"بژی" بخور و نمیر

کد خبر: 40321
|
12:33 - 1392/05/02
نسخه چاپی
"بژی" بخور و نمیر
ما در کرمانشاهان به غیر از کوه های بلند و چشمه های روان و رودهای جاری، به جز دشت های سرسبز و زمین های حاصلخیز و آدمهای مهربان و مهمان نواز چیزهای دیگری هم داریم.
ما در کرمانشاهان به غیر از کوه های بلند و چشمه های روان و رودهای جاری، به جز دشت های سرسبز و زمین های حاصلخیز و آدمهای مهربان و مهمان نواز چیزهای دیگری هم داریم.

مثلا لباس های رنگارنگ محلی، گیوه و روغن کرمانشاهی، کاک و نان برنجی و نان خرمایی که مسافران و مهمان های استان های دیگر بسته بسته از آنها می خرند و سوغات می برند.

یک شیرینی دیگر هم داریم، که زن ها می نشینند و خمیرش را آماده می کنند و دانه دانه با دست قالب می گیرند و سرخ می کنند.

"بژی" هم در شادی هایمان هست و هم در عزا، بژی را هم همراه عروس به خانه داماد می فرستند و هم به پسری که به سربازی می رود به عنوان آذوقه می دهند و این روزها که هر روز سحر و غروب سفره سحری و افطاری در خانه ها پهن می شود "بژی" جز جدایی ناپذیر آن است.

معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص تاریخچه این شیرینی محلی گفت: بژی در استان کرمانشاه پیشینه ای طولانی دارد و می توان گفت قدمت آن به حدود هزار سال پیش باز می گردد.

نصرت اله سپهر اظهار داشت: بژی به معنی "زندگی کن" می باشد و کاربرد آن برای نام این شیرینی محلی به این صورت است که از این شیرینی بخور تا نمیری.

وی بژی را شیرینی محلی و غذای سنتی مناطق عشایری و روستایی استان کرمانشاه دانست و ادامه داد: این افراد در مسافرت های طولانی و یا زمان کوچ خود این شیرینی را همراه می بردند و از ان استفاده می کردند.

به گفته معاون صنایع دستی کرمانشاه، بژی شیرینی است که هم فرد را سیر می کند و هم دیر فاسد و خراب می شود و همچنین به راحتی و در همه فصل های سال می توان آن را تهیه کرد و از همین رو برای تغذیه در سفر کاربرد فراوانی داشته است.

سپهر افزود: بژی در آیین های سنتی و مراسم خاص کرمانشاهیان نیز جایگاه ویژه ای داشته و آن را همراه با عروس از ایلی به ایل دیگر می فرستادند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از بژی به عنوان سوغات محلی، استفاده به عنوان آذوقه همراه سرباز، مصرف آن در همنشینی ها و دور هم جمع شدن ها از دیگر کاربردهای این شیرینی محلی است.

 معاون صنایع دستی استان معتقد است، بژی با این شکل و شیوه پخت در هیچ استان دیگری از کشور وجود ندارد و مختص کرمانشاه است.

سپهر با اشاره به شیوه پخت بژی هم یادآوری کرد: بخش عمده روش پخت آن بستگی به فردی دارد که آن را می پزد، اما مواد اصلی تشکیل دهنده آن آرد گندم یا ذرت، شیر، شکر و برحی گیاهان خشک مثل رازیانه و ازبویه است.
 
منبع: ایسنا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد