لغو عملی تحریم نفت ایران زمان بر است

کد خبر: 33114
|
15:47 - 1392/04/19
نسخه چاپی
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران برداشته شدن فوری بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در صورت توافق با غرب را امکان پذیر دانست اما گفت تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را هدف قرار داده اند پیچیده هستند و برداشته شدن آنها نیاز به زمان دارد.

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل گفت برداشته شدن فوری بخشی از تحریم ها علیه ایران امکان پذیر است، اما کاهش برخی دیگر از تحریم ها به دلیل پروسه های حقوقی و اجرایی پیچیده، چندین سال زمان می برد.

داوود هرمیداس باوند که در مصاحبه با پایگاه اینترنتی ترند نیوز سخن می گفت افزود: تحریم های وضع شده علیه ایران به دو دسته تقسیم می شود: تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم هایی که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان واشنگتن وضع شده اند.

وی تاکید کرد: «تحریم های شورای امنیت عمدتا صدور کالاهای مرتبط با برنامه هسته ای به ایران را منع می کند. قطعنامه های شورای امنیت  که تحریم هایی علیه ایران وضع کرده اند، در صورتی که ایران خواست های جامعه بین الملل درباره پرونده هسته ای اش را بپذیرد، برداشته خواهند شد.»

باوند ادامه داد، برخی دیگر از تحریم ها به صورت یکجانبه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها وضع شده اند که شامل تحریم ها در زمینه انرژی هستند.

شورای امنیت از سال ۲۰۰۶، چند دور تحریم علیه ایران به اجرا گذاشته است و آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر متحدان واشنگتن صنعت کشتیرانی، صدور نفت، صنعت نفت و گاز، بیمه، سیستم بانکی و بخش های دیگر را از سال ۲۰۱۰ هدف تحریم ها قرار داده اند.

این عضو دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه گفت، در طی ۲ سال گذشته، اتحادیه اروپا مواضع خود را به آمریکا نزدیک کرد و در وضع تحریم های شدید علیه ایران با آمریکایی ها همراه شد. «برای مثال، زمانی که شرکت کاناکوی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، از پروژه میدان گازی پارس جنوبی کنار کشید، شرکت توتال فورا جای آن را گرفت. اما در سال های اخیر، تمام شرکت های بزرگ بین المللی در زمینه انرژی ایران را ترک کرده اند.»

باوند معتقد است که ایران و جامعه بین المللی می توانند به صورت قدم به قدم و از طریق مذاکره به نقاط مشترک برسند و بخشی از تحریم ها کاهش یابد و شرکت های بین المللی بتوانند به پروژه های ایران برگردند.

وی افزود: «اما بخش دیگری از تحریم ها شامل تحریم هایی که صادرات نفت ایران را هدف قرار داده اند، پیچیده هستند و برداشته شدن آنها نیاز به زمان دارد.»

باوند در ادامه گفت: «برای مثال، برخی واردکنندگان نفت از ایران سایر تولید کنندگان را جایگزین ایران کرده اند و قراردادهای چند ساله با آنها به امضا رسانده اند و یا برخی دیگر کاهش واردات نفت از ایران را با افزایش حجم واردات نفت از دیگر کشورها جبران کرده اند.»

حدود ۳۰ شرکت بزرگ بین المللی در زمینه انرژی شامل توتال، رویال داچ شل، استات اویل، انی و … در سال های اخیر از ایران خارج شده اند.

باوند با اشاره به درخواست شورای ایرانیان آمریکاییان از دولت آمریکا برای مشارکت شرکت های آمریکایی در پروژه های اقتصادی ایران گفت، این درخواست ها تنها به عرصه سیاسی محدود نمی شود. اکثر شرکت های آمریکایی خواهان مشارکت در پروژه های اقتصادی در ایران هستند.

به گفته وی، ممنوعیت سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های انرژی ایران می تواند به صورت فوری برداشته شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها