صنعت و معدن تنها ثروت بزرگ سیستان و بلوچستان

کد خبر: 33181
|
19:58 - 1392/04/19
نسخه چاپی
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شکوفایی بخش صنعت و معدن سیستان و بلوچستان، به توجه و خروش مردم بستگی دارد.

به گزارش تسنیم ، حاتم نارویی ظهر امروز در همایش روز صنعت و معدن سیستان و بلوچستان ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: رمضان ماه لقاء الله را آغاز می‌کنیم، ماه مسکین را، ماه فی سبیل الله را و ماه نزدیکی دلها را به یکدیگر و نیز ماه قربت ضمیر‌ها را به او که در هر حال از رگ‌هایمان به ما نزدیک تر است.
وی افزود: از آنجایی که با تمام وجود به این استان شناخت کامل دارم، صنعت و معدن تنها ثروت بزرگ سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید حتی به عنوان پدر معاودن کشور محسوب شده لذا باید آن را غنیمت شمرد.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بهره‌گیری از موقعیت ویژه سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با دو همسایه پاکستان و افغانستان و نیز دسترسی به آبهای آزاد بین‌المللی، تسهیلات و امکانات زیربنایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار، منابع دریایی و تسهیلات ایجاد صنایع تبدیلی خرما، بهره‌برداری از معادن فلزی و کانی‌های غیر فلزی این استان از جمله ظرفیت‌های قابل گشترش در بخش صنعت و معدن سیستان و بلوچستان است.
نارویی بیان داشت: در 24 خردادماه سال‌جاری به کوری چشم دشمنان، مردم حماسه سیاسی را در کشور آفریدند لذا امیدواریم بتوانیم حماسه اقتصادی را هم به دنبال این حماسه سیاسی رقم بزنیم.
وی عنوان کرد: در این ولایت، مردم صبور هستند و میهمان پذیر و سلحشور، افتاده‌اند و سربلند، آرامند و خروشان، تیره‌اند و روشن، خاکی‌اند و افلاکی، دستانشان نقش حقیقت می‌زند و چشمانشان، برق حقیقت، در این ولایت، وحدت دستاویز مردم سرزمین‌ نخل‌های راست ‌قامت و بلند همت است که متأسفانه عدم همدلی مردم این مرز و بوم یکی از دلایل نا موفقیت آنها است.
نارویی بیان داشت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن 37 شهر، 40 بخش و 102 دهستان جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار نفر را دارد که بخش اعظم این جمعیت را جوانان منطقه تشکیل داده‌اند.
وی گفت: هزار و 540 کیلومتر مرز خاکی می ‌تواند به شایسته ‌ترین نحو ممکن در اختیار این استان قرار گیرد و دیگر این استان مشهور به مبادلات قاچاق سوخت نباشد.
نارویی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان محروم نیست بلکه مظلوم واقع شده بیان داشت: 11.5درصد کل کشور را این استان تشکیل داده و جایگاه این استان در بلندای خاورمیانه است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه 70 در صد شاغلین این استان در بخش صنعت و معدن فعالیت دارند و مابقی حدود 30 درصد  در عرصه کشاورزان فعالیت می‌کنند.
نارویی متذکر شد: اعتبارات مورد نیاز این استان باید در بودجه سالیانه کشور دیده شود و در دولت جدید نیز سهم ارزشمندی برای بخش صنعت و معدن استان اختصاص داده شود.


سیستان و بلوچستان را می‌توان در بخش معدن آباد کرد
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این همایش گفت: سیستان و بلوچستان را فقط می‌ توان از طریق بخش معدن، آباد کرد و طیف وسیعی از جوانان را از دغدغه اشتغال خارج ساخت.
نادر میرشکار افزود: این استان در مجموع معادن مس و آهن زیادی دارد و خوشبختانه از هزار و 300 واحد صنعتی موجود، 300 واحد غیر فعال بوده و با همت مسئولان تمامی واحد‌ها در ریل کاری خود قرار گرفته اند.
وی بیان داشت: توسعه این استان در دل کوه‌های آن نهفته است که به عنوان اولویت در برنامه کاری این سازمان قرار دارد.
میرشکار ادامه داد: با توجه به مرز طولانی مشترک با دو کشور پاکستان و افغانستان و مرز ساحلی طولانی با دریای عمان در جنوب شرقی ایران از موقعیت‌های بسیار حساس و استراتژیک برخوردار هستیم که با همت دولت جدید باید اکثر  واحد‌های صنعتی آغاز به کار کنند.
این مسئول عنوان کرد: سرمایه گذاری در بخش معدن بسیار بالا است که 106پروانه بهره‌برداری از معادن در دست اقدام است که متأسفانه در حال حاضر60 پرونده غیر فعال و تنها 46 پرونده فعال هستند که امیدواریم با همت دولت جدید به بهره‌برداری برسند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: هسته مرکزی مشکلات در بخش صنعت و معدن، نبود نظام مالی از سوی دولت است.
میرشکار گفت: در حال حاضر بر خلاف آنچه که تسهیلات در بخش کشاورزی فراهم بوده برای توسعه صنعت و معدن این استان هیچ تأمین مالی تعریف نشده است.


توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان در گرو بخش صنعت است
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این همایش گفت: توسعه اقتصادی این استان با دارا بودن امکانات مناسب در بخش صنعت است.
جواد میر افزود: متاسفانه علی‌رغم همه شعارها در زمینه اشتغال جوانان، باز هم آنچنان که باید و شاید به جوانان و حل مشکلات و معضلات آنان توجه نشده است.
وی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» است باید یک روحیه همدلی در جامعه شکل گیرد تا بتوانیم مشکلات را در بخش تولید به حداقل رساند.
این مسئول بیان داشت: هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ تورم تا حدودی بر تولید این استان اثر گذاشته است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امروز تولید بر مبنای نیاز و خواسته مشتری تأمین می‌شود اما در کشور با تولید انبوهی که در دنیا شکل می‌گیرد لذا در این زمینه فاصله داریم که  حمایت واحد‌های تولیدی را خواستاریم.
میر عنوان کرد: این استان با طرفیت بالقوه و نیز همجواری با کشور‌های افغانستان و پاکستان، نقاط قوت بسیار مهمی دارد که می توان تولید محصولات با کیفیت را در استان داشته باشیم.
وی گفت: اصلی‌ترین دغدغه مردم این استان اشتغال جوانان بوده که خوشبختانه در بخش صنعت این استان، هزار و 247 فقره واحد تولیدی وجود دارد که اشتغال 23 هزار نفر از جوانان را می‌تواند برآورده کند.
این مسئول اذعان داشت: با 48 فقره واحد تولیدی و با پیشرفت 80 درصدی در استان، اشتغال برای هزار و 400 نفر را می‌توان مد نظر قرار داد.
در پایان این همایش با حضور مسئولان استانی از برترین‌های صنعت استان شامل؛ کارخانه آرد وحدت سراوان، تعاونی 667 آریا شیمی، شرکت هامون ‌ثمر، شرکت سحرصنعت شرق، تعاونی84 ایران کولا، معدن منیزیت ترشاب، شرکت هامون‌ سازه، شرکت تعاونی 462 کرومیت زاهدان تجلیل به عمل آمد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد