اسناد جنگ جهانی دوم روی اینترنت قرار گرفت

کد خبر: 45581
|
10:04 - 1392/05/13
نسخه چاپی
کارشناس‌ها، فعالان و حقوقدانان برای اولین بار می‌توانند به سهولت به بیش از2200 مدرک یک آرشیو نامشخص در سازمان ملل که هزاران سند علیه مجرمان جنگ جهانی دوم را در اروپا و آسیا در خود دارد، دست یابند.
 به گزارش  اسلام آباد خبر به نقل از ایسنا، تعداد زیادی از اسناد کمیسیون جنایت‌های جنگی سازمان ملل پس از توافق با این سازمان در اوایل ماه ژوئیه توسط دیوان بین‌المللی کیفری به روی اینترنت قرار گرفتند.

این اقدام با حمایت و تشویق "دان پلش"، محقق انگلیسی که در راس تلاش‌ها برای دستیابی بیشتر به این آرشیو قرار داشت، صورت گرفت. این اسناد مربوط به بیش از 10 هزار پرونده است.

مارتن نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل گفت که قرار دادن بخش نامحدودی از این آرشیو در اینترنت، دسترسی افرادی که مشغول به تحقیق درخصوص قوانین بین‌المللی کیفری هستند و همچنین محققان دیگر شاخه‌های علمی را به طور قابل توجهی به این آرشیو افزایش می‌دهد.

دیوان بین‌المللی کیفری در اکتبر سال 1943 توسط 17 کشور متفق تشکیل شد تا لیست اسامی جنایتکاران جنگی که به طور کلی شامل حدود 37 هزار نفر می‌شد را تهیه کرده و به اتهامات آنها رسیدگی کرده و از دستگیری و محاکمه آنها اطمینان حاصل کند.

دبیرخانه سازمان ملل در سال 1949 با وضع قوانینی دسترسی دولت‌ها را تنها به صورت محرمانه به این آرشیو ممکن ساخت. در سال 1987 به محققان و مورخان نیز اجازه دسترسی محدود به آرشیو داده شد.

پلش و همکارانش همچنان به دنبال دستیابی محققان به بخشی از این مدارک هستند که همچنان بایگانی بوده و شامل حدود 30 هزار پرونده اولیه ارجاع داده شده به کمیسیون جنایت‌های جنگی توسط کشورها و دادگاه‌های نظامی است.

دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که بیش از 2200 پرونده شامل 22 هزار و 184 صفحه به همراه اطلاعات تحقیقی هر پرونده به پایگاه سرویس‌های اطلاعاتی دیوان بین‌المللی کیفری افزوده شده است.

دیوان بین‌المللی کیفری هم‌چنین اعلام کرد بخشی کوچک اما گسترده از این مدارک، گزارشات محاکمه‌های جنایت‌های جنگی است که توسط کشورهای مختلف مانند استرالیا، کانادا، چین، چک و اسلواکی، فرانسه، یونان، هلند و نروژ به کمیسیون فرستاده شده بودند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب