اقدامات مخرب روحانی، اقتصاد ایران را به زوال کشاند/ تصمیمات رئیس جمهور علت مشکلات اقتصادی امروز مردم است نه تحریم‌ها

کد خبر: 307111
|
16:48 - 1400/05/04
نسخه چاپی
اقدامات مخرب روحانی، اقتصاد ایران را به زوال کشاند/ تصمیمات رئیس جمهور علت مشکلات اقتصادی امروز مردم است نه تحریم‌ها
اقدامات مخرب روحانی، اقتصاد ایران را به زوال کشاند/ تصمیمات رئیس جمهور علت مشکلات اقتصادی امروز مردم است نه تحریم‌ها : عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه عملکرد دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران را تا مرز زوال کشانده که در تاریخ کشور بی‌سابقه است، گفت: دستاوردهای آقای روحانی، افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و تورم است و این مسائل هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و حاصل تصمیمات دولت بود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛درباره اظهارات روز گذشته حسن روحانی مبنی بر اینکه اگر تحریم نبود امروز نرخ دلار ۵ هزارتومان بود، اظهار کرد: به نظرم یکی از بدترین دوره‌های عملکرد اقتصادی کشور همین دوران عملکرد دولت تدبیر و امید به خصوص ۴ سال دولت دوازدهم بوده است.

 

رشد نقدینگی و تورم در سه سال گذشته هیچ ارتباطی با تحریم‌ها نداشت

وی با بیان اینکهعمده‌ترین دلیل تورم و مشکلات اقتصادی کنونی مستقیماً به تصمیمات شخص رئیس‌جمهور برمی‌گردد که افزایش قیمت ارز را با خود به ارمغان آورده است،گفت: افزایش چند برابری نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در این دوره از دستاوردهای آقای روحانی بوده که اصلی‌ترین محرک تورم در کشور است و با یک نگاه کارشناسانه به‌سادگی می‌توان به این نتیجه رسید که این مسائل هیچ ارتباطی با تحریم‌ها نداشته است.

 

دولت می‌توانست مدیریت کنترل تقاضای ارز را اعمال کند

راغفر با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز در سه سال گذشته، اذعان کرد: میزان تأثیر تحریم‌ها بر قیمت ارز بسیار ناچیز بود و نقش اصلی را سیاست‌های ارزی دولت دوازدهم داشت. اصولاً با توجه به محدودیت‌های ارزی در سال ۹۷، دولت می‌توانست مدیریت کنترل تقاضای ارز را اعمال کند و با جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری در شرایط تحریم تا حدی ثبات را به اقتصاد برگرداند که چنین نشد.

 

دولت تدبیر و امید فقط رانت ساز بود/ دستگاه قضائی رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ورود کند

به گفته این استاد دانشگاه الزهرا، نه‌تنها مدیریت تقاضای ارز انجام نشد، بلکه با ارزپاشی غیراصولی و غیر کارشناسانه توسط دولت دوازدهم به دوستان و آشنایان و ایجاد رانت بزرگی که در تخصیص ارز صورت پذیرفت، بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد کرد که قطعاً این موضوع باید از طریق دستگاه قضایی پیگیری و رسیدگی شود و این عملکرد و رانت سازی از اصلی‌ترین دلیل نابسامانی وضعیت اقتصاد در شرایط کنونی است.

راغفر ادامه داد:فساد بزرگی که از طریق توزیع ارز بخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شد و آسیبی که این رانت سازی در دولت تدبیر و امید رخ داد، در تاریخ اقتصادی ایران ثبت خواهد شد.مشکل اینجاست که این اقدامات تمامی نداشته و در آخرین اقدام جدید، این دولت بالغ بر ۳ هزار معدن را دوباره به‌صورت رانتی بین دوستان، رفقا و دست اندرکاران دولتی و حامیان دولت تدبیر و امید توزیع کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به ورود قوه قوقضائیه به ماجرای واگذاری معادن، گفت: دادستانی کل کشور فعلاً انتقال این معادن را برای بررسی متوقف کرده البته بعید است اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد، زیرا افرادی که از این رانت بهره برده‌اند از کسانی هستند که به ساختار قدرت متصل بوده و هستند و در نهایت دوباره به مردم بی‌دفاع که حقی از منابع ملی ندارند، این ظلم روا خواهد شد.

 

نقش اول مشکلات امروز اقتصاد ایران کیست؟

وی تاکید کرد: همه این‌ها بخشی از اقدامات مخرب دولت تدبیر و امید بود که اقتصاد کشور را تا مرز زوال کشانده است که در تاریخ اقتصادی کشور بی‌سابقه بود. بحرانی که امروز با آن دست به گریبان هستیم و در مشکلات امروز اقتصاد ایران، قطعاً از دولت‌های نهم تاکنون به‌خصوص دولت دوازدهم در آن نقش اساسی و اصلی را داشتند.

 

انتهای پیام/

    آخرین مطالب