نوسانات نرخ ارز طبیعی نبود/ دولت از حذف ارز ترجیحی عقب نشینی نکند

کد خبر: 307564
|
15:50 - 1400/09/23
نسخه چاپی
نوسانات نرخ ارز طبیعی نبود/ دولت از حذف ارز ترجیحی عقب نشینی نکند
نوسانات نرخ ارز طبیعی نبود/ دولت از حذف ارز ترجیحی عقب نشینی نکند : یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز در دو هفته اخیر با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی نداشت، گفت: با حذف ارز ترجیحی، نرخ ارز حدود ۳۰ درصد افت خواهد کرد و پیش بینی مجله اکونومیست از نرخ دلار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محقق خواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در دو هفته اخیر هم زمان با مذاکرات برجامی ایران با ۴+۱، در بازار ارز اتفاقاتی رخ داد که بیشتر در فضای مجاری بود تا متن بازار.

ماجرا از این قرار بود که پس از ارائه پیشنهاد ایران به طرف‌های غربی، نمایندگان سه کشور اروپایی برای تصمیم گیری و نظرخواهی به کشورهای خود بازگشتند اما در داخل برخی سعی کردند از این موضوع برای ایجاد نوسانات بازار ارز استفاده کنند و با عنوان نرخ فردایی ارز هر لحظه قیمت را بالا می‌بردند و حتی نرخ بالای ۳۱ هزار تومان را مطرح می‌کردند؛ این موضوع در متن بازار فرق داشت و نرخ دلار پس از اینکه به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسید، بلافاصله نزولی شد و به محدود ۲۸ الی ۲۷ هزار تومان نزول کرد.

ورودی ارزی کشور ۱۰ برابر شده است

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد نرخ ارز، اظهار کرد: نوسانات ارزی در خود بازار نیست و این یک واقعیت است؛ یعنی عرضه و تقاضا تاثیری در این نوسانات بخصوص دو هفته اخیر نداشت و با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

وی افزود: ورودی ارزی کشور امسال نسبت به روزهای سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حدود ۱۰ برابر شده است، این تفاوت خیلی زیادی را نشان می‌دهد. همچنین آزاد سازی و استفاده از منابع بلوکه شده توسط دولت رئیسی رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کنترل نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل بهتر شد است، ادامه داد: البته در موضوع تورم کار تمام نشده و باید به سمت خشک کردن ریشه‌های تورم برویم. هر چند بخش کوچکی در خصوص تورم انجام شده و بخش بزرگ آن تداوم دارد اما وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

صعودی شدن نرخ ارز غیر طبیعی است

بهرامی تصریح کرد: همه این موارد نشان می دهد که نرخ ارز نباید صعودی شود، ولی اینگونه شد که اینجا دو مسئله وجود دارد، نخست بهب اصلی یا همان ارز ترجیحی هنوز در اقتصاد ایران خنثی نشده و دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امروز و فردا می‌کند، در حالی که یک روز هم نباید از دست بدهند.

وی تاکید کرد: افرادی که در این ۸ ماه نخست سال حدود ۱۱ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، حاشیه سودشان به تفاوت ۴۲۰۰ تومان تا نرخ آزاد است و انگیزه بسیار قدرتمندی برای دستکاری بازار دارند و تا این ارز حذف نشود، بازار سامان نمی‌یابد، حتی اگر  دفتر کار صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به میدان فردوسی منتقل شود.

این تحلیگر مسائل اقتصادی بیان کرد: برخی می‌گویند حذف ارز ترجیحی، بار تورمی دارد و عنوان می‌کنند که مثلا قیمت مرغ دو الی سه برابر خواهد شد نیز رخ نمی‌دهد و این‌ها برای ترساندن دولت است تا عقب نشینی کند.

احتمال تحقق پیش بینی مجله اکونومیست

بهرامی توضیح داد: با حذف ارز ترجیحی، نرخ ارز حدود ۳۰ درصد افت خواهد کرد همان موضوعی که مجله اکونومیست هم در گزارشی اعلام کرد که نرخ دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

وی در مورد نرخ فردایی ارز، گفت: این نرخ توسط عده‌ای خاص جریانی مطرح می‌شود تا بازار را دستکاری کنند و سعی سیگنال دهی دارند که بانک مرکزی هم در این موضوع ورود می‌کرد تا بازار فردایی نرخ ارز را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر حذف ارز ترجیحی و ایجاد نظام تک نرخی ارز، بیان کرد: با این اقدامات مشکل بازار ارز حل خواهد شد، البته زمان آقای همتی در بانک مرکزی، نرخ را چند درصد پایین‌تر از بازار تعیین می‌کرد و به نوعی این روش سیاست آن زمان بود که به آن سیاست گذاری ارزی نمی‌گویند.

گفتنی است؛ مجله سرشناس اکونومیست در ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران برای سال های آینده تا سال ۲۰۲۶پیش بینی کرده است که قیمت دلار در یک کاهش ممتد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

 

انتهای پیام/

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها