تعریف روحانی از «اعتدال گرایی»

کد خبر: 46080
|
09:46 - 1392/05/14
نسخه چاپی
با توجه به پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و طرح شعار محوری اعتدال و اعتدال گرایی توسط ایشان لازم است تا به تببین این شعار در عرصه سیاسی کشور بپردازیم تا این واژه هم به سرنوشت شعار "اصلاحات" دچار انحراف نشود و به طور مشخص در افکار عمومی تعریف شود و مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از مشرق ،نام حجت الاسلام حسن روحانی و دولت او بیشتر از هر چیز دیگر به واژه «اعتدال» گره خورده است، اعتدالی که به گفته شخصیت های سیاسی و رسانه ها هنوز از سوی دکتر روحانی تبیین نشده است و نیاز است تا در عرصه سیاسی کشور توضیح داده شود.

همچنین در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) این موضوع مورد اشاره قرار گرفت و دانشجویان خواستار توضیح و تبیین «اعتدال» و «اعتدال گرایی» توسط مقام معظم رهبری شدند، که ایشان در واکنش به این خواسته دانشجویان، فرمودند: يكى از دوستان به مسئله‌ى اعتدال اشاره كردند و از من خواستند كه «اعتدال» را معنا كنم؛ چون دولت منتخب، شعار اعتدال ميدهد. به نظرم اين تكليف من نيست كه اعتدال را معنا كنم. بالاخره هر كسى يك نيتى، يك فكرى پشت سر حرف و شعارش هست. رئيس جمهور منتخبِ محترم حتماً اين كار را خواهد كرد و اعتدال را معنا خواهد كرد و عرصه براى قضاوتها باز است؛ ما هيچ كس را از قضاوت كردن درباره‌ى مطالبى كه گفته ميشود، منع نميكنيم.

رئیس جمهور یازدهم اولین گام های خود در دو مراسم تنفیذ و تحلیف که در امروز و روز گذشته برگزار شد، توضیحات مختصری را درباره واژه «اعتدال» ارائه دادند که در ادامه می خوانید.


*** حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري‌ خود که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي، سران قوا، کارگزاران نظام و سفرا و نمايندگان کشورهاي خارجي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد،«اعتدال» و «اعتدال گرایی»را اینگونه تعریف کرد:


  • اعتدالمشخصه بارز فرهنگ ايراني و اسلامي است.
  • اعتدالبه معناي عدول از اصول و محافظه‌کاري در برابر تغيير و تحول نيست.
  • اعتدالرويکردي خرد ورزانه،فعالانه و صبورانه در جامعه براي دور شدن از ورطه افراط و تفريط است و در واقع بايد گفت مسير استقرار و استمرار مردم‌سالاري ديني ازاعتدالمي‌گذرد و تحول‌خواهي نيز بر مداراعتدالمي‌گذرد.
  • اعتدالهمان مشيت الهي است که بر امت وسط بودن تاکيد کرده و مولاي آن حضرت علي (ع) فرمودند که مشيت‌تان ميانه‌روي واعتدالباشد و مقصد‌تان رشد و پيشرفت باشد.
  • عدماعتدالدر ساختار اجرايي کشور را با آسيب شناسي علمي بايد به درستي شناخت و با اصلاحات ساختاري و ظرفيت دولت در برابر جامعه تحول‌گرا آن را ارتقا داد.

*** مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و رئیس جمهور دولت یازدهم در سخنرانی خود منظور و مفهوم«اعتدال»را توضیح داد و مکررا به آن اشاره کرد.


  •  مردم شريف ايران بهاعتدال‌گراييو دوري از افراط و تفريط رأي مثبت دادند.
  •  كانون فكري و اجرايي دولت بر محوراعتدالو عقلانيت بنا خواهد شد.
  •  اعتدال‌گراييبه‌معناي توازن ميان آرمان و واقعيت و ترجيح منافع ملي بر منافع حزبي و جناحي است.
  •  اعتدال‌گراييبر اجماع ملي، قانون‌گرايي و بردباري در تعاملات سياسي تأكيد مي‌كند.
  •  بنيان اين مرام فكري و عملي، فاصله گرفتن از تخيل و توهم و تمركز بر تفكر، برنامه، شفافيت و استفاده از تخصص‌هاست. دولت تدبير و اميد نهايت اهتمام خود را به كار خواهد گرفت تا بر مبناي اهداف و روش‌هاي عقلايي و متناسب با واقعيت‌هاي موجود،اعتدالرا شالوده عملكرد و مديريت كشور قرار دهد، تهديدها را كاهش داده و فرصت‌ها را افزايش دهد.
  • اعتدال‌گراييبر اخلاق و مدارا اصرار مي‌ورزد و از طريق گفت‌وگو، تفاهم و تدوين برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت سعي خواهد نمود شكاف‌هاي اجتماعي و اقتصادي را به حداقل ممکن برساند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب