اولین وزيری كه خط خورد

کد خبر: 34313
|
09:45 - 1392/04/22
نسخه چاپی
 احتمال حضور حاجي بابايي در كابينه دولت يازدهم كمرنگ‌تر شد.

كمتر از سه ماه ديگر دولت يازدهم بايد وزراي پيشنهادي خود براي گرفتن راي اعتماد به مجلس را معرفي كند. ظاهرا حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير فعلي آموزش و پرورش جزو نخستين نفراتي است كه احتمال كنار گذاشته شدن او در كابينه دولت جديد پررنگ‌تر از ساير وزراي فعلي مطرح است.

محمدعلي نجفي، وزير اسبق آموزش و پرورش و مشاور «حسن روحاني» در حوزه آموزش و پرورش كه خود به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي براي وزارت در آموزش و پرورش مطرح است، در جمع اعضاي تشكل‌هاي صنفي معلمان به صراحت عنوان كرد: «حاجي بابايي مدنظر روحاني براي وزارت آموزش و پرورش نيست.»

بر اساس گفته نجفي، حسن روحاني براي انتخاب وزرا و از جمله وزير آموزش و پرروش به دنبال گزينه‌هايي است كه كمترين اصطكاك را با مجلس داشته باشد. در اين شرايط جدا از انتقاداتي كه به عملكرد حاجي بابايي در طول دوران وزارتش مطرح است، پيگيري چندباره نمايندگان براي استيضاح او در مجلس، باعث شده او نخستين شرط براي حضور در كابينه دولت آينده را نداشته باشد.

اين وضعيت در حالي است كه معرفي حاجي بابايي به عنوان وزير آموزش و پرورش در آبان ماه 88 از سوي محمود احمدي‌نژاد، به دليل سابقه حضور او در چهار دوره مجلس و پيگيري مسائل فرهنگيان از تريبون مجلس، استقبال نسبتا بالاي فرهنگيان را به دنبال داشت.

در آن زمان حاجي بابايي موفق شد با 217 راي موافق 33 راي مخالف و 13 راي ممتنع از نمايندگان مجلس براي وزارت آموزش و پرورش راي اعتماد بگيرد. اما عملكرد حاجي بابايي و آنچه در طول چهار سال وزارت او در آموزش و پرروش گذشت، احتمال حضور او در دولت آينده را كمرنگ‌تر از ساير وزراي فعلي دولت دهم كرد.

حاجي بابايي در تمام دوران وزارتش در آموزش و پرورش اگرچه همواره صحبت از ارتقاي جايگاه معلمان و بهبود وضعيت فرهنگيان مي‌كرد، اما اقدامات او بيشتر از اينكه تغييري اساسي در معيشت فرهنگيان و ارتقاي جايگاه معلمان را به دنبال داشته باشد، معطوف به اقدامات و صحبت‌هاي تكراري شد كه رنگ و بوي تبليغاتي و پيش بردن نوعي سليقه خاص در آموزش و پرورش داشت. تلاش حاجي بابايي براي ايجاد تغيير و تحول در آموزش و پرورش و اتمام اين تغييرات تا پايان دوران وزارتش تا حدي بود كه چندين بار او را تا مرز استيضاح در مجلس كشاند.

رابطه نه چندان مطلوب او با نهادها و تشكل‌هاي صنفي فعال در امور فرهنگيان و مطرح شدن مسائلي همچون افزايش حقوق معلمان تنها در روزهاي انتهايي دولت، سبب شد تا اقبال و استقبال عمومي روزهاي اول نسبت به او كمرنگ‌تر شود. اجراي شتابزده سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و حوادث دانش‌آموزي از جمله تصادفات پي درپي اتوبوس‌هاي اردوهاي «راهيان نور»، آتش‌سوزي در مدرسه ابتدايي روستاي شين‌آباد پيرانشهر، كندي در روند نوسازي مدارس و چگونگي هزينه كرد بودجه، از جمله اصلي‌ترين انتقادات به عملكرد 4 ساله حاجي بابايي در آموزش و پرورش است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها