نظریه پرداز اقتصادی قالیباف در انتخابات که بود؟

کد خبر: 39779
|
12:18 - 1392/05/01
نسخه چاپی
بی‌شک 25 خرداد امسال یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی سردار شهردار تهران بود. تا یک هفته قبل از انتخابات تمام نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی او در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود ولی او که هم برای تصاحب شورای شهر چهارم هم برای تشکیل کابینه یازدهم خیز برداشته بود با اعلام نتایج معلوم شد نه تنها در چهار سال آینده نمی‌تواند لقب رییس‌جمهوری را یدک بکشد معلوم نیست در چهار ماه آینده حتی همین لقب شهرداری را هم بتواند حفظ کند.
 
 همین موضوع باعث شده است تا مخالفان او که در تمام این سال‌ها سکوت کرده بودند به یکباره به فکر افشای بعضی از پرونده‌های مشکوک اقتصادی مربوط به شهرداری و بعضی هزینه‌ها در شهرداری بیفتند. یکی از این پرونده‌ها که در آخرین جلسه شورای شهر هم بسیار جنجالی شد پرونده شرکت جهان و بانک شهر بود که از آغاز فعالیت این دو زیرمجموعه شهرداری همواره فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها به‌ویژه شرکت جهان و البته مدیران انتصابی در آن مورد انتقاد بسیاری بوده است.
 
مدیرعامل جوان شرکت جهان نامش در بسیاری از موارد همراه با جنجال بوده گرچه او سعی کرده خود را از این اتهام‌ها مبرا کند ولی از او همواره به‌عنوان ماشین پولسازی بعضی فعالیت‌های مجموعه‌های زیر نظر شهرداری نام برده شده است.
 
محسن علی‌حسینی با این‌که 36 سال دارد از 25‌سالگی با توجه به بعضی ویژگی‌های شخصی که داشت چه در دوران اصلاحات که همراه با علی طیب‌نیا مسئول کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری می‌کرد و چه بعد از آن‌که با نزدیکی به دولت محمود احمدی‌نژاد به یکی از مشاوران اقتصادی منوچهر منطقی مدیرعامل وقت ایران‌خودرو منصوب شد، سعی بر آن داشته به‌گونه‌ای از وضعیت موجود در جامعه استفاده و سود سرشاری نصیب مجموعه‌های خود کند.
 
 اما نام او پس از آن جنجالی شد که به عنوان نماینده ایران‌خودرو وارد مذاکره با یک سرمایه‌گذار کانادایی برای فروش شرکت آذرآب از زیرمجموعه‌های تعاونی اعتبار ایران‌خودرو شد که بعدها به گفته سازمان بورس و اوراق بهادار معلوم شد این سرمایه‌گذار کلاهبردار است و در این داستان ایران‌خودرو و کارگزار واسط متحمل ضرر هنگفتی شدند در حالی که ظاهرا حق واسطه‌گری هم پرداخت شده بود. پس از این معامله او جایگاه خود را در دولت از دست داد و به سمت شهرداری تهران گرایش پیدا کرد.
 
 در آن هنگام مدیران شهرداری به دنبال ایجاد یک پشتوانه مالی قوی برای پروژه‌های عظیم شهرداری بودند تا نگران بودجه مصوب شورای شهر و همچنین درآمدهای مالی پیش‌بینی شده در آن نباشد.  با ورود او به شهرداری، او ایده تاسیس شرکت جهان را به عنوان بازوی تامین مالی فعالیت‌های مدیران شهرداری داد که مورد توجه مدیران شهرداری قرار گرفت و به این ترتیب در تیرماه 85 شرکت جهان به مدیرعاملی حسینی آغاز به کار کرد.
 
در گزارشی که در شورای شهر درباره شرکت جهان قرائت شد، آمده است چهارسال بعد یعنی در میانه‌های سال 1389 شهرداری تهران، سازمان املاک و مستغلات تهران، بانک شهر و شرکت مسکن و ساختمان جهان توافقنامه‌ای امضا کردند که براساس آن، شرکت جهان توانست وظیفه تامین مالی و تسهیل در انجام عملیات عمرانی شهرداری تهران را برعهده گیرد.
 
همچنین اتخاذ رویه‌ای واحد، شفاف و کارآمد در اجرای تادیه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و مدیریت بر اعطا و واگذاری امتیاز تراکم ازجمله فعالیت‌های شرکت جهان اعلام شد. به زبان ساده، شهرداری تهران، دلالان و کارگزاران را کنار گذاشت و خود شرکتی تاسیس کرد تا به وسیله آن بتواند بازار تراکم‌فروشی را کنترل کند. البته در ظاهر موفق به این کار نشد زیرا این شرکت خود به گفته بسیاری از منتقدانش تبدیل به تشکیلات پیچیده و گسترده مالی شهرداری شد و در واقع درآمدهای مالی را مستقیم و بدون واسطه به سمت شهرداری هدایت کرد.
 
 شرکت جهان به پشتوانه بانک شهر و حمایت مالی شهرداری تهران، مطالبات پیمانکاران را از شهرداری دریافت کرده و آن را دستمایه سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه می‌کند.  رویه شرکت جهان در تسویه‌حساب با پیمانکاران این است که این شرکت پس از دریافت منابع شهرداری تهران با پیمانکاران به توافق می‌رسد تا مطالبات آن‌ها را به صورت مدت‌دار تسویه کند.
 
مدیرعامل شرکت جهان در مصاحبه‌ای که با فارس داشت اعلام کرد بابت این کار، شرکت جهان از شهرداری چهاردرصد کارمزد می‌گیرد اما در مدت زمانی کوتاه می‌تواند رقم قابل توجهی از منابع مالی در حساب‌های خود ذخیره کند. اما همین پول سرشار هم بعضی‌ها را قانع نمی‌کرد و شرکت جهان با استفاده از شرایط اقتصادی و با حمایت بعضی از افراد صاحب نفوذ وارد بازار ارز و طلا شد و با احداث شرکت‌های لیزینگ شهر، صرافی شهر، شرکت کارگزاری شهر، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه و همچنین نزدیک به 700شرکت زنجیره‌ای احداث شده زیرمجموعه شرکت جهان و بانک شهر توانست فعالیت‌های خود را به یک سوپرمارکت مالی تبدیل کرده و مبدل به چهره شاخصی در مجموعه شهرداری شود. گردش مالی‌ هزاران‌میلیارد تومانی که توسط این شرکت انجام می‌شد به تامین بودجه بعضی رسانه‌ها کمک می‌کرد.
 
 شنیده‌ها حاکی است در دوران انتخابات هم مدیرعامل شرکت جهان به عنوان نظریه‌پرداز اصلی برنامه‌های اقتصادی، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری را همراهی می‌کرد ولی پس از انتخابات مدتی است به فکر ایجاد اولین شرکت فاینانس بین‌المللی ایران افتاده است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب