۱۰ ریسک بزرگ در تجارت

کد خبر: 40308
|
12:22 - 1392/05/02
نسخه چاپی
در جهان امروز ریسک در تجارت انکارناپذیر است و نمی‌توان بعضی از ریسک‌ها را بیمه کرد.
به گزارش مشرق به نقل از تراز، ریسک در کسب و کار امروزه پیچیده‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌ترشده‌است. مدیریت این خطرها و کاهش آن‌ها یک ضرورت مهم برای تجارت محسوب می‌شود.در این‌جا به بررسی ریسک‌ها و خطرات غیرقابل پیش‌بینی که سازمان‌ها، بیشترین ترس را از آن‌ها دارند، می‌پردازیم.این گزینه‌ها بر اساس اطلاعات شرکت بررسی مدیریت ریسک "Aon Plc" در آوریل ۲۰۱۳ می‌باشد.

۱.اقتصاد ضعیف

ضعف در اقتصاد‌ می‌تواند بر تجارت بیشترین تاثیر را داشته باشد.
چین در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳،  با کاهش رشد تولید ناخالص داخلی‌ به ۷.۷ درصد، که از مقدار ۷.۹ درصدی در سه ماهه آخر سال گذشته نیز کمتر بود، روبه‌رو شده‌است.این امر تجارت و کسب و کار این کشور را تحت تاثیر قرارداده‌است.
یا ژاپن نگران تضعیف ین و تاثیر آن بر رقابت‌های صادراتی این‌ کشور و درنتیجه کاهش رشد خود می‌باشد.
روسیه و برزیل نیز کاهش رشد در کشورهای خود را پیش‌بینی می‌کنند.

۲.خطر مقررات

ایجاد یک قانون جدید در زمینه تجارت می‌تواند ریسک زیادی برای شرکت‌ها محسوب شده وآنان را ملزم به ایجاد تغییرات زیادی در ساختار و رفتار شرکت بکند، برای مثال در کشورهای آمریکایی و اروپایی با بحران‌های مالی، نظارت ها افزایش داشته و تنظیم مقررات و خط مشی برای تجارت‌ها افزایش یافته است.

۳.افزایش رقابت

افزایش رقابت و اضافه شدن گروه‌های جدید در تجارت مورد نظر،‌ درصد ریسک را افزایش داده و شرکت‌ها را مجبور به تلاش بیشتر می‌کند.

۴.صدمه به اعتبار

فساد مالی و یا تخریب یک شرکت توسط رسانه‌ها می‌تواند یک شرکت را نابود کند.
برای مثال شرکت مک دونات بعد انتشار مطالبی مبنی بر ارزش غذایی کم محصولات غذایی خود،  مجبور به تغییر منو و ارائه غذاهای سالم تر شد.

۵.عدم جذب استعدادهای درخشان

نیروی کار مناسب تاثیر زیادی در کارکرد شرکت و افزایش بازده و موفقیت آن دارد.برای جذب افراد با استعداد شرکت‌ها باید دستمزد و کار مناسب وامکانات بیشتری برای افراد فراهم کرده تا بتوانند آن‌ها را در رقابت از سایر شرکت‌ها جذب کنند.
 شرکت گوگل با تامین امکاناتی مثل فضای مناسب و غذای رایگان و دیگر موارد سعی در جذب و نگهداری استعدادها دارد.

۶.شکست در نوآوری

گاهی نوآوری وابتکارات انجام شده در یک تجارت می‌تواند اثر مثبت داشته‌باشد.اما گاهی این اثر منفی شده و ضربه سنگینی را بر تجارت وارد می‌کند.

۷.وقفه در کسب وکار

حوادث پیش‌بینی نشده طبیعی و انسانی، مثل قطع طولانی مدت برق در کشورهایی مثل برزیل و هند، می‌تواند اثر فلج‌کننده بر تجارت و کسب و کار بگذارد.به گزارش شرکت Aon ،‌۸۰ درصد شرکت هایی که در عرض یکماه نمی‌توانند از این نوع بلایا نجات پیدا کنند، آن تجارت را رها می‌کنند.

۸.ریسک در قیمت کالا

خبر خوب این است که این نوع از ریسک عمدتا قابل بیمه است، اما خبر بد این است که شرکت‌هایی که به منابع طبیعی وابسته هستند باید در تعیین قیمت خود در بازار کالاهای فرار بسیار محتاط عمل کرده تا متضرر نشوند.

۹.جریان وجوه نقد و ریسک نقدینگی

تغییرات موجود در بازار انکار ناپذیر است.گاهی بازار بسیار مناسب است و فردای آن بانک‌ها اعلام کمبود نقدینگی می‌کنند.
این نوع خطر در سطح جهانی در حال افزایش است.

۱۰.ریسک‌های سیاسی

مردم فکر می‌کنند که کشورهای کوچک مثل یونان نمی‌توانند بر بازارهای جهانی خلل وارد کنند،‌اما این اتفاق در سال ۲۰۰۹ افتاد.بعد‌از آن ایرلند، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا نیز رخ‌دادند.اعتراضات مردم علیه سیاست ریاضت اقتصادی و تشدید قیمت نفت در خاورمیانه یک ریسک بزرگ در بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد