جوان ۲۲ ساله ای که در اتاقش شهید شد

کد خبر: 43480
|
22:10 - 1392/05/08
نسخه چاپی
عکس کریستین اشبرن از پیکر شهید «محمد جابر» که در غزه توسط اسنایپر رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، جایزه نخست «ورلد پرس فوتو» را در سال ۲۰۰۵ از آن خود کرد.
به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از  تسنیم، زندگی در دوران حاضر فراز و نشیب‌های زیادی دارد، همه با هر اعتقادی به این امر اذعان دارند، اما حدود و ثغور این فراز و نشیب‌ها در جاهای مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد. مثلا خوشبختانه هیچ‌گاه به فکر کسی از ما هم خطور نمی‌کند که صبح یک روز پنجره اتاقت را باز کنی تا هوایی تازه کرده یا بیرون را تماشا کنی و در همین حین یک اسنایپر(تک‌تیرانداز)، از دوربین روی اسلحه‌اش پیشانی‌ات را نشانه بگیرد، نقطه تلاقی دو خط متقاطع دوربین را کمی بالاتر از فاصله بین دو چشمت میزان کند و به راحتی، حتی شاید هم از روی تفنن! ماشه را بچکاند و به زندگی‌ات خاتمه دهد.
 
 
احتمالا تک‌تیر‌اندازی که چنین کاری می‌کند قبل از اینکه ماشه را بچکاند نگاهی به چهره سوژه‌اش می‌اندازد و حالات روحی و ذهنی او را در ذهن خود تصور می‌کند. اینکه یک جوانی 22 ساله سوژه قرار گرفته است چه تصوری را ممکن است به ذهن اسنایپر خیالی قصه ما رقم بزند؟ شاید تا به حال فرصتی دست نداده باشد به این پرسش فکر کنیم ولی گاهی چنین اندیشه‌هایی با وجود این همه فراز و نشیب در زندگی امروز ، با آن همه تفاوت در حدود و ثغورش لازم است!
چیزی مشابه قصه بالا برای «محمد جابر داف‌الله» واقعا اتفاق افتاده است. در سال 2004 این جوان فلسطینی ساکن در غزه در 22 سالگی هنگامی که از پنجره اتاقش به بیرون نگاه می‌کرد (بدون اینکه در معرکه جنگ باشد) با گلوله اسنایپر رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسد؛ این‌ها را به استناد یک عکسی تکان‌دهنده از پیکر محمد جابر، «کریستین اشبرن» عکاس آزاد آمریکایی برای ما روشن کرد؛
 
 
کریستین اشبرن 1973 در پنسیلوانیای آمریکا متولد شد و به عنوان یک عکاس با دغدغه‌های انسان‌دوستانه در عرصه عکاسی خبری به فعالیت مشغول شد، به نقاط مختلف دنیا از جمله رومانی، فلسطین و بیشتر کشورهای آفریقایی سفر و پروژه‌های مختلفی تولید کرد، یکی از مهمترین پروژه‌های عکاسی کریستین پروژه عکس «ایدز» است که در 2004 بهترین جایزه عکاسان خبری زن کانن را برای اشبرن رقم زد.
 
دو عکس از اشبرن در سال‌های 2003 و 2005 جایزه نخست «ورلد پرس فوتو» را از آن خود کرده است. عکس اشبرن از پیکر شهید «محمد جابر داف‌الله» در سردخانه جایزه سال 2005 ورلد پرس فوتو را به خود اختصاص داد. کریستین اشبرن هم‌اکنون در نیویورک زندگی می‌کند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها