براز تردید دولت جدید بلغارستان درباره نقش حزب الله در بمب گذاری «بورگاس»

کد خبر: 42123
|
21:29 - 1392/05/05
نسخه چاپی
دولت جدید بلغارستان اعلام کرد شواهد کمی درباره نقش حزب‌الله در بمب‌گذاری اتوبوس در «بورگاس» وجود دارد و به همین دلیل اتحادیه اروپا نباید بر اساس این شواهد اثبات نشده، درباره قرار دادن حزب‌الله در لیست سیاه تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت بلغارستان، امروز، چهارشنبه اعلام کرد که که تنها یک نشانه‌ دارد که «حزب‌الله» لبنان احتمالاً پشت بمب‌گذاری‌ مرگبار اتوبوسی بود که در این کشور در ماه ژوئیه رخ داد و این نشانه هرگونه اقدام اتحادیه اروپا برای قرار دادن این گروه در لیست تروریستی را توجیه نمی‌کند.

دولت جدید سوسیال بلغارستان از اتهاماتی که دولت پیشین میانه‌رو این کشور عقب‌‌نشینی کرد مبنی بر آنکه حزب‌الله در حمله به اتوبوس در بلغارستان که به کشته شدن پنج توریست اسرائیلی و یک راننده بلغار مطرح در شهر «بورگاس» منجر شده بود، مشارکت داشته است.

«کریستین ویجینین» وزیر خارجه بلغارستان که دولتش هفته گذشته صدارت را به دست گرفت به رادیو ملی «بی ان آر» گفت: مهم است که تصمیم اتحادیه اروپا تنها بر اساس بمب‌گذاری بورگاس نباشد زیرا فکر می‌کنم که شواهدی که ما در دست داریم، صریح نیست.

وی ادامه داد: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آنکه احتمال دارد حزب‌الله پشت این حمله باشد اما ما نمی‌توانیم بر اساس اطلاعات غیرمستقیم تصمیماتی با پیامدهای مهم برای اتحادیه اروپا اتخاذ کنیم. اگر ما گواه جدی و کافی از دیگر پرونده‌ها داشته باشیم در حمایت از چنین تصمیمی تردید نخواهیم کرد.

حزب‌الله هرگونه مشارکت در بمب‌گذاری بورگاس را رد کرده است.

ویجینین اعلام کرد که بلغارستان تحقیقات خود را در زمینه بمب‌گذاری بورگاس تکمیل می‌کند و اطلاعات خود را در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.

درخواست انگلیس برای قرار دادن حزب‌الله در لیست سیا در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با مخالفت روبرو شد و برخی دولت‌ها ابراز نگرانی کردند که چنین اقدامی بی‌ثباتی در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

برخی دیپلمات‌های اعلام کرده‌اند که چنین اقدامی (قرار دادن حزب‌الله در لیست سیاه)، ارتباط اتحادیه اروپا را با لبنان که حزب‌الله بخشی از دولت ائتلافی است با مشکل دچار می‌کند.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، کابینه پیشین بلغارستان که یکی از حامیان واشنگتن بود، از دولت‌های اروپایی خواست تا موضع سخت‌تری در قبال حزب الله اتخاذ کند و حزب‌الله را به نقش داشتن در بمب‌گذاری بورگاس متهم کرد اما سوسیال‌ها که در آن زمان در جنبش مخالفان قرار داشتند، دولت راست میانه وقت بلغارستان را متهم کردند که بدون شواهد حزب‌الله را به مشارکت در این حمله متهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت‌های اتحادیه اروپا درباره پیشنهاد قرار دادن حزب الله در لیست سیاه، اواخر ماه جاری به بحث خواهند نشست.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد