مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

ربایش کارمند ایرانی سفارت در یمن

کد خبر: 39867
|
15:15 - 1392/05/01
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت امور خارجه، دولت یمن را مسئول حفظ جان دیپلمات ایرانی ربوده‌شده در صنعا دانست و گفت: سفارت ایران در این زمینه در تماس نزدیک با مقامات امنیتی یمن است.
به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه امور کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران میلاد امام حسین مجتبی را تبریک گفت.

* اتحاد ملی و انسجام داخلی مصر خواسته ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش شرط اخوان المسلمین مبنی بر آزادی مرسی برای خروج مصر از بحران، با بیان اینکه ما مواضع خود را در مورد تحولات مصر به صورت روشن بیان کردیم، گفت: ما خواستار اتحاد ملی و حفظ انسجام از طریق گفت‌وگو بین همه جناح‌های سیاسی در مصر هستیم.

عراقچی افزود: امیدواریم با درایتی که رهبران مصر و اخوان دارند گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف به نتیجه منجر شده و شاهد بازگشت آرامش و ثبات به مصر باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش مهم مصر در تحولات منطقه به گفت‌وگوی تلفنی دیروز صالحی با همتای مصری پرداخت و افزود: در این گفت‌وگو بر حفظ انسجام ملی در مصر و اینکه بتوان به مشورت‌ها و همکاری‌های خود با دولت مصر در خصوص مسائل مهم منطقه بویژه تحولات سوریه و فلسطین ادامه دهیم، تاکید شد که مورد استقبال وزیر خارجه مصر قرار گرفت.

* تماس سفارت ایران با مقامات امنیتی یمن/ دولت یمن مسئول حفظ جان دیپلمات ایرانی

عراقچی در مورد دیپلمات ربوده شده در یمن گفت:‌هنوز خبر جدیدی در این زمینه نداریم، پیگیر هستیم و سفارت ایران در صنعا در تماس نزدیک با مقامات امنیتی یمن است.

وی با اشاره به احضار کاردان یمن به وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما دولت یمن را مسئول حفظ جان این دیپلمات می‌دانیم و امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌دهند شاهد آزادی هر چه سریع‌تر نیکبخت باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت القاعده در ربایش این دیپلمات ایرانی نیز گفت: هیچ خبر تائید شده‌ای در این زمینه نداریم و من این اخبار را تائید نمی‌کنم.

*توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته است

خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تغییر روند بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی تصریح کرد هیچ توافق جدید با آژانس صورت نگرفته است.‌

وی ادامه داد: مذاکرات درباره یک چارچوب همکاری جدید آغاز شده بود که هنوز به سرانجام نرسیده و ما در قالب تعهدات پادمانی و بین‌المللی خود در چارچوب NPT کماکان آماده همکاری با آژانس هستیم و فراتر از این چارچوب را قبول نداریم.

*همه به جز آمریکا و اسرائیل به مراسم تحلیف روحانی دعوت شده‌اند

یکی از خبرنگاران درباره حضور یکی از مقامات عالیرتبه امارات در مراسم تحلیف حسن روحانی سؤال کرد که عراقچی در پاسخ با بیان اینکه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب 13 مرداد ماه در مجلس برگزار می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد که از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آید که این امر مرسومی در دنیاست.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه ما از همه کشورها به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی که به عنوان کشور موجودیت آن را قبول نداریم، برای حضور در این مراسم دعوت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال خوبی بخصوص از سوی کشورهای منطقه در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: پس از انجام جمع‌بندی در این زمینه اسامی کشورهای شرکت کننده را اعلام می‌کنیم. اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در این زمینه حدس و گمانه‌زنی است و هیچ کدام را تائید نمی‌کنم.

*باغ قلهک

عراقچی درباره پیگیری‌ها در زمینه باغ قلهک خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها توسط قوه قضائیه انجام می‌شود و هنوز چیزی از قوه قضائیه به ما ابلاغ نشده است.

*انگلیس هم دعوت شده

وی در خصوص دعوت از مقامات انگلیسی برای حضور در مراسم تحلیف روحانی اظهار داشت:‌ما در دعوت‌های به عمل آمده استثنا قائل نشدیم و از همه کشورهای اروپایی دعوت کردیم، البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه بود و مراسم تحلیف با حضور کشورهای منطقه و دوست برگزار خواهد شد.

* اقدام غیرحرفه‌ای و جانبدارانه اتحادیه اروپا

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی این اقدام را کاملا غیرحرفه‌ای و جانبدارانه خواند و به موضع‌گیری صالحی در این زمینه اشاره کرد.

وی این اقدام را علیه ملت شریف و مقاوم لبنان برشمرد و افزود: حزب‌الله بخشی از ساختار سیاسی لبنان است که در عرصه سیاسی و اجتماعی این کشور حضور دارد و مورد احترام و پذیرش مردم لبنان، منطقه و جهان اسلام می‌باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مقاومت مشروع حزب‌الله در مقابل رژیم صهیونیستی همواره توسط مردم لبنان، منطقه و جهان اسلام ارج گذاشته شده، اظهار داشت: قرار دادن نام این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی کاملا نسنجیده و بسیار عجیب از سوی اتحادیه اروپا بود.

عراقچی اضافه کرد: اگر اتحادیه اروپا در جنگ جهانی حضور داشت گروه‌هایی که با نازیسم و فاشیسم مبارزه می‌کردند نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد؟

وی گفت: ما این عمل را تقبیح می‌کنیم و این اقدام هیچ تغییری در ماهیت حق‌طلبانه و مبارزه حزب‌الله ایجاد نمی‌کند.

عراقچی عنوان کرد: این اقدام اتحادیه اروپا که در راستای منافع رژیم صهیونیستی صورت گرفته، تنها به پیچیده‌تر شدن بحران در خاورمیانه منجر می‌شود و به ایجاد آرامش در این منطقه حساس کمک نخواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا در این تصمیم تجدید نظر کند.

*ملاک ما گفتار و سخنان زیبا نیست/ تغییر عملی در سیاست‌های آمریکا

وی درباره تصمیم کنگره آمریکا در به تاخیر انداختن تحریم‌های سالانه علیه ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: این اقدام با نامه‌ای که تعدادی از اعضای کنگره آمریکا برای تعامل بهتر با جمهوری اسلامی نوشته است، همزمان شد. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع‌بینی بیشتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مردم آمریکا هزینه اقدامات و سیاست‌های مخرب دولت آمریکا و گرایشات تندرو در کنگره را به کرات پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: مردم آمریکا همواره خواهان تغییر در این سیاست‌های مخرب بودند و امیدواریم این حرکت با اقدامات عملی همراه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه معیار و ملاک ما گفتار و سخنان زیبا نیست، خاطرنشان کرد: معیار ما تغییر در رفتار و رویکردهاست. اگر این حرکت با اقدامات عملی برای جبران سیاست‌های غلط گذشته و تصحیح مسیر فعلی صورت گیرد، می‌تواند به کاهش تنش‌ها و شروع فضای جدید کمک کند.

*دولت عربستان مسئول حفظ امنیت حجاج

عراقچی درباره ضرب و شتم یکی از نمایندگان مجلس توسط افراد ناشناس در عربستان با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی در ریاض در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان در این زمینه است و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام از نظر ما مورد قبول نیست و ما دولت عربستان را مسئول حفظ امنیت همه حجاج می‌دانیم.

وی ادامه داد: اینکه گروهی به نماینده مجلس ایران حمله کند، مسئولیت دولت عربستان را بیشتر می‌کند.

*گمانه‌زنی درباره تیم هسته‌ای جدید تأیید نشد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده در یک روزنامه سعودی درباره تیم جدید هسته‌ای ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود عنوان کرد: هیچ گمانه‌زنی در این زمینه را تائید نمی‌کنم و این اخبار صحت ندارد. همه ما منتظر هستیم که آقای روحانی مسئولیت خود را بعد از مراسم تحلیف و تنفیذ آغاز کندو بعد از مشخص شدن اعضای کابینه، مذاکره کنندگان نیز مشخص خواهند شد.

*پناهجویان ایرانی در استرالیا

عراقچی درباره پناهجویان ایرانی در استرالیا خاطرنشان کرد: این داستان غم‌انگیز و طولانی است که متاسفانه در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم و تعدادی از هموطنان و عمدتا جوانان فریب ادعای قاچاقچیان انسان را خورده و به امید رسیدن به موقعیت و امکانات بهتر در استرالیا، سعی کرده‌اند ورودی غیرقانونی داشته باشند که قاچاقچیان انسان با دریافت مبالغ هنگفت آنها را به استرالیا ببرند.

وی توضیح داد: یکی از این مسیرها از طریق اندونزی است که این افراد را سوار بر کشتی‌هایی می‌کنند که از ایمنی و امنیت برخوردار نیست و بیشتر از ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی دیپلماسی وزارت خارجه ادامه داد:‌ دو حالت پیش می‌آید یا کشتی‌ها دچار امواج دریا می‌شوند و به دلیل اینکه فرسوده هستند و بیش از ظرفیت مورد استفاده قرار گرفتند غرق می‌شوند. دولت اندونزی و استرالیا تمام تلاش خود را برای نجات حادثه‌دیدگان انجام دادند ولی تعداد زیادی غرق شده و متاسفانه جنازه‌ برخی از آنها پیدا نشده است.

وی در توضیح حالت دوم گفت: افرادی که به استرالیا می‌رسند نیز در کمپ‌های پناهندگان نگهداری می‌شوند و اخیرا دولت استرالیا این افراد را به جزایر دورافتاده فرستاده که غالبا فراموش می‌شوند. پناهجویان ایرانی و غیرایرانی در جزیره مائورو بعد از بلاتکلیفی سر به شورش و عصیان گذاشتند و با مردم و مقامات درگیر شده‌اند که ما از این که چه تعداد از آنها ایرانی بوده‌اند و چه تعداد مجروح و کشته شده‌اند خبر دقیقی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این اقدام دغدغه و دردسری برای ایران، اندونزی و استرالیا بوده، خاطرنشان کرد: چندین دور مذاکرات کنسولی به صورت دوجانبه و برای جلوگیری از تبعات منفی این قضیه بین سه کشور انجام شده است.

عراقچی با اشاره به لغو صدور ویزا به اتباع ایرانی در فرودگاه اندونزی خاطرنشان کرد: ما به مشورت‌های خود با دولت‌های استرالیا و اندونزی ادامه می‌دهیم که جلوی این پدیده را بگیریم.

وی از نهادهای کشور بخصوص رسانه‌ها خواست تا در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند تا هموطنان فریب این گروه‌های قاچاقچی را نخورند.

*موضوع را سیاسی نکنید

به گزارش فارس عراقچی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پرونده تصادف دیپلمات عربستانی با یک شهروند ایرانی از رسانه‌ها خواست که این موضوع را سیاسی نکنند و افزود:‌ سیاسی شدن موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند.

وی ادامه داد: جرمی اتفاق افتاده که از ویژگی‌های خاص ‌خود برخوردار می‌باشد. مجرم دارای مصونیت سیاسی است و نمی‌توان با آن برخورد کرد مگر اینکه دولت عربستان مصونیت آن را لغو کند و این کار آسانی نیست که از دولت بخواهیم مصونیت دیپلمات خود را لغو کند.

عراقچی گفت: مذاکرات بین دو کشور در این زمینه ادامه دارد و برخی از مقامات سعودی و خانواده آن مرحوم در حال مذاکره هستند که شاید از طریق پرداخت دیه این موضوع حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر گفت: موضوع را دچار حواشی نکنیم زیرا به اصل قضیه صدمه می‌زند.

* پیگیری‌ها درباره سه کوهنورد ایرانی

عراقچی درباره پیگیری‌ها در خصوص سه کوهنورد ایرانی که در رشته‌ کوه‌های هیمالیا ناپدید شده‌اند‌، گفت: متاسفانه خبر جدیدی از این سه نفر نداریم. سفارت ما در اسلام‌آباد و پکن پیگیر موضوع هستند. این سه نفر در کوه‌هایی بین پاکستان و چین ناپدید شده‌اند و سفارت ما در اسلام‌آباد در تماس نزدیک با مقامات محلی است و هماهنگ کرده‌ایم که گروه‌های امداد و هلی‌کوپتر تجسسی و برخی گروه‌های محلی در این زمینه اعزام شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که حادثه بدی برای آنها رخ نداده باشد و در صحت و سلامت پیدا شوند.

* تصمیمی درباره انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه اتخاذ نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به وزارت امور خارجه گفت: این اخبار مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل‌هایی است که بعضا از سوی افراد مختلف صورت گرفته است. هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده البته رئیس‌جمهور اختیار دارند که این پرونده و پیگیری آن را به هر نهادی که صلاح می‌داند واگذار کند.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در این خصوص در شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد ولی مذاکرات می‌تواند توسط دبیرخانه و یا وزارت خارجه انجام شود. الان زود است و معتقدم این موضوع در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

*بسته شدن کلینیک هلال احمر و کمیته امداد در آذربایجان موضوعی فنی است

عراقچی بسته شدن کلینیک هلال احمر و کمیته امداد در جمهوری آذربایجان را موضوعی فنی خواند و افزود: دولت آذربایجان استانداردهای جدیدی را برای مراکز درمانی و کلینیک‌ها اعلام کرده و این حق هر دولتی است که استانداردهای خود را اعلام کند و این دو کلینیک مجبورند خود را با این استانداردها هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه قرار است هیئتی از هلال احمر برای بررسی وضعیت بهداشای این ساختمان به آذربایجان برود گفت: اگر امکان داشت وضعیت ساختمان بهبود یابد و در غیر این صورت مکان جدیدی اجاره شود. امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نظر دولت آذربایجان این کلینیک بازگشایی شود.

*تبریک عراقچی به ملکه و ولیعهد انگلستان

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به تولد نوه ولیعهد انگلیس از عراقچی پرسید که آیا این قضیه در ارتقاء روابط تهران و لندن تاثیرگذار خواهد بود؟ که عراقچی تولد نوه ولیعهد انگلستان را به ملکه و ولیعهد این کشور تبریک گفت و افزود: ایشان سومین نفر در فهرست رسیدن به سلطنت در انگلستان است.

وی درباره اینکه تولد نوه ولیعهد انگلیس نقشی در روابط تهران و لندن داشته باشد، خاطرنشان کرد: ابعاد روابط ما و انگلستان بسیار پیچیده‌تر از این است که این قبیل مسائل به آن کمک کند.

*روابط ایران و حماس

یکی از خبرنگاران درباره روابط ایران و حماس سؤال کرد که عراقچی با بیان اینکه در طی 2 سال گذشته فتنه در سوریه شروع شد برخی از دوستان ما در منطقه در تشخیص مرزهای دقیق دوستی و دشمنی دچار اشتباه شدند، اظهار داشت: بعضی از دوستان ما از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای خارجی در توطئه‌ای که در سوریه در جریان است غفلت کردند.

وی گفت: تحولات چند هفته اخیر ذهن‌ها را بازتر و مسائل را روشن‌تر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: روابط ما با حماس همواره خوب بوده و ما حماس را به عنوان عنصر مهم در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختیم و با آن همکاری کردیم و علیرغم فراز و نشیب‌های دوساله اخیر روابط دوستانه ما کماکان ادامه داشته و آنچه ما و حماس را به هم متصل کرده مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی مسائل بعضای سوءتفاهماتی را ایجاد کند که در حال رفع شدن است، تماس‌ها بیشتر شده و علائق دو طرف برای حفظ ارتباط، مستحکم‌تر شده است. 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها