روایتی جدید از تهدید روحانی توسط آمریکا

کد خبر: 42106
|
21:18 - 1392/05/05
نسخه چاپی
چند روز بیشتر تا مراسم تنفیذ و بعد از آن تحلیف رییس جمهور منتخب باقی نمانده و نمایندگان کنگره امریکا از این فرصت بهترین بهره را برای تهدید دولت جدید ایران استفاده می‌کنند.
به گزارش مشرق به نقل از رجا،  امریکایی‌ها که این روز‌ها به شدت به اوباما انتقاد دارند که چرا از فرصت انتخابات سال ۸۸ ایران و نا‌آرامی‌های بعد از آن برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده لازم را نکرده است، امروز نیز با وجود اینکه امید دارند روی کار آمدن دولت جدید منجر به تعلیق غنی سازی در ایران شود، از همین حالا برای حجت الاسلام روحانی و تیم سیاست خارجی او خط و نشان می‌کشند.

کار‌شناسان امریکایی بار‌ها بعد از انتخابات به اوباما توصیه کردند اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران را برای مدتی به تعویق بیاندازد تا بتواند با در پیش گرفتن راهکار دیپلماتیک به توافقی با ایران در زمینه برنامه هسته ای‌اش دست یابد اما نمایندگان کنگره ترجیح می‌دهند بدون توجه به این توصیه‌ها، همچنان از روش تحریم‌ها و تهدید و ارعاب کار خود را به پیش ببرند.

گرچه به تازگی تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره به همراه ۱۸ تن از اعضای جمهوری خواه مجلس در نامه‌ای به اوباما از او خواستند لحن ملایم تری نسبت به ایران بگیرد اما رفتار دو گانه نمایندگان و اختلافات موجود در کنگره و کاخ سفید باعث نمی‌شود طرحی جدید برای تحریم‌های تازه‌تر به کنگره و کاخ سفید ارائه نشود.
روزنامه هاآرتص چند روز پیش، از تلاش امریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران نوشت و مدعی شد: مجلس نمایندگان امریکا هفته آینده قانونی را به تصویب می‌رساند که هدف آن کاهش توانایی ایران در هرگونه صادرات نفت است.
 
بر اساس این گزارش انتظار می‌رود بعد از تایید این قانون در کنگره در ماه اوت، مجلس سنا نیز آن را تایید کند. لایحه جدید تحریم‌ها از رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد از طریق قدرت و اختیاری که به واسطه قانون «اعمال قدرت اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی» استراتژی‌ای را اتخاذ کند که باقی مانده صادرات نفت ایران را که حدود یک میلیون بشکه در روز است را نیز قطع کند.
 
بر اساس این قانون، بعد از یکسال، معافیت‌های اعطا شده به کشورهایی نظیر چین، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی که همچنان به واردات نفت از ایران می‌پردازند، لغو شده و شرکت‌هایی که با ایران تجارت کنند از این پس باتحریم‌های اقتصادی امریکا مواجه خواهند شد.
 
امریکایی‌ها معتقدند ظرفیت جایگزین لازم در بازارهای جهانی برای جایگزینی نفت ایران وجود دارد. لیبی به میزان صادرات نفت قبل از دوران انقلاب خود در سال ۲۰۱۱ بازگشته و عربستان سعودی نیز آماده است با افزایش ظرفیت تولید خود از دو میلیون بشکه به دو و نیممیلیون بشکه نفت، به مشتریان ایران، نفت بفروشد.
 
با این اقدام البته چین تنها کشوری است که بزرگ‌ترین ضرر اقتصادی را متحمل می‌شود. ایران همچنان سومین منبع واردات نفت چین بعد از عربستان سعودی و آنگولا است و شرکت‌های چینی به طور صریح از افزایش تحریم‌ها علیه ایران و سفارش نفتی گرفتن از ایالات متحده اعتراض کرده‌اند. اما این شرکت‌ها نیز بر اساس قانون جدید تنها ۱۴ ماه وقت دارند که اعلام کنند به روابط اقتصادی با ایران ادامه می‌دهند و یا امریکا.
 
طرح جدید مجلس نمایندگان امریکا، دیگر نقاط ضعف اقتصادی ایران را نیز هدف قرار داده است مثل ذخایر ارزی ایران که تاکنون به یورو تبدیل شده است. تغییر این ارز‌ها و تبادل آن‌ها طی چند سال گذشته توسط بانکهای چینی امکان پذیر بوده است و این لایحه تلاشی برای از بین بردن توانایی این بانک‌ها در انجام این عمل و یا قطع ارتباط آن‌ها با شرکای تجاری ایالات متحده است.
 
این لایحه به زعم نمایندگان مجلس امریکا پاسخی به انتخاب حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران است که شعار انتخاباتی‌اش آشتی با غرب بوده است. مقامات و کار‌شناسان امریکایی معتقدند روحانی قدرت و اختیار لازم برای تصمیم گیری در امور خارجی و برنامه هسته‌ای ایران را ندارد و این رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ایست که مسئول مستقیم تصمیم گیری درباره برنامه هسته‌ای کشور است.
 
با این حال یکی از اعضای مجلس نمایندگان که در تهیه این طرح نیز همکاری داشته است معتقد است با وجود تمام تحریم‌ها اگر ایران بخواهد به غنی سازی اورانیوم در راستای برنانمه هسته‌ای خود سرعت ببخشد هیچ تحریمی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد.
 
تهدید رییس جمهور منتخب ایران برای در پیش گرفتن رویه ملایم‌تر نسبت به درخواست‌های امریکا و متحدان اروپایی‌اش اما به همین جا ختم نمی‌شود و یکی از نمایندگان جمهوریخواه مجلس سنا نیز در گفت‌و‌گویی اعلام کرده است باید به رییس جمهور جدید ایران نشان داد که گزینه نظامی واقعا در دستور کار امریکا است.
 
سناتور لیندسی گراهام روز سه شنبه گفت می‌خواهد طرحی را در مجلس سنا تهیه کند که اگر هیچ چیز تا پایان سال درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرد، دولت امریکا اجازه حمله به ایران را داشته باشد.
 
وی که در جلسه‌ای با گروه اتحاد مسیحیان برای اسراییل اضافه کرد: «اگر سپتامبر و اکتبر امسال آمد و هیچ تغییری در برنامه هسته‌ای ایران رخ نداد، من راه حلی پیشنهاد می‌دهم و طرحی ارائه می‌کنم که به دولت اجازه می‌دهد به ایران حمله نظامی کند.»
 
وی ادامه داد: «تنها راه برای متقاعد کردن ایران به دست برداشتن از برنامه‌های هسته ای‌اش این است که برای او روشن کنیم که می‌خواهیم حمله نظامی کنیم. چرا که این آخرین کارت بازی ما در این بازی خطرناک است»

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد