یک نماینده پارلمان لبنان در گفت‌وگو با فارس:

حزب الله حذف شدنی نیست

کد خبر: 40639
|
21:52 - 1392/05/02
نسخه چاپی
یک نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد: اتحادیه اروپا به دلیل نیاز به حزب‌الله حاضر شده تنها شاخه نظامی را در لیست سیاه قرار دهد و منافع این اتحادیه ایجاب می‌کند که کانال‌های ارتباطی‌اش را همچنان حفظ کند.
«جمال طقش» نماینده پارلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، گفت: تصمیم اتحادیه اروپا با تلاش آمریکا و اسرائیل در راستای فشار مستقیم به مقاومت اتخاذ شده است و به نظرم این تصمیم جز یک کاغذ چیز دیگری نیست.

طقش ابراز داشت: این تنها نشان داد که آمریکا چقدر تأثیر بر سیاست اتحادیه اروپا دارد تا آن را به مقابله با مقاومت وارد کند.

وی با اشاره به اینکه حزب‌الله حضوری قدرتمند در دولت و پارلمان طی 20 سال گذشته داشته است و اروپایی‌ها نمی‌توانند برای مقابله با حزب‌الله آن را از فضای سیاسی لبنان حذف کند، گفت: نیروهای اروپایی در قالب نیروهای سازمان ملل حضور دارند و منافعی در لبنان دارند که قطعاً از بی‌ثباتی در لبنان نگران می‌شوند.

نماینده پارلمان لبنان افزود: این چیزی جز یک کاغذ نیست که حزب‌الله را محکوم می‌کند و حزب الله هرگز در هیچ اقدام تروریستی در اروپا دست نداشته است.

وی گفت: این تصمیم(درج نام شاخه نظامی حزب الله در لیست تروریست) هرگز بر حضور حزب‌الله در سوریه و لبنان تأثیری نخواهد داشت و بر نقش حزب‌الله در جنگ بین‌المللی که علیه مقاومت آغاز شده نیز تأثیری ندارد.

جمال طقش تاکید کرد که حزب‌الله همچنان در جایگاهی که باید باشد، باقی خواهد ماند و تنها این تصمیم در سطح رسانه‌ای محکوم خواهد کرد و در سطح عملی این تصمیم بر قدرت حزب‌الله اثر ندارد.

وی درباره تقسیم حزب الله به دو جناح سیاسی و نظامی بر اساس تصمیم اخیر اتحادیه اروپا نیز گفت: این تقسیم‌بندی اشتباه و چالش‌برانگیز است، حزب‌الله جناح نظامی و جناح سیاسی ندارد.

این کارشناس لبنان با اشاره به اینکه آمریکا از سال‌ها قبل حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است، افزود: اتحادیه اروپا با این تصمیم که حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد مخالف بوده است و حالا تحت فشار آمریکا وادار شد تا شاخه نظامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا به دلیل نیاز به حزب‌الله حاضر شده تنها شاخه نظامی را در لیست سیاه قرار دهد و منافع اتحادیه اروپا ایجاب می‌کند که کانال‌های ارتباطی همچون دیدار با نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان ادامه یابد.

طقش افزود: به عنوان نمونه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته با سفر به لبنان با تعدادی از نمایندگان پارلمان از جمله نمایندگان حزب‌الله دیدار داشت.

وی درباره آینده رابطه حزب‌الله با اتحادیه اروپا نیز گفت: ما منافع مشترکی با اروپایی‌ها نداریم ولی زمانی که حزب‌الله به عنوان یک قدرت در دولت و پارلمان حضور دارد و اروپا هم به وجود لبنان و رابطه با آن از طریق حفظ کانال‌های ارتباطی نیاز دارد پس کانال‌های ارتباطی حفظ خواهد شد. 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد