شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ریلی به سوی پیشرفت اقتصادی/ آفت دلالی سد راه اقتصاد درون‌زا است

کد خبر: 307990
|
12:49 - 1401/01/07
نسخه چاپی
شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ریلی به سوی پیشرفت اقتصادی/ آفت دلالی سد راه اقتصاد درون‌زا است
شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ریلی به سوی پیشرفت اقتصادی/ آفت دلالی سد راه اقتصاد درون‌زا است : شعار جدید امسال که نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال کشور در سال جاری هدف‌گذاری شده است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از مرآت، هر سال در نخستین لحظات سال نو، رهبر انقلاب در پیامی به عموم مردم ایران، با نام‌گذاری سال جدید، مسیر حرکت یکساله‌ی کشور را مشخص می‌کنند.

امسال نیز در اولین لحظات از شروع قرن جدید تولید با دو مختصات دانش بنیان و اشتغال آفرین به عنوان ریل حرکت سال پیشِ‌رو از سوی مقام معظم رهبری برگزیده شد که برای تولید دانش بنیان، باید شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور کلی فناوری‌های جدید در عمق صنعت و اقتصاد کشور نفوذ پیدا کنند که این خود مستلزم حرکت گسترده صنعت برای پویایی، رقابت پذیر شدن، استفاده حداکثری از منابع، دوری جستن از رانت‌های غیرمولد و شایسته سالاری است.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ پیاده نظام جبهه اقتصادی کشور

محمد کاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه در وسط معرکه جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: در ده سال اخیر مسئله تولید مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود که نامگذاری در این سال‌ها را به این مناسبت تعیین کردند تا یک بسیج ملی برای افزایش تولید ملی صورت بگیرد و منتج به اقتدار اقتصادی و ملت ایران شود. لذا امسال هم به‌نوعی مقام معظم رهبری مسئله تولید و اشتغال‌زایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان شعار سال تعیین کردند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امروزه جهان به سمت بکارگیری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان متمایل شده است، اظهار کرد: این شرکت‌ها تولیداتشان را بر اساس دانش جدید و به روز شکل می‌دهند و تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که علاوه بر رفع نیازهای داخل، در حال صادر کردن محصولات خود به خارج از کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه های علمی جزء ۱۰ کشور برتر جهان هستیم و در این حوزه‌ها باید بتوانیم به تولید ملی برسیم، افزود: دستگاه‌های اجرایی که در کشور متکفل امر تولید در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی و بازرگانی و… هستند، باید مسئولیت‌های جدیدی را برای خود تعریف کرده تا بتوانند در امر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که مقام معظم رهبری در سال جدید بدان امر فرموده‌اند به نحو شایسته‌ای عمل کنند.

انبارلویی در ترسیم اهمیت صنایع خرد دانش بنیان بیان کرد: بنگاه‌های کوچک و زود بازده پیاده نظام جبهه اقتصادی کشور هستند و رئیسی قبل از سکانداری ریاست ‌جمهوری و در سمت دستگاه قضا، شرکت‌ها و بنگاه‌های تعطیل شده را مجدداً راه اندازی کرد و اکنون در مقام اجرا، در حال رفع موانع اجرایی آن‌هاست لذا شاهد یک اراده نیرومند برای یک جهش اقتصادی در کشور هستیم.

کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه اجرایی شدن شعار امسال می‌تواند منجر به یک اشتغال‌آفرینی جدی شود، اظهار کرد: در حوزه مسکن و صنعت و کشاورزی می‌توان شاهد جهش در این عرصه بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته رهبری با حمایت از تولید در کشور باعث شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شدند و با حمایت‌های معنوی و مادی از این شرکت‌ها آن‌ها را به جایگاهی در سطح ملی و جهانی رساندند لذا به غیر از دولت و بخش‌های دولتی، بخش خصوصی و مردمی نیز مخاطب این فرمایش رهبری هستند و در سال جدید می‌توانند با اطمینان در این قلمرو هنرنمایی کنند.

 

اقتصاد دانش‌بنیان؛اقتصاد نجات‌بخش در دنیا

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مرآت در تبیین اهمیت تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یک مدل اقتصادی است که در دنیا به نام Knowledge Based Economy مطرح است و خیلی از کشورهای دنیا مثل سنگاپور یا مالزی از این مدل استفاده کرده و اقتصادشان را نجات دادند.

وی در ادامه افزود: تولید علم و جهش علمی یکی از مؤلفه‌های قدرت هستند که با داشتن نخبگان و اندیشمندان و تولید علم می توانیم در رده‌های بالای اقتصادی جهان قرار بگیریم قطعاً ارزش افزوده علم بر خام‌فروشی یکی از مؤلفه‌های تولید است یعنی با استفاده از مواد اولیه و افزودن آن به تکنولوژی می‌توان ارزش افزوده بالایی را تولید کرد. ما باید به سمت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: در حال حاضر همه جهان اذعان دارند علاوه بر مسئله نظامی و اقتصادی، مؤلفه‌ قدرت مهمی که مطرح است علم و فناوری است. اگر بتوانیم در زمینه علم و فناوری پیشرفت و برتری خود را داشته باشیم قطعاً می‌توانیم هم در زمینه نظامی و هم اقتصادی حرف اول و آخر را بزنیم.

وی با بیان این‌که حضور مردم در رواج و رونق تولید ملی بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: اگر مردم اقتصاد را از خودشان‌ بدانند و احساس کنند نفعشان در مشارکت اقتصادی است، قطعا به جای سرمایه‌گذاری‌های ربایی به سوی سرمایه‌گذاری جهت تولید متمایل می‌شوند و اگر دولت بتواند در این بخش اعتماد مردم را جلب کند، سرمایه‌گذاری‌های مؤثری اتفاق خواهد افتاد که البته لازمه‌اش بازسازی اعتماد مردم برای وقوع این امر است.

کنعانی مقدم افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً استارت آپ‌های خوبی هستند یعنی می‌توانند در تولید علم و ساختن بعضی از تجهیزاتی که می‌تواند تولید صنعتی شود، کار کنند ولی وقتی وارد تولید صنعتی می‌شوند هزاران موانع بر سر راه آن‌ها وجود دارد از جمله تأمین منابع مالی، بیمه، مالیات، نیروی انسانی و… . به همین علت سال‌هاست در دنیا بحث زنجیره‌های تولید، مطرح است که می‌توان برای این شرکت‌های کوچک از این مدل بهره گرفت تا به این روش از ورشکستی شرکت‌های دانش‌بنیان، در مرحله تولید صنعتی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه کشور ما نیازمند شکل دادن مدل توسعه اقتصادی مناسب و منحصر به خود است، اظهار کرد: این امر تاکنون بدرستی اتفاق نیفتاده؛ تا بتوان امکانات موجود را برای شکل‌گیری آن مدل مناسب به کار گرفت و از این حالت پراکنده و چند مدلی کنونی که باعث هدر رفت منابع انسانی و ظرفیت های کشور می‌شود جلوگیری کرد.

 

دلالی آفت بزرگ اقتصاد/سود دلالی رونق و جذابیت تولید را از بین می‌برد

رحمان سعادت کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با مرآت در تبیین تولید و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: علم به دنبال اقتصاد نیست بلکه علم به دنبال کشف حقایق و پدیده‌های جهان است. حوزه دانش بسیار گسترده است و بخشی از آن نمی‌تواند در حوزه تولید قرار بگیرد و یا نتیجه‌گیری از آن سالیان سال به طول خواهد انجامید اما بخشی از آن منجر به تولید اقتصادی می‌شود که آن بخش تولید و یا اقتصاد دانش‌بنیان است. به عبارت دیگر دانشی که منجر به سود آوری اقتصادی شود، اقتصاد دانش‌بنیان به حساب می‌آید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که دستگاه‌های دولتی باید با کارکردی مؤثر و با دوری از انجام امور شعاری و تبلیغاتی، اقدام به عملیاتی کردن تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین کنند، بیان کرد: برای جلوگیری از ایجاد انحراف در هدف از نامگذاری سال، بایستی در سه ماهه نخست سال جاری، اقدام به شناسایی دانش ارزش‌آفرین از لحاظ اقتصادی شود و در بقیه ایام سال این دانش را به معنی واقعی در پروسه تولید قرار دهیم. موانع را از بین ببریم و مشوق‌های لازم را ایجاد کنیم و همه ارگان‌ها بسیج شوند تا این بخش از دانشی که می‌تواند منجر به تحرک اقتصادی شود را شناسایی و در تولید بکارگیری شود.

وی همچنین افزود: آن چیزی که در طول قرنی که پشت سر گذاشتیم وجود داشته این بوده که اقتصاد ایران بیش از آن‌که تولید محور باشد، دلال محور بوده و این مسئله به عینه در اقتصاد ایران خودش را نشان داده که دلالی بیشترین سود را داشته است و این دلالی سبب شده تا تولید هیچ‌وقت آن رونق و جذابیت لازم را در ایران نداشته باشد. این مسئله سبب ضعیف‌تر و کوچکتر شدن اقتصاد ما شده است.

به گفته این کارشناس، دلالی آفت بزرگی برای اقتصاد است و امیدواریم در سال جدید به معنی واقعی با دلالی مبارزه شود.

سعادت با اشاره به اینکه باید دقت شود که هر شرکتی با فراهم آوردن تعدادی مدرک خود را دانش‌بنیان جا نزند، اظهار کرد: دولت باید در اعطای تسهیلات و امتیازات شرکت دانش‌بنیان به اشخاص دقت لازم را به عمل آورد تا با توجه به ظرفیت و فضایی که برای حمایت از صنایع و تولیدات دانش‌بنیان ایجاد خواهد شد، افراد بدون صلاحیت در این عرصه وارد نشده و زمینه رانت‌خواری ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه تولید در اقتصاد از جمله اقتصاد ایران نقش اساسی دارد و به عنوان شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی و همچنین پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود، گفت: تولید باعث عرضه بیشتر و نهایتاً منجر به کاهش تورم می‌شود که همه فعالین اقتصادی و مسئولین به دنبال این کاهش هستند و از سوی دیگر تولید بیشتر منجر به اشتغال بیشتر می‌شود که خود باعث حل معضل بیکاری خواهد شد در واقع با تیر تولید می‌توان دو هدف کنترل تورم و کاهش بیکاری را نشانه گرفت. اکثر کشورهای تأثیرگذار که در حال حاضر جزء کشورهای پیشرفته هستند، بحث تولید منشأ موفقیتشان است.

انتهای پیام/

    آخرین مطالب