افزایش خودروهای دپو شده از ۱۴۵ به ۱۷۸ هزار خودرو در ۳ ماه/ ناکارآمدی مدیریت صنعت خودرو در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا

کد خبر: 307767
|
15:36 - 1400/11/12
نسخه چاپی
افزایش خودروهای دپو شده از ۱۴۵ به ۱۷۸ هزار خودرو در ۳ ماه/ ناکارآمدی مدیریت صنعت خودرو در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا
افزایش خودروهای دپو شده از ۱۴۵ به ۱۷۸ هزار خودرو در ۳ ماه/ ناکارآمدی مدیریت صنعت خودرو در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا : دو خودروساز داخلی از ابتدای سال تاکنون به بهانه افزایش بهای تمام شده در چند مرحله، دست به افزایش بین ۳۵ تا ۶۲ درصدی در انواع تولیدات خود زده‌اند درحالی‌که با این افزایش‌ها به شرط عرضه موافقت شده و حالا در ماه‌های پایانی سال هنوز هیچ نشانی از افزایش تولید و عرضه در بازار دیده نمی‌شود و هر روز بر خودروهای دپو شده در این دو شرکت افزوده می‌شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که بر خلاف وعده‌های خودروسازان و وزارت صمت در رابطه با کاهش قیمت خودروها تا آخر سال و عرضه خودروهای دپو شده به بهانه کسری قطعات در شرکت‌های خودروسازی، و با گذشت دو ماه از آخرین زمان اعلام شده برای عرضه این خودروها، این امر محقق نشد و با اضافه شدن ۳۳ هزار دستگاه دیگر، در دی ماه تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های خودروسازان در بهمن ماه از سوی بازرسی وزارت صمت ۱۷۸ هزار دستگاه اعلام شد.


وعده عرضه ۱۴۵ هزار خودرو از مهر ماه تا کنون

این در حالی است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از بازدید معاونان و مدیران سازمان بازرسی از شرکت‌های خودروسازی، در ماه‌های گذشته اعلام کرده بود؛ با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد ۱۴۵ هزار خودرویی که در پارکینگ‌های ۲ شرکت خودروساز کشور وجود دارد تا پایان آبان‌ماه به صفر برسد، ولی اخبار جدید حاکی از این است این عدد باگذشت چند ماه کاهش که نیافته هیچ، افزایشی هم داشته است.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در این‌باره گفت: همه مردم در فضای مجازی دیدند که ما توقفگاه‌هایی داریم که هزاران خودرو در آنجا پارک شده و مردم سؤال دارند که علت آن چیست؟ همکاران ما در این زمینه بازدیدهایی از توقفگاه‌ها داشتند و از دو شرکت خودروساز بازدید کردند و با مسئولان توافق و مذاکره کردند که تا پایان آبان سال جاری تعداد خودروهایی که ادعا می‌شود دارای نقص‌اند کاهش یابد ولی به تعهد خود عمل نکردند و به تعداد آن افزوده شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: اگر این خودروها به دلیل نقص قطعه در پارک هستند چرا زمانی که قیمت خودرو افزایش می‌یابد تعداد خودرو کاهش می‌یابد. ما مدعی هستیم این‌همه خودرویی که در توقفگاه‌هاست موجب التهاب در بازار می‌شود و حبس سرمایه را در این زمینه داریم، لذا همکاران از مسئولان دو خودروساز توضیحات خواستند.

و با اشاره به این‌که مسئولان باید پاسخگو باشند گفت: اگر پاسخ قانع‌کننده نباشد مراتب به مراجع قضایی ارسال می‌شود و منتظریم که آیا به تعهداتشان عمل می‌کنند یا در غیر این صورت پرونده به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود. البته وزیر صنعت و معدن و تجارت زمان‌بندی تعیین کرده‌اند و خواهشمندم که جدی‌تر وارد عمل شوند.

افزایش خودروهای دپو شده به جای عرضه

در روزهای گذشته نیز اشکان میرمحمدی بازرس کل سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان انباشت شده است که با عزم و اراده و روحیه جهادی، امکان تأمین قطعات خودروهای ناقص دور از دسترس نیست.

بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم‌کننده برای تأمین قطعات وجود دارد.

میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تأمین مطلوب نبوده، گفت: خودروسازان این روند را این‌گونه بیان می‌کنند که مجبور به پیش‌فروش هستند، زیرا این روش فروش زیان انباشته و مشکل نقدینگی را خواهد کاست.

خودروساز‌ها قطره چکانی خودروها را عرضه می‌کنند

سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو دررابطه‌با دپوی این میزان از خودرو توسط خودروسازان گفت: خودروساز‌ها قطره چکانی خودروها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

موسوی با بیان این که مشکل همان مافیای خودروسازی است، گفت: خودرو افزایش قیمت خورد، اما با وجود تأمین نقدینگی خودروساز‌ها حتی طلب قطعه‌سازها را هم ندادند.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از مدیران خودروسازی و مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارش‌ها فقط ۱۰ درصد خودروهای انباشت شده نیاز به قطعاتی مثل چیپست دارند.
موسوی با انتقاد از سوءمدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودروسازی ناکارآمد هستند.

کمبود قطعات الکترونیکی، علت عدم تکمیل خودروها
 
 عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو نیز در واکنش به اخبار منتشره با دفاع از صنعت خودروسازی همه مشکلات را متوجه تحریم‌ها و کمبود قطعات الکترونیکی در جهان و تعطیلات کریسمس و قیمت تمام شده خودروها دانست و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۳۰ هزار خودرو عرضه کرده‌ایم و کاهش این میزان عرضه به نسبت سال‌های قبل به دلیل زنجیره تأمین قطعه بوده است.

پیرمحمدی خواستار ادامه حمایت از صنعت خودرو شد و گفت: ما تولید را کاهش ندادیم و تعدادی از خودروها را از پارکینگ‌ها خارج و تجاری کردیم و تعدادی خودروی جدید تولید و جایگزین آن‌ها شده.

وی گفت: قبلاً ۸۵ هزار خودرو در پارکینگ‌ها بود که الان به ۹۸ هزار دستگاه رسیده است و همه آن‌ها هم قطعاتی کمبود دارند که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

مسعود پروین معاون برنامه‌ریزی تولید سایپا نیز در این زمینه گفت: به دلیل بحران جهانی کمبود چیپ ست‌ها و قطعات نیمه‌هادی نظیر IC مورداستفاده در ACU، امکان تأمین و تحویل به‌موقع این قطعه را از سازندگان داخلی سلب نموده و خط مونتاژ موجود در کشور نیز به علت کمبود IC متوقف شده است.

وی توضیح داد: از انتهای سال گذشته با تداوم عدم تأمین ACU به میزان موردنیاز توسط تأمین‌کنندگان داخلی و افزایش خودروهای ناقص کف کارخانه، تأمین قطعه مذکور در دستور کارگروه سایپا قرار گرفت و با تدبیرها و روش‌های مختلف بخشی از نیاز این شرکت به این قطعه تأمین شد که در نهایت تسریع در تحویل خودروهای ناقص و عرضه بیشتر به بازار را به همراه داشت.

پروین گفت: در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا مشغول برنامه‌ریزی جهت تأمین قطعه مذکور از منابع خارجی و تولیدکنندگان داخلی است و درصورتی‌که طرف‌‎های تأمین‌کننده در زمینه ایفای تعهدات خود به‌خوبی عمل کنند، این مجموعه قادر خواهد بود تا میزان خودروهای کف پارکینگ‌ها را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضا/ناکارآمدی مدیریت صنعت خودرو

مجید کاغذ گریان کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و تعجب از زیان انباشته و کمبود همیشگی نقدینگی در این صنعت گفت: اگر بنا بر کمبود قطعه است پس چرا سایر خودروساز‌های دنیا مشکل ندارند. بخشی از قطعات خودروهای خودروساز‌های بزرگ دنیا هم وارداتی است و خودشان تولید نمی‌کنند.
 
 سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرنگارراه دانا؛ گفت: این آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو حاصل عرضه کم خودرو در بازار است.

وی گفت: در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کم شده است با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شده‌ایم و دولت باید به این نتیجه برسد که در صورت عدم توان تولید توسط تولیدکنندگان داخلی به راهکارهای دیگر جهت تأمین این کالا نیز فکر کند.

 

به گزارش خبرنگار

 راه دانا

؛ درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان مدت‌ها است که مطرح است و خودروسازان هرسال چند بار این تقاضا را در ازای افزایش تولید و عرضه مطرح می‌کنند، این در حالی است که با وجود موافقت با درخواست افزایش قیمت به‌خصوص طی سه سال اخیر، هیچ تحولی و افزایش عرضه‌ای صورت نگرفته و خودروسازان، باز به همان رویه همیشگی خود مبنی بر تزریق قطره‌چکانی خودرو و تشنه نگه‌داشتن بازار و افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها روی آورده‌اند تا جایی که این روند موجب گلایه مقام معظم رهبری در دیدار با اصحاب صنعت و تاکید ایشان بر افزایش نظارت بر این روند نیز شد، حال باید منتظر باشیم تا عملکرد دولت و خودروسازان را در زمینه سامان دهی صنعت خودرو و نحوه ارائه این خودروهای دپو شده را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

    آخرین مطالب