وقتی ورزش مادر از حرکت می ایستد

کد خبر: 31851
|
08:35 - 1392/04/17
نسخه چاپی
بیستمین دوره مسابقات دوومیدانی با ناکامی اکثر نمایندگان ایران و کسب تنها ۳ مدال همراه بود.
به گزارش افکارنیوز، بیستمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در حالی روز گذشته در شهر پونای هند به پایان رسید که تیم ایران در مجموع ۳ مدال نقره را کسب کرد که نسبت به دوره گذشته که ملی‌پوشان کشورمان ۶ مدال (۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) را از آن خود کردند، نتیجه ضعیفی محسوب می‌شود. با وجود تمرینات و اردوهایی که در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی برگزار کرده بودند انتظار می‌رفت دوومیدانی ایران عملکرد بهتری داشته باشد که این اتفاق نیفتاد.

در مجموع مواد برگزار شده نمایندگان ایران در فینال ۱۵ ماده حاضر بودند که کسب تنها ۳ مدال نقره نمی‌تواند برای ورزشی که نخستین مدال خود را در المپیک ۲۰۱۲ لندن کسب کرد و سیر صعودی پیدا کرده است، قابل قبول باشد و کارشناسان معتقدند که باید برنامه‌ریزی بهتری برای اردوها، مسابقات و مربیان در نظر گرفته شده برای ورزشکاران صورت بگیرد تا این مسابقات و اردوها سفری توریستی برای ورزشکاران نباشد.

در زیر نگاهی به عملکرد نمایندگان کشورمان می‌اندازیم:

*دوهای سرعت:

حسن تفتیان و رضا قاسمی نمایندگان ایران در مواد ۱۰۰ و ۲۰۰ متر بودند. تفیتان که پیش از این در جام کازانف مدال طلا و سهمیه ورودی جهان را کسب کرده و رکورد ایران را شکسته بود انتظارات را برای قهرمانی در آسیا بالا برد و در مصاحبه‌ای با فارس گفته بود که کسب طلا در آسیا دور از دسترس نیست، اما عملا این اتفاق نیفتاد و در پایان آن‌طور که خود عنوان کرد علت ناکامی‌اش مصدومیت بود.

اما رضا قاسمی که رکوردهای خوبی را از خود به جای گذاشته است، در ۱۰۰ متر به مقام چهارم دست یافت و در ماده ۲۰۰ متر نیز همین مقام را تکرار کرد. قاسمی که در المپیک لندن نیز شرکت داشت، تا ۵ متر پایانی مسابقه ۲۰۰ متر در مکان نخست قرار داشت، اما در نهایت ناکام ماند.

سجاد هاشمی و طهماسبی هم در ۴۰۰ متر نتوانستند درخششی داشته باشند. هاشمی که رکورد دار ۴۰۰ متر ایران محسوب می‌شود و در المپیک لندن نیز حضور داشت، با وجود راهیابی به فینال، اما در این مرحله حاضر نشد.

روح‌الله عسگری نماینده ایران در ۱۱۰ متر مانع هنگام گرم کردن به مانع برخورد کرد و در مسابقه شرکت نکرد که برای ورزشکاری که با ورودی A وارد المپیک لندن شده است، فاجعه محسوب می‌شود.

*پرش‌ها:


در مواد پرشی ایران ۳ نماینده داشت. محسن ربانی در پرش با نیزه، محمد ارزنده در پرش طول و کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع ملی‌پوشان ایران بودند.

محسن ربانی که یکی دو سال است نتوانسته است رکوردهای خوبی را به ثبت برساند، پس از اردوهایی که در ماه‌های اخیر برگزار کرده بود، انتظار می‌رفت بتواند ناکامی‌های خود را در چند وقت گذشته برطرف کند، اما این اتفاق نیفتاد و حذف شد. این ورزشکار در جام کازانف نیز شرکت داشت، اما آنجا نیز به مقامی نرسید و این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که باید یک بازنگری کلی در پرش نیزه ایران صورت بگیرد.

محمد ارزنده در پرش طول دیگر ناکام در کسب مدال بود. وی که در مسابقات آغاز فصل قهرمانی کشور در شیراز رکورد بیش از ۷ متر و ۹۰ سانتی متر را ثبت کرده بود و بیش از یک ماه در قرقیزستان اردو داشت، انتظارها را برآورده نکرد. هرچند همگان شانس زیادی را برای مدال‌آوری وی متصور بودند.

با توجه به نتیجه به دست آمده فدراسیون دوومیدانی باید نظارت بیشتری بر اردوهای ملی‌پوشان داشته و رکوردهای آنها و نحوه تمرینات را زیر نظر داشته باشد.

کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع کار بزرگی انجام داد. او توانست با رکورد دو متر و ۲۱ سانتی متر صاحب گردن‌آویز نقره شود و جور سایر پرنده‌های کشورمان را بکشد.

*پرتاب‌ها:

در مواد پرتابی مدال نقره پرتاب دیسک به محمد صمیمی رسید و سایر نمایندگان ایران از دستیابی به مدال بازماندند. محمود صمیمی برادر وی بر اساس رکوردهایی که در تمرینات و مرحله اول لیگ دوومیدانی زده بود، می‌توانست به مدال خوش‌رنگی دست پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد.

این دو ملی‌پوش اردوهای خود را تنها در تهران برگزار کرده بودند و به دلیل عدم دریافت ویزا از دو مسابقه هال آلمان و کازانف روسیه بازماندند.

کاوه موسوی المپیکی که مدتی است با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند وضعیت خوبی برای حضور در این رقابت‌ها نداشت و خودش نیز به این موضوع اذعان داشت، اما سرانجام در هند شرکت کرد.

وی در این رقابت‌ها با پرتابی به طول ۷۱ متر و ۴۳ سانتی‌متر در مکان پنجم ایستاد و این موضوع نشان داد که برای موفقیت در آسیا باید تلاش زیادی انجام دهد. وی اسفند، فروردین و اردیبهشت در اردوی روسیه به سر می‌برد.

رضا مقدم هم که شانسی برای کسب مدال نداشت، با رکورد ۶۸ متر و ۶۱ سانتی متر مکان هفتم را از آن خود کرد.

*دوهای استقامت

برادران مرادی همانند بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو در کنار هم به رقابت پرداختند و تصور همگان بر این بود که این دو برادر می‌توانند بار دیگر موفقیتی را رقم بزنند که هرگز این اتفاق نیفتاد، اما عدم حضور سجاد مرادی در مسابقات مهم پس از المپیک این نکته را می‌توانست به مسئولان فدراسیون گوشزد کند که وی در آینده به مشکل خواهد خورد که متاسفانه همین اتفاق نیز افتاد.

سجاد مرادی پس از مسابقات المپیک تنها در مرحله اول لیگ دوومیدانی شرکت کرد و آنجا نیز رکورد خوبی را به ثبت نرساند.

وی در ۱۵۰۰ متر توانست به فینال راه پیدا کند و در نهایت در مکان پنجم قرار بگیرد تا نقره دوره گذشته را نتواند تکرار کند.

ماده ۸۰۰ متر که رشته اصلی مرادی محسوب می‌شود و در همین ماده نیز در المپیک ۲۰۱۲ لندن به نیمه‌نهایی رسیده بود، در مسابقات قهرمانی آسیا به فینال رسید، اما نتوانست مدال نقره دوره گذشته خود را تکرار کند و در مکان آخر ایستاد. هرچند وی دچار مصدومیت نیز شد.

احمد فرود هم در ۳ هزار متر با مانع با رکورد ۸ دقیقه، ۵۲ ثانیه و ۱۵ صدم ثانیه در مکان پنجم ایستاد. هرچند انتظاری از این ورزشکار برای کسب مقام وجود نداشت.

*دهگانه

هادی سپهرزاد، قهرمان دوره گذشته انتظار بیشتر از وی می‌رفت. او که اردوی یک ماهه‌ای را زیر نظر مربی دلخواه خود انجام داده و به گفته خودش بهترین اردویش در چند سال گذشته بود نتوانست از رکورد خود دفاع کند که هیچ بلکه نتیجه بسیار ضعیفی کسب کرد و در همان مراحل ابتدایی به دلیل انجام خطا از مسابقات حذف شد.

جلیل توماج دیگر نماینده کشورمان که روند رو به رشدی را طی می‌کند و سابقه قهرمانی در مسابقات غرب‌آسیا را دارد در این رقابت‌ها به مقام چهارم رسید.

*بانوان

در قسمت بانوان لیلا رجبی، بانویی که چند سال پیش تغییر تابعیت داد و ایرانی شد را باید پرچمدار بدانیم. او در دوره گذشته مدال برنز پرتاب وزنه را از آن خود کرد، اما این دوره با وجود اینکه خودش گفته است، نه مربی دارد و نه اردو توانست برنز را به نشان خوش‌رنگ نقره تبدیل کند و پیشرفت محسوسی داشته باشد.

در سایر مواد نمایندگان ایران عملکرد خوبی را نداشتند. مریم طوسی که در ۴۰۰ و ۲۰۰ متر شرکت کرده بود و در یکی از این مواد شانس مدال محسوب می‌شد، نتوانست خودش را روی سکو ببیند.

وی در ۱۰۰ متر به دلیل انجام خطا حذف شد و در ۲۰۰ متر هم با رکورد ۲۰ ثانیه و ۸۳ صدم ثانیه در جایگاه پنجم ایستاد. وی در حال حاضر سریع‌ترین دونده بانوی ایران محسوب می‌شود.

سپیده توکلی دیگر نماینده ناکام بانوان ایرانم بود. او که در ماده هفت‌گانه شرکت کرده بود که در چند ماده مسابقه داد، اما در سایر مواد به دلیل مصدومیت حاضر نشد و در نهایت با کسب ۱۱۳۸ امتیاز در جایگاه آخر ایستاد.

*سقادی: مدال‌ها در شأن دوومیدانی ایران نبود

جواد سقادی، پیشکسوت و کارشناس دوومیدانی در مورد نتایج دوومیدانی کاران ایران در قهرمانی آسیا اظهار داشت: باید ارزیابی دقیقی از رکوردهای به دست آمده صورت بگیرد که آیا با رکوردهای خود این ورزشکاران قابل مقایسه است یا خیر، اما در مورد مدال‌آوری باید بگویم که بسیار ضعیف بودیم. کسب سه مدال نقره نمی‌تواند چنگی به دل بزند و نسبت به دوره گذشته سطح بسیار پایینی دارد.

وی در مورد ارزیابی خود از نمایندگان ایران عنوان کرد: کسب مقا‌م‌های چهارم و هشتم نمی‌تواند برای دیوهای سرعت ایران خوب باشد. محمود صمیمی هم در پرتاب دیسک شانس مدال بود که به رکورد خوبی نرسید و انتظار تکرار رکورد خود را داشتیم. در مورد سپهرزاد هم باید بگویم که ورزشکاری در این سطح نباید با انجام سه خطا از مسابقات حذف شود. او اردویی را در آلمان برپا کرده بود و باید حداقل روی سکو می‌رفت.

سقادی گفت: محمد ارزنده هم در پرش طول نتوانست رکورد خودش را تکرار کند. در مورد بانوان هم شخصا انتظاری در دوها نداشتم، اما لیلا رجبی در پرتاب وزنه عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست دوومیدانی بانوان را سربلند کند.

وی ادامه داد: خود من سال ۱۳۶۲ زمانی که در قهرمانی آسیا شرکت کردم کاروان ایران دو مدال برنز را کسب کرد و حالا پس از ۳۰ سال باز هم ما دو مدال را بگیریم چندان شایسته دوومیدانی ایران نیست و نمی‌تواند امیدوار کننده باشد. به نظر من باید تحولی صورت بگیرد و ادامه این روند به سود ایران نخواهد بود.

*توجه ویژه مسئولان وزارت ورزش


نتایج به دست آمده در مسابقات قهرمانی آسیا زنگ خطری برای آینده محسوب می‌شود و اگر از حالا فکری برای جبران این ناکامی صورت نگیرد ورزش مادر راهی را که پیدا کرده است، دوباره گم خواهد کرد.

با نتایج به دست آمده می‌طلبد مسئولان وزارت ورزش و جوانان به خصوص حمید سجادی، معاون وزیر که خودش دوومیدانی کار بوده است و سابقه قهرمانی دارد و این روزها درگیر هیئت مدیره پرسپولیس است، توجه بیشتری به این رشته داشته باشد.

قطعاً او با سابقه مدیریتی و ورزشی خود با حمایت و کمک پیشکسوتان این رشته می‌تواند تحول خوبی را در دوومیدانی ایجاد کند تا احسان حدادی‌های دیگری را در آینده در تمام مواد شاهد باشیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب