ماه رمضان گذشته ۱۸۰ هزار ختم قرآن در زندان ها انجام شد/اکثر زندان های ما دارالقران است

کد خبر: 32565
|
15:17 - 1392/04/18
نسخه چاپی
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: درماه رمضان سال گذشته ۱۸۰ هزار ختم قرآن در زندان‌ها صورت گرفت که امیدواریم امسال به مرز ۲۰۰ هزار ختم برسیم وباید بگویم که اکثر زندان های ما دارالقران است.


 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری در گفت‌وگویی با خبرنگاراخبرگزاری تسنیم درخصوص   اقدامات فرهنگی سازمان اظهار داشت: امروز در زندان‌ها یک بخش اصلی که حساس نیز است نگهداری زندانیان و بحث مربوط به آن‌هاست. اما اینکه ما در زندان‌ها واقعا به چه معتقدم هستیم باید گفت که در حوزه فرهنگی و در حوزه اصلاح و تربیت به معنای عام کلمه، کارهای گسترده‌ای در زندان‌ها انجام می‌شود که این موضوع مکتوم مانده و این از مظلومیت زندان‌هاست.

وی افزود: برخی حتی تبلیغ به عکس می‌کنند و می‌گویند زندان کلاس جرم آموزی است و دانشگاه تعلیم اعمال مجرمانه است که بنده به جدیت نه به عنوان رئیس سازمان خود، بلکه به عنوان کسی که خودم را کارشناس فرهنگی می‌دانم ،  به دلیل اینکه آشنا به مسائل فرهنگی بوده و درک دین داشته و جامعه را می‌شناسم و به عنوان کارشناس قضایی  می‌گویم که در زندان‌ها با توجه به اینکه عمدتا کم سواد ویا بی سوادهستندوهمه بزه ها وجرائم دراین قشر رخ می دهدما توانستیم اقدامات خوبی درزمینه فرهنگی انجام دهیم.

 

* اینکه 80 درصد زندانیان ها قبل از ورود به زندان کاهل نماز هستند، گزافه نیست

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: از قبل از اینکه فرد مرتکب جرم شود خیلی‌هایشان بی‌سواد هستند‌ همچنین بسیاری از افراد مجرم کم سواد بوده و نمی‌توان روی سوادشان حساب کرد و از نظر باورهای مذهبی و رشد فرهنگی  در سطح نازل از مسائل فرهنگی قرار دارند و از نظر بهداشتی نیز به این شکل هستند بنابراین از قبل ا ز ورود دچار این امر هستند.

اسماعیلی ادامه داد: اگر زندانیان بدو ورود را ببنید مشاهده خواهید کرد که  حتی برخی 6 ماه  استحمام نکرده‌اند در واقع این طیف آدم ها وارد زندان می شوند بنابراین افرادی که وارد زندان می شوند، استاد دانشگاه، دانشجو و بازاری نیستند؛ به اصلاح افراد محترم جامعه از اعمال مجرمانه به دور هستند و جرم مرتکب نمی‌شوند بلکه طبقات ضعیف از هر حیث درآمد،‌سواد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و ضعفای قوم، مرتکب جرم می‌شوند، آن وقت من اگر این مطلب را به شما بگویم که 80 درصد زندانیان ها قبل از ورود به زندان کاهل نماز هستند، گزافه نگفتم.

وی با اشاره به اینکه مردم ما کاهل نماز نیستند، بیان کرد: عامه مردم به مسائل دینی اهتمام دارند اما زندانیان این شکل نبوده و بی توجه هستند؛ ما گروه‌های زیادی از زندانیان را داریم که تا قبل از ورود به زندان یک بار به مسجد نرفتند این رقم‌ها رقم های کمی نیست و کسانی را داریم که قبل از ورود به زندان یک بار نماز نخوانده‌اند. اما اگر این گروه را از گروه‌های عادی جداکنیم ،80 درصد از زندانیان نماز را به جماعت می‌خوانند. آیا واقعاً  مردم خوب جامعه ما 80 درصدشان نماز جماعت می‌خوانند؟

اسماعیلی افزود: از این گروه زندانیان امروز 80 درصد نماز جماعت می‌خوانند و اگر افراد بیمار را درنظر نگیریم افراد غیر بیمار زندانی در ماه رمضان روزه می‌گیرند نه اینکه ما آنها مجبور کنیم و به آنها غذا نمی‌دهیم نه به این شکل نسیت. بنده هر سال ماه مبارک یک الی دو شب می روم کانون اصلاح و تربیت،‌ بچه های زیر 18 سال، هر ساله،

صد در صد روزه بودند به واقع در جامعه بچه های زیر 18 سال چند درصد روزه می گیرند؟ اما امروز بچه های 18 سال داخل کانون صد در صد روزه می گیرند و صد در صدی نماز می‌خوانند، بچه های کانون نماز 5 گانه بدون اجبار می‌خوانند که این کار در زندان نیز اتفاق می‌افتد.

*70 درصد زندانیان در کلاس آموزش عقیدتی و کلاس اخلاق و معارف حضور می‌یابند

رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد: امروز زندانیانی که معلومات فرهنگی و مذهبی کمی دارند،

 

در کلاس‌های آموزش عقیدتی زندان شرکت می کنند که می توانیم بگوییم 70 درصد زندانیان در کلاس آموزش عقیدتی وکلاس اخلاق و معارف حضور دارند که این فرد بیرون از زندان، موضوعات اخلاق به گوشش نرسیده است در واقع ما در بحث اخلاق و مکارم و معارف در زندان‌ها گام به گام رفتار می‌کنیم از گام اول از آموزش وضو، نماز،  تصحیح در قرائت نماز و احکام سطح 1 و2 و3و 4  گام برداشته و به تدریج عملیاتی می‌کنیم همچنین ما امروز، مرتب مسابقات قرآن داریم.

وی با بیان اینکه مکرر داریم اتباع بیگانه‌ای که مرتکب جرم شده و به زندان‌ آمده‌اند و مسلمان شده‌اند. آیا با این اوصاف فضای داخل زندان اسلامی نیست؟ این چه فضایی است که زندانی قاچاقچی خارجی ،در زندان جو قرآن و نماز بر ذهن او اثر گذاشته و مسلمان می‌شود، گفت: این ها کم ارزش نیست که بیاییم بگوییم اگر فضا نباشد مسلمان شدن ممکن نیست در حالی که زندانیان خارجی فضای زندان را مشاهده کرده، حساس شده و گفت وگو کرده‌اند و به اسلام ایمان آورده‌اند. زندانیان اکثراً بی سواد هستند و بلد نیستند قرآن بخوانند . در سال گذشته در زندان‌های کشور فقط در ماه مبارک رمضان 180 هزار ختم قرآن انجام دادیم و اکثر زندان های ما دارالقران است و امسال بیرون از زندان، نیمه شعبان برای صد هزار  صلوات پیامک باران صورت گرفت، ولی امسال 180 هزار ختم قرآن در زندان‌ها صورت گرفت که امیدواریم به مرز 200 هزار خواهد رسید.

رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد: در نزدیکی یک روستایی تصمیم داشتیم تا یک زندان بسازیم اما اهالی روستا که بسیار مومن بودند گفتند این کار را انجام ندهید ولی بنده به آنها گفتم که من امروز با شما عهد می‌کنم که در این زندان نسبت به مسجد جامع شما بیشتر قرآن خوانده می ‌شود می‌توانید آمار بگیرید در یک سال چقدر قرآن در زندان‌ها خوانده می‌شود.ما امروز در زندان ها به این سمت و سو حرکت کردیم و  خلاءهای فرهنگی را پر می‌کنیم با اینکه وظیفه اصلی ما زندان‌بانی است همچنین  ما خلاءهایی مانند بیکاری و اشتغال زندانیان را پر می‌کنیم.

* صدور 80 هزار گواهی فنی و حرفه‌ای برای زندانیان

اسماعیلی افزود: سال گذشته در زندان 80 هزار گواهی فنی و حرفه ای صادر کردیم و زندانیان  لوله کشی، تعمیرات موبایل، آرایشگری یاد گرفته‌اند.الان در بیش  از 70 رشته به زندانیان آموزش داده می‌شود همچنین آموزش بی‌سوادان را در زندان‌ها داریم که  26 هزار نفر در سال گذشته در زندان‌ها درس نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش خواندند و توانستند در دوران حبس مدرک بگیرند و 27 هزار نفر در زندان‌ها سر کلاس درس می‌نشینند همچنین سال گذشته از بین زندانیان یک هزار و 33 دانشجو داشتیم نه دانشجویی که بیرون جرم انجام داده و افتاده زندان نه بلکه دانشجو نبوده و جرم مرتکب شده و دیپلم داشته و در داخل زندان در کنکور شرکت کرده و دانشجو شده است و در ضمن تحمل حبس درس دانشگاهی می‌خواند.

وی با بیان اینکه ما تنها با دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور به دلیل عدم حضور دانشجو قرارداد داریم چرا که آموزش غیرحضوری دارند که بعضاً‌ برخی کلاس‌ها در زندان انجام می‌شود، اظهار داشت: ما سعی کردیم هرجا که سواد وفرهنگ عامل بوده و آن جایی که بی‌سوادی وبیکاری وجود داشته برای با سوادی اقدام کنیم به جدیت چنین کارهایی در زندان انجام می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: روزی با آیت الله لاریجانی به سفر رفتیم  که مدیر کل منابع طبیعی جلو آمد و گفت یک فردی را داریم که مرتب اراضی ملی را تصرف می‌کند، سال گذشته 2 سال پیش شکایت شده و فرد زندان رفته ولی مجدد بعد از بیرون آمدن از زندان این کار را انجام داده است که یک روز به او گفتم که زندان خوش گذشته رفتی و آمدی باز همان این کار را انجام می‌دهی! او گفت: بله. از او پرسیدم در زندان چه کردی؟ گفت: در زندان تمام نماز قضایم را خواندم. در واقع وقتی فضای زندان به این مبدل می‌شود که ولو فراغت دارد ولی باید آماده باشد و فضای قرآنی و فرهنگی باشد تا آن آدم که آمده آنجا بیاید بگوید نماز قضا خوانده است ،یعنی محیط زندان بسیار مناسب است.

*فرد در زندان محکوم به حبس است نه محکوم به اعدام

وی ادامه داد: امروز گاهی اوقات که با اصحاب رسانه صحبت می‌کنم آنها به دنبال خبرهای هستند که داغ باشد ولی بنده معتقدم که بیاییم این‌ها را که به جد‌یت آمادگی اطلاع رسانی داریم، اطلاع رسانی کنید. انعکاس مثبت نه اینکه بگویند آن جا هتل است؛ معتقدم اگر ما می‌خواهیم این زندان‌ها اصلاح شود باید کار فرهنگی انجام داد چرا که بالاخره دیر یا زود حبس تمام می‌شود همیشه می‌گویم فرد محکوم به حبس است نه محکوم به اعدام بنابراین روزی از زندان بیرون می‌آید.

اسماعیلی اظهار داشت: سازمان زندان متولی حبس است نه اعدام ،نه  شلاق و مجازات‌های دیگر و متولی اجرای حکم حبس هستیم در واقع ما متولی اجرای حبس هستیم  و بنده می‌گویم دیر یا زود مجرم از حبس آزاد می‌شود ،حتی حبس ابدی هم آزاد می‌شود چرا که تخفیف می‌خورد و آزاد می‌شود بنابراین برای دوره موقت آمده و دیر یا زود به اجتماع آمده و او همسایه ما بوده و در محله ما زندگی می‌کند پس اگر می خواهیم امنیت زندان را داشته باشیم باید فرهنگ در ان به وجود بیاید و روی باورها و اعتقاد و اشتغال آن کار کرد که در آخر و نتیجه فرد وقتی بیرون از زندان آمد ما از حضور آن موذب نباشیم و مخاطره آفرین نباشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و عقیدتی و ورزش اقداماتی در زندان صورت می گیرد که ارزش اطلاع رسانی دارد که باید بگوییم زندان‌ها نیز در جمهوری اسلامی در این مسیر تعریف شده است نه اینکه  فردی که خطا کرده در دیوار بلند و با نرده و در  قفل کرده  جبس شود نه این طور نیست بلکه باید اقدامات صورت گیرد، گفت: در زندان های ما این اقدامات در حال انجام است و متاسفانه انعکاس و مشتری هم ندارد حتی خبرنگاران و رسانه ها دنبال بازار خبر هستند و به این توجه نمی‌کنند.

 

* مشارکت زندانیان را در انتخابات امسال از صفر به نورم بالا رساندیم

رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد: معتقدیم امسال را که مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی و اقتصادی گذاشته اند، باید در کشور کاری صورت می گرفت که  انجام شد و خیلی خوب بود و حماسه محقق شد اما معتقدیم که اگر همه بخش های دیگر این کار را  در راستای انتخابات انجام می‌دادند تحقق حماسه بیشتر بود چرا که ما برای اولین بار آمدیم کار کردیم تبلیغ و فرهنگ سازی کردیم که زندانیان در انتخابات شرکت کنند این اولین بار بود که در کشور رخ داد همیشه صندوق به زندان می رفت و همکار ما که شیفت بود رای می‌داد و استثناء اگر زندانی شناسنامه همراهش بود رای می‌داد؛ معتقدم این کارکردها که مشارکت زندانیان صفر بود  را به یک نورم بالا رساندیم.

اسماعیلی اظهار داشت: معتقدیم این رشد را حتی در بیمارستان ها نداشتیم در واقع مسئولان بیمارستان  این کار را نکردند و با اینکه تخت‌های بیمارستان از تخت زندان بیشتر است و بیمارستان می توانست موثر باشد کاری نکردند همچنین درپادگان برای سربازها این کار را انجام نگرفت و نگفتند که خانواده‌ها شناسنامه  آنها را بیاورند اما ما تکلیف احساس کردیم و با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری این کار را کردیم.

وی ادامه داد: تک تک اجزاء در نظام موظف هستند تا در راستای تدابیر نظام گام برداریم اما بالاخره ، زندان و حصار و محدودیت است و نمی خواهیم چهره زندانی را نشان دهیم ما واقعا تلاش می کنیم تا در مجموعه کار انجام شود  و معتقدیم زندانبانی موفق است که چنین رویکرد داشته باشد که در این میان باید فضای زندان مناسب باشد و ما نمی توانیم کف زمین زندانی را  خوابانده و بگویم بروید قرآن بیاموزید در حقیقت ابتدا باید امکانات برای تاثیر کلاس قران وجود داشته باشد به این شکل که جای خواب درست شود و بعد بیدار شدی و بروی سرکلاس قرآن که ما در این زمینه کارهای خوبی انجام دادیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها