لاریجانی:دیدگاه حاکم بر ورزش نباید اسیر سیاسی کاری شود /آمادگي مجلس جهت اصلاح قوانین برای رشد فوتبال

کد خبر: 33175
|
19:52 - 1392/04/19
نسخه چاپی
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه حاکم بر ورزش نباید اسیر سیاسی کاری‌ شود، گفت: مجلس آمادگی دارد از پیشنهادات مدون، حرفه‌ای و علمی فدراسیون فوتبال در زمنیه رفع خلاءهای قانونی برای اعتلای ورزش فوتبال حمایت کند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی در حاشیه دیدار هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: پیشرفت‌ها و کارهای خوبی که در فدراسیون فوتبال انجام گرفته باید پایه‌ای برای نهادینه کردن موفقیت در مسابقات ورزشی باشد و ما در این زمینه خیلی نباید قائل به بخت و اقبال در پیروزی‌هایمان باشیم.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از مدیریت علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال، افزود: پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در روزهای گذشته در فوتبال و سایر ورزش‌هایی نظیر والیبال به وجود آمد، مردم را خوشحال کرد و نشاط اجتماعی خیلی خوبی برای مردم به وجود آورد که ارزش بسیار زیادی دارد، خصوصا اینکه این نشاط بعد از گرفتگی‌هایی بود که در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده بود.
 
 ضرورت حاکم بودن نگاه حرفه‌ای، دقیق و علمی در فوتبال
 
لاریجانی با تاکید بر ضرورت حاکم بودن نگاه حرفه‌ای، دقیق و علمی در امر ورزش به ویژه فوتبال، ادامه داد: در ورزش نباید نگاه سیاسی حاکم شود و حضور افراد در بخش‌های مختلف آن باید بر اساس لیاقت و شایسته‌سالاری صورت پذیرد.
 
وی افزود: گاهی اوقات در برخی باشگاه‌ها و مدیریت‌های ورزشی افرادی قبول مسئولیت می‌کنند که حضورشان چندان ضروری نیست و بنا به تخصص خود می‌توانند در جاهای دیگر خدمت مفیدتری کنند.
 
لاریجانی تصریح کرد: اولین مساله بخش ورزش این است که با نگاه درازمدت به آن نگریسته شود و در این رهگذر افرادی که ذی‌فن هستند در آوردگاه مدیریتی ورزش وارد شوند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر خلاء قوانین در برخی بخش‌های ورزش، افزود: مجلس آمادگی آن را دارد که در هر کجا خلاء قانونی احساس شود، پیشنهادات مسئولان ورزشی به ویژه اهالی فوتبال را به صورت مدون دریافت و آن را مورد بررسی قرار دهند.
 
وی خطاب به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، افزود: اگر نگاهتان به مقوله فوتبال یک نگاه حمایتی است معتقدیم این رشته باید از لحاظ درآمدی سرپا بایستد، باید راهکارهای متناسب با این موضوع را ارائه کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به برخی فشارها از سوی فدراسیون جهانی فوتبال برای مستقل اداره شدن باشگاه‌های ورزشی، گفت: این فشارها کمک می‌کند که روند فوتبال به سمت روند منطقی‌تری حرکت کند و اگر بتوانیم باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال را در سطحی تعریف کنیم که بتوانند با راهکارهای موجود روی پای خودشان بایستند، کار خوبی است.
 
وی با تاکید بر نقش حمایتی مجلس از ورزش فوتبال، گفت: مجلس می‌تواند قوانین مبنی بر تقسیم درآمدهای فوتبال و مباحثی نظیر حق امتیاز عادلانه را پوشش دهد و این رشته ورزشی را به سمت تعالی بیشتر سوق دهد.
 
وی با تاکید بر راهکارهای دیگر مواجهه با فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال برای درآمدهای مستقل باشگاه‌های این رشته ورزشی ادامه داد: البته بسیاری از بخش‌هایی که درآمدهای باشگاه‌های ورزشی را تقبل می‌کنند، و در اذهان از آنها به عنوان نهادهای دولتی یاد می‌شود، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی شده‌اند و درصد قابل توجهی از سهام آنها نزد بخش خصوصی است که با این تقریر می‌توان بخش‌هایی از اداره فوتبال را دولتی ندانست.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در عرصه ورزش به ویژه ورزش فوتبال باید با یک نگاه عمیق بر روی ورزش عمومی سرمایه‌گذاری بیشتری کرد چراکه این وجه از ورزش می‌تواند عقبه خوبی برای ورزش حرفه‌ای کشور باشد.
 
لاریجانی همچنین تصریح کرد: مقوله ورزش در کشور یک امر جدی است که در حوزه‌های سلامت و نشاط اجتماعی می‌تواند اثربخش باشد و نمادی از اقتدار ملی کشور در عرصه‌های بین‌المللی تلقی شود.
 
وی ظرفیت مجلس برای حمایت از ورزش را ظرفیت مطلوبی عنوان کرد و یادآور شد: فراکسیون ورزش مجلس، فراکسیونی پویا و فعال است که تعامل مناسب میان مسئولان ورزشی با این فراکسیون می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی در عرصه ورزش کشور باشد.
 
کفاشیان: فدراسیون فوتبال ردیف بودجه مستقل ندارد
 
همچنین در ادامه این جلسه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ضمن تجلیل از زحمات و حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی از ورزش فوتبال، گفت: این قسم از حمایت‌ها تاثیر بسیار زیادی در موفقیت‌ها فوتبال کشور داشته است که مهم‌ترین آن را می‌توان صعود تیم ملی به جام جهانی عنوان کرد.
 
وی با تاکید بر نتایج درخشان فوتبال کشور تصریح کرد: در آسیا کشورهایی نظیر ژاپن علی‌رغم امکانات بیشتر و بودجه چندین برابری موفقیت‌هایشان هم‌تراز با موفقیت‌های فدراسیون جمهوری اسلامی است.
 
کفاشیان با تاکید بر نقش فوتبال در افزایش نشاط اجتماعی افزود: ما معتقدیم که اگر بتوانیم در فوتبال سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم، با کسب نتایج مناسب در عرصه‌های مختلف ورزشی می‌توانیم باعث پویایی در اقشار مختلف اجتماعی شویم.
 
وی تاکید کرد: ما از همین حالا باید به فکر چند سال آینده باشیم و با کار و سرمایه‌گذاری بیشتر ورزش فوتبال را به موفقیت‌های بیشتر رهنمون سازیم.
 
کفاشیان با تاکید بر مهجور بودن فدراسیون فوتبال از نظر بودجه‌ای افزود: فدراسیون فوتبال از نظر بودجه‌ای دارای ردیف بودجه‌ای مستقل نیست و در این میان درآمدهایی نظیر پخش مسابقات ورزشی از تلویزیون نیز آنچنان که باید در اختیار فدراسیون و باشگاه‌های ورزشی قرار نمی‌گیرد.
 
وی افزود: در همه جای دنیا معمولا ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها از پخش تلویزیونی تامین می‌شود اما در ایران ۱۰ درصد هم برای این مقوله پرداخت نمی‌شود.
 
رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: هم‌اکنون تیم‌های امید و پایه فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان در حال نزدیک شدن به سطح مطلوب هستند و در آینده اخبار درخشانی در مورد تیم‌های ورزشی کشور به گوش مردم خواهد رسید.
 
وی با اشاره به دیدگاه مطلوب مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال به مجلس کشور افزود: در گفت‌وگویی که با سپ بلاتر داشتم، خاطره خوب حضور وی در مجلس و تعامل وی با نمایندگان مجلس همچنان در ذهن وی باقی مانده و این مقام جهانی خواستار شده است در آبان‌ماه دیدار دیگری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشد که این مساله نیازمند مساعدت در تصمیم‌گیری ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
 
تاج: حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال نادیده گرفته می‌شود
 
مهدی تاج رئیس سازمان لیگ فوتبال همچنین در این دیدار با اشاره به مشکلات باشگاه‌های فوتبال در امر درآمدزایی و کسب درآمدهای مستقل از حمایت‌های دولتی افزود: بحث باشگاه‌داری در همه‌جای دنیا قوانین شناخته‌شده‌ای دارد که اولین آن حق پخش تلویزیونی است که در کشور ما نادیده گرفته شده است و پولی که به باشگاه‌ها تزریق می‌شود، از طریق روال غیرصحیح انجام می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه بنابر تاکیدAFC تا پایان سال ۲۰۱۵ باید تنها ۴۹ درصد درآمد باشگاه‌ها از طریق دولت تامین شود، گفت: ما راه دشواری برای پیاده کردن این خواسته فدراسیونAFC در پیش داریم و مرتفع شدن این موضوع حمایت‌های جدی مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس را در تصویب قوانین مرتبط با این موضوع می‌طلبد.
 
رئیس سازمان لیگ فوتبال کم‌توجهی به درآمدهای حاصل از بلیط‌ فروشی را از دیگر مشکلات پیش‌روی باشگاه‌های کشور خواند و تصریح کرد: در زمینه بلیط‌فروشی تقریباً اکثر کشورهای دنیا از ما جلوتر هستند و در این میان کشورهایی نظیر تاجیکستان نیز دارای توسعه‌یافتگی بیشتری در زمینه فروش بلیط است، اما ما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، قادر به افزایش قیمت بلیط برای تامین نیازهای باشگاه‌های کشور نیستیم .
 
نبی: حق رایت راهکار مغفول مانده برای تامین درآمد باشگاه‌های ورزشی 
 
در ادامه مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال در تشریح مشکلات پیش‌روی فدراسیون فوتبال در زمینه مستقل اداره شده باشگاه‌های ورزشی، افزود: ماده ۷۲ اساسنامه فدراسیون فوتبال راهکارهای مناسبی را برای مرتفع شدن این موضوع ارائه داده که اگر این ماده به درستی مورد توجه قرار گیرد بخش اعظمی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.
 
دبیرکل فدراسیون فوتبال حق رایت را یکی از راهکارهای مغفول مانده برای تامین درآمد باشگاه‌های ورزشی خواند و گفت: حق رایت از جمله مواردی است که در همه کشورهای دنیا برای افزایش درآمد باشگاه‌های ورزشی مدنظر قرار می‌گیرد اما در ایران متاسفانه این قانون لحاظ نمی‌شود.
 
وی جام جهانی ۲۰۱۴ را فرصتی مناسب برای گردشگری خواند و افزود: جای امیدواری دارد مسئولان فرهنگی و گردشگری کشور از این فرصت مغتنم که تنها برای کشورهای معدودی در عرصه جهانی به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها