روایت سایت اصلاح طلبان از جلسه هاشمی

کد خبر: 45589
|
10:08 - 1392/05/13
نسخه چاپی
به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

میانه‌روهای مورد نظر آمریکا باید برانداز باشند!


یک شبکه خبری آمریکایی ضمن ابراز تردید در خصوص میانه‌رو بودن رئیس جمهور جدید ایران، به اوباما توصیه کرد از براندازان جمهوری اسلامی حمایت کند.

فاکس‌نیوز، شبکه خبری وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکا به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده نباید رئیس جمهور جدید ایران را یک میانه‌رو تصور کند و به جای آن باید از نیروهای برانداز در ایران حمایت کند.

فاکس‌نیوز حسن روحانی را شخصی دانسته که در جریان آشوب‌های تیر ماه 78 در تهران، خواستار اعدام دانشجویان دستگیر شده بوده و همچنین توانسته در مذاکرات هسته‌ای، بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا تفرقه ایجاد کند.

در این گزارش به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، انتخابات 24 خرداد انتخاباتی غیرعادلانه جلوه داده شده و همچنین از رئیس جمهور جدید ایران به خاطر حمایت از رئیس جمهور سوریه به عنوان خط مقدم مقابله با صهیونیسم انتقاد شده است.نویسندگان گزارش همچنین به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده‌اند از نیروهای برانداز در ایران حمایت کند.

خون قربانیان آشوب سال 88 به گردن سران اصلاح‌طلبان است

«ده‌ها نفر در خشونت‌های سال 88 کشته شدند، حداقل 22 نفر حزب‌اللهی شهید شدند. اگر بزرگان اصلاح‌طلب مصالح نظام را رعایت می‌کردند این اتفاقات رخ نمی‌داد».

حبیب‌الله عسگراولادی در مصاحبه با روزنامه مردم‌سالاری ضمن بیان مطلب فوق گفت: شما ملاحظه بفرمایید در همین انتخابات اخیر از دماغ کسی خون نیامد همه هم نتایج را پذیرفتند و به رئیس جمهور منتخب با آن که اختلاف رأی بسیار پایین بود تبریک گفتند اما چه شد که در سال 88، اختلاف بیش از 11 میلیون رأی فرد منتخب با رقیب اصلی انکار شد و فرمان شورش صادر شد؟ فرد مورد حمایت آقای خاتمی قبل از پایان رای‌گیری و قبل از شمارش آرا خود را پیروز انتخابات نامید؛ در کجای دنیا یک چنین رفتار سیاسی مورد قبول است؟ آقای خاتمی باید مردانه در این معرکه حاضر می‌شد و از جمهوریت نظام دفاع می‌کرد.

وی با بیان این که «بنده به صراحت از آقای کروبی و موسوی به عنوان برادر یاد کردم اما آنها پاسخ مرا ندادند» افزود: بنده خواستم راه را برای بازگشت آنها به آغوش پرمهر انقلاب و نظام و رهبری باز کنم اما متاسفانه هنوز تغییری نشان نداده و در موضع خود ایستاده‌اند. یک رجل سیاسی اگر اشتباه کرد باید آنقدر شجاعت داشته باشد در برابر مردم ظاهر شود و بگوید اشتباه کردم و عذر تقصیر به پیشگاه خداوند متعال ببرد.   

تصویب تحریم‌های تازه امید مذاکره با ایران را نابود می‌کند

رسانه‌های آمریکایی تصویب تحریم‌های جدید را پیامی منفی و خصمانه به ملت و دولت جدید ایران ارزیابی می‌کنند.
مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با 400 رأی موافق و تنها 20 رأی مخالف دور تازه تحریم‌های نفتی را علیه ایران به تصویب رساند و این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی پیش از این مدعی استقبال از انتخاب ملت ایران بودند!

روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: همزمان با شروع به کار روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، برخی در کنگره در پی ارسال پیام متفاوتی به تهران با تصویب تحریم‌های جدید و ایجاد فشار بیشتر بر ایران هستند. روحانی قرار است کار خود را از روز یکشنبه آغاز کند.

این روزنامه می‌افزاید: کدام رهیافت برای ترغیب ایران به قبول محدودیت‌های مورد تایید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای آن بهتر است؟ مجلس نمایندگان آمریکا با رأی‌گیری در روز چهارشنبه با اعمال تحریم‌های شدیدتر بر صنعت نفت ایران و همچنین سایر بخش‌های ضعیف اقتصاد ایران نظر خود را ابراز کرد. گرچه این اقدام به تنهایی قبل از تایید کنگره و تصویب لایحه مورد تایید خود که احتمالا در ماه سپتامبر خواهد بود جنبه اجرایی ندارد.

طرفداران یک رهیافت مسالمت‌آمیزتر با رهبری جدید ایران بر این اعتقادند که رای مجلس نمایندگان آمریکا در زمان نامناسبی ارائه شده است. این افراد نگرانند که تحریم‌های جدید با شروع به کار روحانی به عنوان دری بسته مورد ملاحظه قرار گرفته و احتمالا هر گونه امید به بهبود روابط آمریکا و ایران را نابود کند. آنها می‌گویند تحریم‌های جدید به عنوان اولین واکنش رسمی آمریکا به پیروزی روحانی مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

کریستین ساینس مانیتور ادامه می‌دهد: در عین حال، از نظر برخی دیگر اکنون دقیقا زمانی است که با توجه به این که ایران انتظار می‌رود به گفت‌وگوهای برنامه هسته‌ای با اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان برگردد این کشور را متوجه ساخت که آمریکا و غرب قصد عقب‌نشینی ندارند. مارک دبوویتز مدیرعامل اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران گفت که هیئت اجرایی اوباما بایستی به دور بعدی مذاکرات با دست بالاتر بسیار قویتری وارد شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم در تحلیل مشابهی خاطرنشان کرد: مخالفان تحریم‌های جدید در آمریکا می‌گویند این کار حامل پیغام غلط به رئیس جمهور منتخب ایران بود. برخی صاحب‌نظران سیاسی معتقدند که این رأی‌گیری دقیقا چهار روز قبل از مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران انجام می‌گیرد و از این حیث می‌تواند حامل پیامی غلط به رئیس جمهور منتخب ایران باشد که یکی از مهمترین اولویت‌های دستور کارش را ترمیم روابط با آمریکا قرار داده است.

«کیت الیسون» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت «مینه‌سوتا» و از مخالفان زمان رأی‌گیری عنوان کرده است: «ایرانی‌ها رأی‌گیری را علامتی برای اعلام دشمنی تعبیر خواهند کرد. یک کارشناس تحریم‌ها در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در این باب اظهار می‌دارد: «اکثر مردم زمان رأی‌گیری کنگره برای دور سخت تحریم‌ها علیه ایران را بسیار نامناسب می‌دانند».

نیویورک‌تایمز نوشت: بسیاری از نمایندگان طرفدار تصویب قانون تحریم ایران جزو 131 نماینده کنگره آمریکا هستند که در تاریخ 19 ژوئیه با ارسال نامه‌ای به اوباما از او خواسته‌اند از تصویب هرگونه اقدامی که رویکرد رئیس جمهور جدید ایران را زیر سؤال ببرد صرف نظر کند.

اتحاد با القاعده علیه حزب‌الله آخرین توصیه صهیونیست‌ها به نتانیاهو!

یک کارشناس صهیونیست به نتانیاهو توصیه کرد با القاعده و جبهه النصره در سوریه علیه حزب‌الله متحد شود.
به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، موردخای کیدار، پژوهشگر و عضو مرکز مطالعات بگین‌سادات در دانشگاه بار ایلان که در گذشته افسر سازمان امنیت نظامی اسرائیل بوده و به عنوان یک چهره متخصص در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی متخاصم با اسرائیل شناخته می‌شود، در مقاله‌ای که در شماره جدید مجله عبری «میرئه» نوشته، ابراز عقیده کرده که در وضعیت فعلی به سود اسرائیل است که تا آن جا که می‌تواند از شبکه القاعده و شاخه‌های آن در لبنان، به ویژه جبهه النصره حمایت کند تا در برابر حزب‌الله لبنان بجنگند چرا که پیروزی القاعده بر حزب‌الله و تسلط آن بر لبنان و سوریه تهدیدی جز تهدید تاکتیکی برای اسرائیل و غرب نخواهد بود. در نتیجه هزینه‌ای که از سوی اسرائیل برای مهار حزب‌الله پرداخت خواهد شد بسیار کمتر از هزینه‌ای است که اسرائیل خود راسا با حزب‌الله وارد جنگ شود و بخواهد آن را شکست دهد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی وی در ادامه می‌نویسد، جبهه النصره در لبنان به رغم آغاز فعالیت‌هایش علیه حزب‌الله و ارتش لبنان همچنان در مرحله نوپای حضور خود در این کشور به سر می‌برد، اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی افرادی از لبنان و فلسطین و جهادی‌هایی از دیگر کشورهای عربی به آن بپیوندند تا به این ترتیب عرصه درگیری‌های اسلامی در لبنان به وضعیتی شبیه وضعیت عراق، سوریه و لیبی تبدیل شود. انتظار می‌رود ارتش لبنان با این مجموعه وارد جنگی تمام‌عیار شود اما نتواند بر آنها غلبه کند و در نتیجه حزب‌الله وارد عمل شده و صحنه به رویارویی حزب‌الله با جبهه النصره بینجامد. به این ترتیب بدترین سناریوی جنگ داخلی در لبنان از زمان استقلال آن در سال 1943 تاکنون رقم خواهد خورد.

موردخای کیدار تصریح می‌کند: به این ترتیب فرصتی طلایی برای اسرائیل فراهم می‌شود تا بتواند با حمایت از جبهه النصره و القاعده از دست حزب‌الله که در حقیقت شاخه‌ای از قدرت ایران در مرزهای اسرائیل محسوب می‌شود، خلاص شود. اگرچه ممکن است که این درگیری به دلیل حضور پررنگ این جریان در لبنان و سوریه در آینده و خصومت اعتقادی‌ای که با اسرائیل دارد به ضرر امنیت ملی اسرائیل تمام شود اما این حقیقت را نیز باید درک کرد که در صورتی که ایران و حزب‌الله بتوانند بر این جریان برتری یابند و آنها را شکست دهند، تهدید قدرتی که آنها از این برتری به دست می‌آورند به مراتب بدتر از تهدید جبهه النصره برای اسرائیل خواهد بود. به ویژه که در این صورت جایگاه اسد نیز تقویت خواهد شد و این مساله تهدید امنیتی ملی اسرائیل را چند برابر خواهد کرد.

روایت سایت اصلاح‌طلبان از جلسه منزل هاشمی

برخی منابع رسانه‌ای از فشار بر رئیس جمهور منتخب برای حذف نام رحمانی فضلی (گزینه پیشنهادی وزارت کشور) خبر می‌دهند.
به گزارش سایت «آینده» (نزدیک به اصلاح‌طلبان و کارگزاران) سه‌شنبه شب گذشته رئیس جمهور منتخب، برای انجام مشورت‌های نهایی به منزل هاشمی رفته است. در این زمان هاشمی رفسنجانی به روحانی اظهار می‌کند که خاتمی و سید حسن خمینی نقطه نظراتی درباره کابینه دارند و سپس خاتمی و سیدحسن خمینی با حضور در منزل هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود درباره برخی افراد می‌پردازند.

حجت‌الاسلام روحانی نیز دلایل خود را بیان کرده و برخی از دلایل رسیدن به فهرست کنونی را در میان می‌گذارد.
این که این رایزنی‌ها چه میزان در تغییر فهرست کابینه موثر بوده، اخبار دقیقی در دست نیست، اما برخی احتمال می‌دهند منتفی شدن رحمانی فضلی برای وزارت کشور از نتایج این جلسه بوده است.

افراطیون پیش از این اعلام کرده‌اند به هر قیمتی که شده باید وزارتخانه‌هایی مانند کشور و علوم و ارشاد و اطلاعات را قبضه کنند یا لااقل اختیار آنها به دست افراد فاقد استقلال رأی سپرده شود تا از این طریق بتوانند خط ایجاد التهاب و تشنج و بن‌بست درون حاکمیت را پی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آریا، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که پس از به میان آمدن نام رحمانی فضلی، اصلاح‌طلبان و طیف‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی به این تصمیم حسن روحانی اعتراض کرده‌اند. پیش از این رحمانی فضلی که هم اکنون رئیس دیوان محاسبات مجلس است در مصاحبه‌ای تایید کرده بود که با او برای پست وزارت کشور رایزنی شده است.

مدافعان انتخاب رحمانی فضلی می‌گویند با توجه به نزدیکی این گزینه به علی لاریجانی و اصولگرایان تعامل مجلس و دولت برای سایر گزینه‌ها و رأی‌آوری آنها بیشتر خواهد شد ضمن این که آنها می‌گویند انتخاب گزینه اصلاح‌طلب برای این پست رأی اعتماد به همراه نخواهد داشت.

دو دستگی در مجمع روحانیون بر سر ملاقات با روحانی

در مراسم افطاری حامیان عارف، حاضران دلخوری خود را نسبت به معرفی اعضای کابینه دکتر روحانی ابراز داشتند.
مشرق نوشت: در جلسه‌ای که 11 نفر از اعضای مجمع روحانیون مبارز حضور داشتند، یکی از حاضران پیشنهاد دیدار اعضای مجمع با حسن روحانی را مطرح کرده و گفته است: «پس از انتخابات تشکل‌هایی چون جامعه روحانیت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با وی دیدار کرده‌اند اما ما حرکتی نکرده‌ایم پیشنهاد می‌کنم دیداری را با وی هماهنگ کنیم».

این پیشنهاد با مخالفت اکثر اعضا مواجه شد و یکی از اعضا مجمع طی سخنانی اعلام کرد: «دیدن روحانی رفتن یعنی مشروعیت بخشیدن به او. روحانی از نردبان اصلاحات بالا رفت اما بویی از اصلاحات نبرده است. او نیروی حاکمیت و نظام است.»

مشرق همچنین نوشت: در مراسم افطاری حامیان عارف، حاضران دلخوری خود را نسبت به معرفی اعضای کابینه دکتر روحانی ابراز داشتند و معتقد بودند زمانی که عارف از کاندیداتوری انصراف داد باید توافقنامه‌ای را با روحانی و خاتمی و هاشمی امضا می‌کردیم. پیروز این انتخابات هاشمی بود که با فشار آوردن روی خاتمی، عارف را مجبور به کناره‌گیری کردند و حالا هم بدون امتیاز دادن به وی، کابینه خود را چیده‌اند. ما باید قبل از کناره‌گیری عارف، حداقل معاون اولی و پنج وزارتخانه ‌را می‌گرفتیم و بعد به نفع روحانی انصراف می‌دادیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها