدت ۴ ماه بهتالاب بین المللی فریدونکنارمهاجرت می‌کند.

«امید» جفت خود «آرزو» را حدود ۱۲ سال پیش در استراحتگاه زمستانی خود در استان مازندران از دست داده است. این پرنده سال‌هاست که مسیر پنج هزار کیلومتری پرخطر، از رود دانوب سیبری را طی می کند، از روی دریاها می‌گذرد، از قزاقستان و آذربایجان عبور می‌کند تا در نهایت به شمال ایران و تالاب فریدونکنار برسد.

درنای سیبری از گونه‌های درخطر انقراض دنیا بوده که تا به حال تلاش‌های بین‌المللی برای پیدا کردن جفت برای او به در بسته خورده و این پرنده زیبا هیچ پرنده‌ دیگری را به عنوان معشوق خود قبول نکرده است. او هر ساله زمستان در منطقه‌ای فرود می‌آید، که قبلا با جفت خود  در آنجا ایام سپری می‌کرده است.

بعد از کشته شدن یا مرگ آرزو دو محیط بان به صورت شبانه روزی از امید نگهبانی می‌کنند تا تنها باقیمانده درنای سیبری به تاریخ نپیوندد.

استقرار یک کانکس محیط بانی ویژه برای نگهبانی از "امید"

عطاله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگویی اظهار داشت: احتمال حضور دوباره «امید» تنها پرنده باقیمانده از جمعیت غربی درنای سیبری در استان مازندران وجود دارد. «امید» تنها بازمانده از آن دسته از پرندگان گونه درنای سیبری است که هنوز برای زمستان گذرانی به شمال ایران می آید. امید در ۱۶ سال گذشته که جفت خود را از دست داده است، هر سال (به جز سال ۸۸) به صورت متوالی به تنهایی برای زمستان گذرانی به حاشیه تالاب المللی فریدونکنار آمده است و پیش بینی می‌شود امسال هم در آبان ماه برای پانزدهمین سال، تنها به کشورمان سفر کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: تاریخ دقیق حضور امید در منطقه فریدونکنار بستگی بهشرایط اقلیمیو وضعیت آب و هوایی زیستگاه اصلی آن در سیبری و طول مسیر تردد او در کشورهای قزاقستان، روسیه و آذربایجان به ایران دارد، براساس پیش بینی‌ها  ۱۰ تا ۲۰ آبان در حاشیه تالاب بین الملی فریدونکنار  فرود می‌آید. امید، پرنده‌ای است که مردم منطقه به شدت به آن علاقمند هستند و حفاظت از آن برایشان اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیتحضور امید در منطقه فریدونکنارو علاقه مردم به آن، در تلاشیم که حفاظت خاصی را از این پرنده داشته باشیم. در همین راستا، یک کانکس محیط بانی را در حاشیه محل زمستان گذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار مستقر کرده‌ایم تا بتوانیم در بازه زمانی چهارماهه از  تک درنای سیبری در ایران محافظت کنیم

    آخرین مطالب